Cumpărarea unei maşini, noi sau second-hand, nu presupune doar să faci rost de bani şi să îţi găseşti autoturismul la care ai visat. Până să poţi circula cu maşina pe străzile României, trebuie să faci rost de un morman de actele după care te plimbi cu zilele pe la tot felul de autorităţi. Într-un final trebuie să le depui la Direcţia regim permise şi înmatriculare autovehicule care îşi are sediul pentru Bucureşti şi Ilfov în Pipera. Pentru înmatricularea unui autovehicul într-un judeţ, actele se depun la Direcţia de înmatriculări din cadrul Prefecturii. În cele ce urmează aflaţi care sunt paşii de urmat şi cât costă aceste operaţiuni.
Există mai multe situaţii în care puteţi intra în posesia unui autovehicul. Cea mai simplă cale este cumpărarea unui automobil nou. Dealerul se ocupă deja de o parte din acte şi vă scuteşte de o parte din alergătură. În cazul în care nu aveţi toţi banii, această variantă presupune şi implicarea unui bănci sau a unei societăţi de leasing care să asigure finanţarea. Uneori sunteţi scutiţi şi de aceste drumuri pentru că dealerul vă oferă nu doar maşina, ci şi o variantă de finanţare. Atenţie, fiecare serviciu sau lucru are preţul său. Uneori este bine să verificaţi dacă n-aţi obţine o finanţare mai avantajoasă de la o altă bancă decât cea cu care lucrează dealerul, chiar dacă trebuie să faceţi câteva drumuri în plus.
Numerele roşii
De obicei, dealerul vă oferă maşina cu numere roşii care vă permit circulaţia pe drumurile publice pentru cel mult 30 de zile de la emiterea autorizaţiei. Circulaţia cu numere roşii se poate face doar pe teritoriu României şi poate fi prelungită succesiv până la cel mult 90 de zile. Pentru eliberarea unei astfel de autorizaţii aveţi nevoie de: Cerere - care se poate descărca de pe site şi se poate completă de mână sau la una dintre gheretele care se află în preajma acestor Direcţii regim permise și înmatriculări, contra câtorva zeci de lei; dovada încheierii RCA în vederea înmatriculării; dovada plăţii taxei de autorizare provizorie a circulaţiei – 9 lei care se achită la direcţia de taxe şi impozite locale unde îşi are domiciliu solicitantul; dovada plăţii contravalorii autorizaţiei de circulaţie provizorie de 13 lei care se achită la CEC; dovada plăţii contravalorii plăcuţelor cu număr provizoriu de 40 lei, care se plăteşte la ghişeu; copii după documentele care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului - fie că e vorba de contract de vânzare cumpărare, donaţie, certificat de moştenitor sau decizie judecătorească; actul de identitate, în original şi în copie, şi o copie a declaraţiei vamale pentru vehiculele provenite din afara UE, cu excepţia primei autorizări. Numerele şi autorizaţia provizorie de circulaţie se eliberează pe loc.
Cele trei drumuri
Odată obţinută această autorizaţie încep dumurile mai serioase pentru înmatricularea propriu-zisă a maşinii. Primele lucruri pe care trebuie să le faceţi se desfăşoară pe trei direcţii. Cu Fişa de înmatriculare completată (luată de la ghișee sau descărcată de pe site-uri) mergeţi la Direcția Taxe și Impozite Locale care vă pune o viză de luare în evidenţă. Dacă aţi căpătat această viză, fie că circulaţi, fie că nu, veţi plăti impozit până la revânzarea maşinii sau până la radierea ei. Dealerul care vă vinde maşina vă dă odată cu contractul de vânzare-cumpărare şi Cartea de identitate a vehiculului care trebuie să aibă aplicată folia securizată de la RAR. Acesta i-a fost eliberată dealerului odată cu omologarea maşinii în România. Verificaţi, chiar dacă cumpăraţi maşina de la dealer, seria şasiului şi a motorului să nu fie diferită de cea din carte. De asemenea, dealerului va trebuie să vă elibereze şi un certificat de conformitate. Veţi avea nevoie mai târziu de el şi dacă nu-l aveţi veţi mai cheltui alte câteva sute de euro în plus.
Cât e timbrul de mediu
Apoi trebuie să mergeţi la ANAF unde veţi plăti timbrul de mediu și vi se vor elibera două acte: dovada de plată şi decizia de calcul. Pentru maşini electrice sau hibride valoarea timbrului de mediu este zero. Pentru maşini euro 5 sau 6, pentru că vorbim de automobile noi, valoarea timbrului de mediu pleacă de la 51 de lei, dacă e vorba de o maşină cu motor sub un litru şi emisie de noxe de sub 100 de g pe km, şi creşte în funcţie de noxe, capacitatea cilindrică şi felul combustibului. În medie, pentru motorină valoarea e cu 75% mai mare decât pentru benzină. Umătorul pas este să încheiaţi o poliţă RCA în vederea înmatriculării care se încheie pe maşină şi care trebuie să fie valabilă minim 6 luni. Dosarul mai trebuie să cuprindă Cererea de înmatriculare, actul de identiate în copie şi original şi o altă serie de dovezi de taxă: taxa de înmatriculare de 60 RON care se poate achita la casieriile Direcțiilor de impozite şi taxe locale pentru sectoarele 1, 3, 4 şi 6, la CEC pentru sectorul 5 şi la orice oficiu poştal al Poştei pentru sectoarele 2 şi 4; plata contravalorii certificatului de înmatriculare de 37 RON care se achită la CEC şi plata contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare de 20 de lei pentru număr la rând dreptunghiular, 23 pentru număr pătrat sau 17 lei pentru motociclete. Pentru număr preferenţial se achită o taxă suplimentară de 45 de lei. Aceste taxe pentru număr se plătesc la ghişeu. Dacă actele se depun de către o altă persoană decât titlularul este necesară o procură notarială specială în acest sens. În situaţia în care persoana care a realizat achiziţia intracomunitară a mijlocului de transport şi solicită înmatricularea acestuia nu este înregistrată în scopuri de TVA, trebuie prezentat un certificat care atestă plata accizelor - în cazul în care persoanele fizice care solicită înmatricularea unui autoturism sau autoturism de teren, achiziţie intracomunitară, a cărui capacitate cilindrică este mai mare sau egală cu 3000 cc. Pe lângă actele de mai sus dosarul trebuie să mai cuprindă şi actul doveditor al proprietăţii.
Atenţie la maşinile din afară
Există o atenţionare specială pentru cei care înmatriculează pentru prima oară un automobil care a fost înmatriculat anterior într-un alt stat. Pe lânga actele mai sus pomenite, solicitantul trebuie să prezinte şi toate documentele eliberate de autorităţile străine, în original, dar şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare. Acestea se reţin şi se arhivează la Serviciul Înmatriculări iar la cerere se poate emite o dovadă în vederea radierii în statul emitent al actelor originale. Într-un final, de la Direcţia de Înmatriculare veţi obţine talonul maşinii, numelele şi Cartea de identitate a vehiculului cu viza DRPCIV în care este înscris numele proprietarului. Cei care cumpără o maşină second hand care a fost deja înmatriculată în România vor efectua o operaţiune de transcriere a dreptului de proprietate. Aceasta presupune alte formalităţi care sunt puţin mai complicate decât la prima înmatriculare. Despre acestea şi despre capcanele unei înmatriculări într-un alt stat, sau despre ce acte trebuie să ţinem seama atunci când cumpărăm un automobil din spaţiul intracomunitar sau din afara UE vom vorbi într-un număr viitor.
- 1.736 de euro, timbrul de mediu pentru un BMW M6 nou de 575 de cai putere
- 0 lei este timbrul de mediu pentru un automobil hibrid sau electric
- 68 de lei este costul unui număr pătrat preferenţial
- 3 locuri în care ești trimis să plătești taxele pentru înmatricularea unei maşini noi