Destinaţia finală a lumii auto la acest moment pare a fi automobilul electric. Cel puţin aşa ar fi dacă ne-am lua după declaraţiile oficialilor care s-au perindat în zilele de deschidere a Salonului auto de la Paris. Dincolo de aceste declaraţii se duce o luptă crâncenă pe segmentul SUV, iar platformele universale sunt folosite pentru dezvoltarea din ce în ce a mai multor modele.
Tot mai mult sunt cei care cântă prohodul Saloanelor auto şi al vânzăriulor din showroom pentru că mediul online creşte vertiginos. Dar cu ce se poate compara senzaţia pe care o ai când eşti la volanul unui Ferrari Apreta, în scaunul lui Nissan GT-R sau priveşti prin parbrizul mic al unui AMG GT R. Maşina rămâne, dincolo de mobilitate, o simfonie a simţurilor.
48 de premiere auto mondiale, 140 de maşini noi - cu 30 la sută mai mult decât anul trecut - 230 de mărci din 19 ţări şi o suprafaţă expoziţională de peste 123 de mii de metri pătraţi. Aşa arată în cifre cea de a 76 ediţie a Salonului Auto de la Paris care are deschise porţile până pe 16 octombrie. Contra unei sume de 15 euro pot fi admirate maşini la care se poate doar visa sau automobile-erou de film.
Salonul a marcat şi o premieră mai puţin dorită, accea a lipsei unor constructori de marcă – Rolls-Royce, Ford, Volvo, Mazda, Lamborghini, Aston Martin – care au preferată să-şi dirijeze bugetele către alte căi de promovare. După două zile de plimbare printre sutele de exponate, n-am remarcat să fie cineva care să plângă după marii absenţi. Iar ziarişti au fost cu miile, din toate colţurile lumii.
Dincolo de confruntarea de marketing care insinua apocaliptic o extincţie a fastuoaselor saloane, aproape toate mărcile au ţinut să-şi etaleze conceptul sau maşina de serie electrică, hibridă sau pe celule de hidrogen. Şi evident SUV-urile 4x4. Aici apare şi o ciudăţenie de consum. 90% dintre clienţii care flirteză cu un 4x4 ajung în final să cumpere un 4x2. Doar că trebuie să ştie că maşina lor există pe lume şi în varianta cu tracţiune integrală.
Autonomie vs. preţ
Concurenţa în domeniul automobilului electric face ca autonomia acestuia, cel mai mare handicap, să crească văzând cu ochii. Opel a dezvăluit în premieră Ampera-e care are o autonomie teoretică de 500 de kilometri şi una reală de peste 380 de km. Renault a prezentat noul Zoe care poate merge 400 de kilometri până la următoarea reîncărcare. BMW a adus, tot ca o premieră mondială i3 cu noua baterie de 94 Ah, adică o autonomie de peste 300 de km, la fel și VW cu noul Gte. Deşi nu a venit cu nimic nou, Tesla şi-a expus marfa electrizantă, în frunte cu SUV-ul Model X care în varianta P100D are un range teoretic de peste 460 km cu opt ani de garanţie şi număr nelimitat de kilometri pentru baterie. Totuşi, constructorul american n-a adus la Paris şi copilul minune Tesla 3. Evident, aproape tot ce e concept la Paris este exclusiv electric. Renault a rupt gura târgului cu Trezor, un concept de automobil autonom cu caroserie din fibră de sticlă care cântăreşte 1,6 tone şi are un motor electric de 350 de cai putere, un bolid care este capabil să ajungă la 100 de km pe oră în doar patru secunde. Mercedes a lansat EQ, o combinaţie uşor chinezească de plastic, tehnologie şi lumini, care va sta la baza viitoarei platforme pentru maşinile pur electrice pe care gigantul german are de gând să le lanseze din 2018 după un model pe care l-a încercat şi BMW cu platforma i. Tot ce înseamnă limuzină are şi o variantă hibridizată, măcar pentru taxe mai mici şi scăderea mixingului de poluare al mărcii. Chiar dacă bolidul nu este în stare să meargă mai mult de câţiva zeci de kilometri în modul electric. VW a încercat o spălare de păcate şi, uitând parcă de zeci de milioane de automobile diesel care poluează peste măsură chiar în acest moment, a venit la stand cu un concept pur electric, ceva care aidoma celor de la Mercedes va sta la baza unor noi modele verzi. Până atunci, tot ce mişcă în panoplia VW şi-a fost prezent la târg, a căpătat litera e, de la Up! la Passat, chipurile nepoluante. Dincolo de aceste jocuri de imagine, există şi câteva modele care au şanse mari să facă vânzări de volum. Cea mai mare luptă, cel puţin în Europa, se anunţă între Zoe şi Ampera-e. Zoe vine cu atuul unui preţ mai redus – circa 23.500 de euro în varianta nouă - şi cu o autonomie mai mult decât rezonabilă de 400 de km. Ampera-e, cu un preţ ceva mai mare, aduce o autonomie care ajunge la 380 de km în ciclu real de consum. În mod curios poate, dacă privim strict din punct de vedere al informaţiei, modele cu autonomie mai mică, dar şi cu preţ mai redus, vor rămâne în producţie. Explicaţia producătorilor este simplă. Cumpărătorul alege după necesităţi. Fiind gândit în primul rând pentru oraş, automobilul electric trebuie să se încadreze maxim în autonomia unei zile încărcate de lucru. De aceea uneori 150 de km pot fi arhisuficienţi.
Noul val
Există la Salon şi noi producători auto care au ca unic obiect de activitate maşina electrică. Uneori nu sunt decât un simplu start-up. GLM este unul dintre aceştia. Un concept al Universităţii din Kyoto care, în 2012, s-a transformat dintr-un proiect, într-un producător cu certificat naţional. Şi asta fără ajutorul câtorva miliarde de dolari, aşa cum a beneficiat Elon Musk de la guvernul SUA. Electric SAS este un alt mic producător auto nou, francez de această dată, care construieşte modele flower power NOSMOKE, maşinuţe de 550 de kg, cu atonomie de 100 de km, care pot fi conduse şi de tineri de 16 ani. Infrastructura nu pare a fi o problemă pentru producătorii auto de vehicule electrice şi sunt foarte optimişti în această privinţă. Au şi de ce, pentru că reţeaua de staţii de reîncărare din Uniunea Europenă depăşeşte 80.000 de puncte dedicate, în vreme de cea din România cuprinde circa 80 de unităţi, din care 37 doar în zona Bucureşti – Ilfov, din care cele de putere mare pot fi numărate pe degete.
Lupta pentru SUV
SUV-urile sunt totuşi maşinile momentului. Şi asta pentru că sunt în stare să facă profit pentru oricare dintre mărci. Aşa că Salonul de la Paris abundă de maşini dedicate acestui scop. Renault a adus noul Koleos, chiar dacă acesta nu va ajunge momentan pe piaţa românească. Vorbim de un SUV total nou care a păstrat doar numele predecesorului. Un SUV din segmentul D construit pe o platformă comună cu nava Talisman care oferă confort, putere şi tehnologii de ultimă oră. Pentru că e un 4x4 cu capacităţi vertiabile de off-road – diferenţial blocabil, gardă la sol de 21 cm – nu poate oferi şi sistemul 4 control prezent pe Talisman sau Megane GT. Cel puţin deocamdată. O altă apariţie demnă de semnalat la Renault este noul Alaskan, o clonă foarte reuşită a lui Nissan Navara, un pick-up care oferă un confort de limuzină, multă putere şi capabilităţi reale off-road. Trebuie semnalat că Renault are nu mai puţin de zece modele noi în portofoliu, o impresionantă colecţie pe care constructorul francez a pus-o la bătaie, acesta poate fiind şi motivul pentru care Carlos Ghosn, preşedintele Renault-Nissan, n-a exclus posibilitatea ca alianţa pe care o conduce să ajungă în fruntea clasamentului mondial al constructorului de maşini, mai ales după ce Nissan va înghiţi Mitsubishi. Dacia, fratele low-cost al trustului, a adus la Paris noile Logan, MCV, Sandero şi Stepway upadate cu cerineţe lumii moderene. Adică o grilă faţă proeminentă, blocuri optice noi cu LED, stopuri 3D şi materile de mai bună calitate pentru interior, totul la un preţ aproape neschimbat faţă de cel de acum. În plus, Duster, succesul numărul 1 al Dacia, va primi cutia automată EDC. Nissan a expus în premieră noul Nissan Micra, un automobil mic care la cea de cincea generaţie s-a făcut mare şi a ajuns la 3,8 metri lungime. Celălat mare constructor francez care s-a lăfăit în Pavilionul 1 a Salonului, grupul PSA a captat audienţa cu câteva premiere mondiale. Peugeot a venit cu două SUV-uri, 3008 şi 5008, şi cu un model al diviziei Sport. Citroen a adus în primă audiţie noul C3, care a căpătat aspecte de Cactus, şi două concepte.
Invazia asiatică
Japonezii au venit cu lucruri aplicate şi calculate. Honda a expus, tot în premieră mondială, cea de a zecea generaţie a lui Civic. Cel mai titrat model al mărcii pare că s-a transformat din maşina sportivă într-un hatchback mai cuminte şi familist. Toyota a expus un concept pe bază de combustibil alternativi şi noul SUV hibird C-HR care este capabil să meargă în modul electric 50 de km. Subaru a venit cu noul Levorg echipat cu sistemul EyeSight, iar Suzuki a adus noul Ignis 4x4, un SUV de mici dimensiuni. Mărcile de lux Lexus şi Infiniti se luptă şi ei în sedane hibride. Coreeni de la Hyundai-Kia au lansat noul i30 şi noul Rio, două modele ridicate pe aceeaşi platformă. Britanicii-indieni de la Land Rover au prezentat în premieră noul Discovery care dispune de un sistem automat de pliere a scaunelor şi transformare într-o limuzină SUV cu şapte locuri. Jaguar, fratele de trust al lui Land Rover, a prezentat F-Peace, un fel de Discovery de dimeniuni mai mici, dar cu alte pretenţii.
Cu ce se laudă germanii. Surpriza Kodiaq
BMW este o figură destrul de retrasă la acest Salon. Chiar dacă au adus la stand un concept care prefigurează viitorul SUV X2. Un model care se înscrie în linia clasică a constructorului german, chiar dacă are mici zvâcniri de independenţă. După ce a ales să lase acasă toată marca Rolls-Royce, constructorul bavarez a venit, în premieră, cu modelele 750D xDrive, seria 3 GT, M140I şi 240i. Concurenţa de la Mercedes a fost mult mai zgomotoasă.
Cu un stand care se întinde pe jumătare de etaj, Mercedes are practic o revărsare de maşini printre care se numără AMG GLC 43 Coupé sau Classe E All Terrain, pe lângă conceptul EQ. Grupul VW a ales alt pavilion pentru prezentare. După ce i-a găsit o locaţie dedicată noului SUV Seat Ateca, îşi înşiră mărcile de la la Audi, VW, Skoda la Seat.
Audi este cea mai prezentă marcă, cu ocazia Salonului lansând în premieră noul Q3, A5 şi RS3. Totuşi, Skoda pară să fi făcut senzaţie mai mare cu prezentarea franceză a noului Kodiaq, un SUV mult aştepat. Lung de 4,7 metri, cu un interior cu nimic mai prejos decât al unui Audi şi un portbagaj care ajunge la 720 de litri, noua Skoda promite.
De altfel, a fost una dintre maşinile care m-au impresionat comparativ cu aşteptările de la un model care nu se pretinde a fi premium. Porsche a avut o apariţie separată etalându-şi noile modele Panamera în toate variantele de la 4S turbo la varianta electrică.
Atenţie, Gigi! Super Maybach
Cea mai extravagantă şi luxuriantă apariţie este Vision Mercedes-Maybach 6. Un spercar, un tribut adus bolizilor din anii '20, care oferă 740 de cai putere electrici, o autonomie de 320 de km, o viteză maximă 250 de km pe oră şi un sprint de 4 secunde până la sută. Preţul anunţat pentru anul viitor este de 250.000 de euro.
Ferrari face regula. La grande bellezza
Italienii au mizat pe maşini care îţi fură privirea, începând cu Ferrari, poate cel mai atractiv punct la Salonului, şi continunând cu Maserati, Abarth sau Alfa Romeo. Totul asezonat cu fete pe măsură. Şi dacă toată lumea se înghesuie după electrificare şi emisii zero, Ferrari este poate singura excepţie de la Salon căruia nu pare să-i pese de evoluţie. Are şi de ce. Este exemplul faptului că un contact fizic cu maşina bate orice campanie online. Că ceea ce simţi la volanului unui Apreta nu poate fi egalat nici măcar de o prezentare Virtual Reality optimizată.
- 140 de maşini noi la Salonul auto de la Paris
- 500 de km, cea mai mare autonomie a unei maşini electrice de serie
- 10 modele noi în portofoliul Renault