x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum îți vorbește mașina despre accidentele suferite

Cum îți vorbește mașina despre accidentele suferite

de Cătălin F. Vărzaru    |    20 Feb 2019   •   21:50
Cum îți vorbește mașina despre accidentele suferite

Cumpărarea unui automobil la mâna a doua din străinătate rămâne încă o afacere, cel puțin până ce autoritățile române se vor hotărî ce taxe vor aplica. Anul trecut au fost înmatriculate peste 460.000 de mașini second hand, de 3,6 ori mai multe decât autoturisme noi, chiar dacă vânzările dealerilor au crescut cu 23%. Într-un număr anterior, am prezentat câteva reguli de care trebuie să țineți seamă atunci când vă hotărâți să luați drumul Vestului pentru mașina mult visată. În acest material vom vorbi despre verificările pe care trebuie să le faceți personal atunci când luați contactul cu mașina. Asta pentru că o vizită într-un service din Germania, Belgia sau Olanda pleacă de la 100 de euro, bani în care un mecanic mai puțin priceput comparativ cu standarele noastre abia dacă vă spune că sunt tocite plăcuțele de frână. Un ghid succint ar putea să vă schimbe dintr-un profan, într-un cumpărător avizat.

Inspecția unei mașini la fața locului cuprinde cinci etape. Primele trei sunt de inspecție la nivelul exteriorului, al habitaclului și al motorului. Cea de a patra etapă este un scurt drive test, iar ultima etapă, necesară pentru lămuriri suplimentare specializate, presupune vizita într-un service pentru a cere anumite teste. Este indicat să vă întocmiți un tabel în care să bifați pașii pe care îi parcurgeți și dacă mașina are anumite defecte specifice care să vă indice, în principal, dacă a făcut obiectul unui accident major care a transformat automobilul într-o epavă. Atunci când faci inspecția mașinii, este important să nu te grăbești și să întrebi vânzătorul de fiecare dată când ai dubii, nu trebuie să te porți cu mănuși, pentru că viața ta s-ar putea să depindă de o întrebare. Nu uita că vânzătorul, mai ales un samsar experimentat, care încearcă să scape de o epavă, va încerca să te convingă de la primul contact. De exemplu, îți va lua ochii cu o carte de service, care să-ți arate cât de grijuliu a fost proprietarul anterior cu mașina. Cartea de service este un document care se poate procura și falsifica relativ ușor și se poate pune în acord cu un kilometraj falsificat, chiar dacă asta se întâmplă în Germania, unde legea pedepsește astfel de practici.

Atenție la exterior

Prima inspecție este cea la exterior. Linia mașinii trebuie să fie dreaptă, fără îndoituri sau distanțe diferite între elementele caroseriei. Lufturi diferite între aceleași piese aflate pe dreapta sau pe stânga mașinii indică faptul că aceasta a făcut obiectul unui accident. Distanța dintre roțile din față și praguri trebuie să fie identică, dacă sunt diferențe de ordinul centimetrilor, puteți renunța deja la mașină, pentru că a fost grav lovită. Portierele, capota motorului și hayonul trebuie să se închidă ușor, iar linia luftului să fie constantă pe întreg perimetrul. Vopseaua trebuie să fie uniformă, fără modificări de nuanță sau textură. Elementele de izolare - chedere - nu trebuie să poarte urme de vopsea sau să fie ușor arse de la diverși solvenți folosiți în procesul de vopsire. În zona pasajelor roților și a pragurilor, pot apărea urme de rugină sau vopsea umflată, care semnifică prezența ruginei. Farurile mătuite sau aburite pot vorbi despre numărul de kilometri ai mașinii în comparație cu ceea ce pretinde vânzătorul. Blocurile optice trebuie să fie identice din punctul de vedere al degradării, dacă unul pare mai nou, atunci a fost schimbat cel mai probabil ca urmare a unui accident.

Verificați petele

Geamurile trebuie să aibă aceeași serie. Dacă nu, înseamnă că geamul diferit a fost spart în urma unui incident local sau în urma unui accident. Vânzătorul ar trebui să vă spună dacă automobilul a fost victima unui accident înainte să descoperiți asta în urma inspecției. Alte elemente care pot fi inspectate la prima vedere și în funcție de care puteți negocia prețul sunt discurile de frână și plăcuțele - cât sunt de uzate, starea anvelopelor - cât sunt de tocite sau de vechi. Inspectați cu atenție dacă mașina lasă pete și care este cauza acestora - apă, ulei sau lichid de frână. Atenție, vara, dacă se pornește clima, e normal ca sub motor să apară o pată de apă de la condens. O scurgere de lichid se poate repara ușor cu o garnitură sau poate fi vorba de ceva mai grav. La fel este și în cazul unui bec care nu se aprinde, poate fi ars el sau siguranța, sau poate exista o defecțiune la instalația electrică, defect care va fi costisitor din punctul de vedere al reparației ulterioare.

Becuri și butoane

Inspecția la interior poate începe cu starea scaunelor. Tapițeria trebuie să fie în concordanță cu numărul de kilometri din bord. E drept că o mașină premium rezistă mai bine decât una low-cost. Scaunul șoferului spune multe despre adevărata uzură. Un scaun lăsat excesiv sau tocit pe anumită parte sau, dimpotrivă, nou în comparație cu anii mașinii arată că pe el s-a stat mulți kilometri sau a fost înlocuit pentru că era prea uzat. Un alt element este uzura volanului, a manetei schimbătorului sau a butoanelor. De precizat că o mașină folosită mulți kilometri în regim de autostradă nu va prezenta uzură în acord cu odometru la acest capitol. Foarte atent verficate trebuie să fie capacul volanului, zona airbagurilor și centurile de siguranță, aceste elemente vorbind despre un accident destul de serios. Textura și materialul de pe volan, bord și uși trebuie să fie identice, nu trebuie să existe cute, îndoituri, diferențe de culoare sau linii suspecte. Pe cusăturile scaunelor, acolo unde există aribaguri laterale, trebuie să existe etichete originale. Dacă prinderile centurilor de siguranță sunt greu de accesat, înseamnă că au avut parte de un accident care le-a pretensionat, după cum se specifică și pe inspectorauto.ro. Un automobil în regulă nu trebuie să aibă martori aprinși în bord în afara celui de frână de mână, atunci când aceasta e acționată, sau alte becuri care se pot stinge sau aprinde din butoane specifice - hill holder, asistentul la părăsirea benzii, start-stopul, asistentul la coborârea în pantă etc. La pornire, computerul face un check-in în care aprinde toți martorii de care dispune, atenție la ce indică. Încercați fiecare buton și manetă, remediarea unui defect ulterior ar putea să fie o operațiune costisitoare. Verificați clima dacă bagă aer rece/cald în tandem sau autonom pentru fiecare zonă și dacă respectă temperaturile comandate. Atenție, dacă aerul condiționat nu este suficient de intens, nu există neapărat o problemă la compresor, poate necesita doar o reîncărcare a instalației cu freon sau pur și simplu o schimbare a unui filtru de habitaclu murdar. Căutați urme de umezeală sub covorașe sau în portbagaj, pentru că o infiltrație va fi greu de reparat ulterior.

Fără suduri

Un vânzător cinstit nu va spăla motorul. O stare prăfuită a acestuia vă va da posibilitatea să observați imediat eventuale scurgeri de lichide și garnituri defecte. Nu trebuie să existe niciun fel de urme de lovituri sau suduri în zona lonjeroanelor, parte a structurii de siguranță a mașinii. Acestea sunt poziționate longitudinal, sub motor, în zona farurilor. Orice urmă suspectă pe acestea trebuie să descalifice mașina pentru că nu mai reprezintă siguranță în trafic. Șuruburile sunt martori ai faptului că elementul de caroserie pe care îl prind nu a fost schimbat, ele trebuie să aibă vopseaua intactă. Tragerul este un alt element care indică faptul că automobilul a fost lovit. Tragerul unește farurile și de el se prinde capota când este închisă. Un trager original poartă pe el eticheta cu date despre instalația de aer condiționat. Tragerul este afectat la accidentul frontal fie și nu foarte grav. Un trager schimbat nu va mai avea datele despre climă, chiar dacă operaţiunea s-a făcut într-un service autorizat cu piese originale. Elementele din cauciuc, cum sunt furtunurile, conductele, curelele sau cele care acoperă diverse cabluri trebuie să aibă o uzură diferită, pentru că se înlocuiesc periodic, dar nu toate în același timp. Dacă există mai multe astfel de elemente noi, e semn că mașina a avut parte de o coliziune frontală recentă. Nu în ultimul rând, ar trebui să verificați starea uleiului - cât este de mult, cât este de ars sau negru - și acumulatorul. Un ulei ars ar putea indica o problemă la motor, la fel cum o baterie cu voltaj scăzut poate fi semnul unei încărcări deficitare. Dar despre alte probleme legate de motor și despre ceea ce trebuie să urmăriți în timpul drive testului, vom vorbi într-un material viitor.

Sfaturi

- un preț prea mic trebuie să ridice semne de întrebare

- un vânzător onest nu va spăla motorul

- orice șurub nou trebuie să aibă o explicație

- 3 inspecții obligatorii - caroserie, interior, motor

- 5 minute, timpul maxim după care clima trebuie să funcționeze în parametri

 

 

 

×