x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cât de aproape suntem de maşina autonomă de serie

Cât de aproape suntem de maşina autonomă de serie

de Cătălin F. Vărzaru    |    01 Iul 2015   •   07:23
Cât de aproape suntem de maşina autonomă de serie
Sursa foto: Daimler AG - Global Communicatio

Maşinile autonome vor fi modele de serie peste zece ani. Aşa sună promisiunea marilor actori din industria auto. Promisiunea pare puţin cam fantezistă în ziua de azi. Testele cu maşini autonome sunt palide, iar legislaţia lipseşte cu toate că tehnologia care permite astfel de maşini apare zi de zi. Evident, a avea maşini autonome presupune în primul rând a avea şosele adecvate pentru ele. Din păcate, nu este cazul României, unde în ultimii 25 de ani autorităţile n-au fost în stare să dea în folosinţă mai mult de 550 de km de autostradă.

Ştirile despre experimentele cu maşini autonome sunt din ce în ce mai dese. Există teste pe circuit trecute cu succes de maşini de serie modificate, maşini autonome care se plimbă pe străzile din SUA sau coloane de tiruri care se mişcă singure pe autostradă. Totuşi, de ce ne grăbim să facem autovehicule autonome? În primul rând pentru că acum tehnolgia, la nivelul IT şi al senzorilor, permite dezvoltarea unui astfel de concept. Apoi, pentru că s-a constatat că „maşinile care se conduc singure elimină greşeala umană, iar erorile şofe­rilor sunt principala cauză a 9 din 10 accidente care au loc în lume”, după cum declara Rolf Bulander, preşedintele Bosch Mobility Solutions. Conform oficialului Bosch, maşinile auto­nome vor fi introduse pe piaţă nu pentru confort, ci pentru a limita accidentele. Google a dat publicităţii raportul în urma unor teste care au durat şase ani. După 2,7 milioane de kilometri parcurşi, maşinile Google au fost implicate în doar 11 accidente, toate produse din cauza celorlalţi şoferi.

TIR cu personalitate

Un segment important al autovehiculelor autonome este reprezentat de cele desti­nate transportului de mărfuri. Folosind tehno­logia implementată deja pe S-Klasse, Daimler vrea ca din 2025 să introducă pe şosele tiruri care vor fi capabile poate să schimbe direcţia, să frâneze şi să accelereze în mod independent.

Sistemul testat până în acest moment funcţi­onează doar pe autostradă şi poartă numele de „Highway Pilot”. Camionul autonom Mercedes poată să se conducă singur până la viteze de 89 de km/h, dar nu este capabil să efec­tueze depăşiri şi nici să schimbe banda.

Tehnologia viitorului

Tehnologia implementată de Mercedes foloseşte patru senzori radar, o cameră stereo şi un sistem inteligent integrat care monitorizează traficul, topografia, condiţiile meteo, dar şi caracteris­ticile benzii de rulare în timp real. Volvo marşează şi el puternic pe tema camioanelor autonome. O altă problemă, cel puţin la nivel european, este cea a legislaţiei care nu permite unor astfel de maşini să circule pe şosele în afara cadrului experimental.
Peste Ocean, gigantul Google de SUV-uri Lexus RX, înregisa testat deja, timp de şase ani, 23 trându-se doar accidente minore, de cele mai multe ori fiind vorba de lovituri în spatele maşinii la stop sau pe autostradă. Pe lângă aceste, vestita maşinuţă Google se plimbă deja nestingherită, ce-i drept, într-un perimetru destul de limitat. Sistemul „Highway Pilot” foloseşte tehnologie care există deja pe multe dintre modelele premium care se vând la ora actuală: asistența la depășirea involuntară a benzii, pilotul automat adaptiv, frânarea de urgență la iden­tificarea unei situații periculoase, identificarea semnelor de circulație, a pietonilor sau animalelor. Mai mult, există deja intenţia de a implementa pe maşinile de serie alte tipuri de tehnologii inovatoare. Cum ar fi cele pe care Land Rover lucrează: sisteme care sunt capabile să citească și să interpreteze undele cerebrale ale șoferului sau de identificare şi ocolire a gropilor de pe şosea. ­

Sistem de avertizare la depăşire

Oficial se numeşte sistemul de monitorizare a unghiului mort al oglinzilor. Practic, este ochiul şofe­rului aflat în unghiul în care oglinda retrovizoare nu poate să ajungă. Un sistem radar monitorizează această suprafaţă şi avertizează conducă­torul că din spate se apropie un autovehicul. Avertizarea se acti­vează sub forma unui semnal luminos în oglinzile laterale şi a unui semnal sonor atunci când şoferul intenţionează să schimbe banda sau să intre în depăşire. Pentru ca sistemul să funcţioneze, şoferul trebuie să-și manifeste intenţia de a schimba banda prin semnalizator. Avertizarea încetează în momentul în care nu există niciun pericol în punctul mort. Sistemul are o acope­rire de 45 de metri.


Noul Audi A4

Audi a făcut cunoscute detaliile noului A4 care va fi lansat în noiembrie. Noul A4 va fi mai lung cu 2,5 cm, mai lat cu 1,6 cm şi mai uşor cu 120 kg decât versiunea actuală. Gama de motorizări pleacă de la 150 CP şi ajunge la 272 CP, în şapte variante . A4 e pregătit pentru maşina autonomă, o serie de tehnologii îi vor permite să asiste şoferul în trafic. Sistemul cruise control adaptiv are o funcţie de asistare în trafic aglomerat prin utilizarea unor senzori radar şi a unei camere video care monitorizează circu­laţia. Sistemul poate fi reglat de şofer pe cinci niveluri. Până la viteze de 65 km/h, sistemul traffic-jam assist poate controla inclusiv direcţia maşinii folosind marcajele rutiere. A4 va fi capabil să preia funcţiile maşinii pentru a o opri în condiţii de siguranţă atunci când şoferul e depăşit de situaţie.

×