x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum să reinventezi un sedan de familie

Cum să reinventezi un sedan de familie

de Cătălin F. Vărzaru    |    03 Dec 2017   •   20:08
Cum să reinventezi un sedan de familie

Un proverb spune că dacă un lucru merge bine, nu-l schimba. Așa pare că a procedat și Peugeot atunci când a lansat pe piață noul model 308. Modelul 2017 este de fapt un ușor facelift al automobilului care a câștigat titlul de mașina anului în 2014 atunci când francezii de la PSA au prezentat cu adevărat un nou exemplar. 308 adaptat anului 2017 înseamnă în primul rând un update la nivelul sistemelor de siguranță și al conectivității, dar și o nouă motorizare. Am testat vreme de trei zile noul model trecând în revistă punctele forte, dar și dezavantajele unui automobil care se vinde la un preț de 21.270 de euro cu TVA.

Sistemele de siguranță și conectivitatea, într-un cuvânt rezultatele noilor procesoare și gadgeturi electronice, dau posibilitatea constructorilor auto să scoată noi modele, chiar atunci când nu au ce schimba. Nu că n-ar avea inspirație sau că nu ar fi găsit forme noi, dar, câteodată, modelele anterioare și-au dovedit fiabilitatea și au fost primite, la vremea lor, cu mulți lauri pe piață. 308 este un astfel de exemplu. Declarată mașina anului în 2014, grație spectaculoasei apariții, Peugeot s-a gândit să mențină interesul clientelei pentru acest model propunând un facelift updatat tehnologic.

Ce se vede altfel

La nivel de design, schimbările sunt minore. Față de mașina din 2014, a fost mutată poziția siglei de pe capotă pe grila radiatorului care în noua variantă are o altă formă, iar spoilerul față a fost extins și pe zona proiectoarelor de ceață. Capota a fost un pic redesenată, iar blocurile optice integrează acum faruri cu LED. În rest, nimic care să sară în ochi. La interior, bordul este neschimbat, iar proporțiile nu par a fi suferit modificări. La o lungime de 4,25 metri, 308 oferă un ampatament de 2,62 metri, ceea ce se traduce printr-un loc de doar 9,5 cm pentru spațiul acordat picioarelor pasagerilor din spate corespunzătoare unei dimensiuni de 86 de cm acordată pasagerilor din față. Înălțimea până la plafon este de 89,5 cm pentru șofer și de 87,4 pentru cei din spate. Lățimea banchetei din spate este de 1,36 metri.

Mai ușor, mai agil

Dincolo de aparențe există câteva schimbări nevăzute ale noului model față de versiunea anterioară, modificări care fac mașina mai economică și mai agilă. Noul 308 este mai ușor cu 140 de kg, este puțin mai lat și mai scund, ceea ce-l face mai manevrabil. Senzația pe care 308 o imprimă șoferului este de comoditate. Mașina se dovedește a fi foarte puternică atunci când este cazul, grație unei motorizări diesel de 120 de cai-putere și a unui cuplu de 300 de Nm. Chiar dacă trage bine, sprintul nu trebuie să fie peste așteptări, până la 100 de km/h fiind necesare 10,2 secunde, iar viteza maximă este de 190 de km/h. Dieselul este cam zgomotos și efectele pătrund în habitaclu nu doar auditiv, ci și prin ușoare vibrații.

Economicul diesel

Atuurile unui diesel, mai ales ale unuia la care constructorul a operat ușoare modificări, chiar dacă avem de-a face cu unul dintre cele mai bune motoare diesel, fac ca puterea de tractare să ajungă la 1,3 tone pentru o rulotă sau remorcă cu frână. Consumul este spectaculos și reușește să ajungă la circa 3,4 litri/100 de km la o viteză medie de 70 de km/h. În regim de autostradă urcă până la circa 4,4 litri/100 de km la o viteză medie de 116 km/h. Un maxim se atinge în trafic urban aglomerat când am înregistrat 7,7 litri/100 km la o viteză medie de 17 km/h. Un plin de rezervor de 53 de litri ajunge pentru un traseu de 1.000 de km în regim mixt, adică un preț de 26 de lei la 100 de km pentru patru adulți plus bagaje. Cifrele de consum sunt doar ușor mai mari decât cele de catalog, corespunzător unei emisii de noxe undeva până în 90 de grame de CO2 pe km și un bonus bun la tichetul Rabla.

Mulți asistenți

Asistența extinsă pentru șofer este unul dintre atuurile pentru care PSA a decis să scoată un nou model. 308 integrează sisteme de ultimă generație. Active Safety Brake este capabil să emită o alertă sonoră și vizuală pentru a reduce riscul impactului frontal prin frânarea în locul șoferului. O cameră cu funcții multiple detectează obstacolele. De la 5 km/h până la 85 km/h senzorul funcționează asupra frânelor în mod automat dacă este detectat un risc de coliziune. Viteza nu trebuie să depășească 80 km/h atunci când un vehicul imobil este detectat și 60 km/h pentru un pieton. Alerta pentru depășirea benzii de circulație are ca rol atenționarea cu semnale vizuale sau sonore a faptului că s-a depășit accidental linia de demarcație dintre benzi și este foarte utilă în cazul unei oboseli accentuate la volan. Un sistem complementar este Coffee Break Alert, care atenționează șoferul că este cazul să ia o pauză. Se activează după două ore de condus la viteze de peste 70 km/h. Asistență pentru șofer monitorizează comportamentul conducătorului auto prin intermediul unei camere cu funcții multiple pe partea superioară a ecranului. Acest sistem evaluează nivelul atenției șoferului prin identificarea diferențelor în privința traiectoriei față de marcajele rutiere și funcționează pe drumurile expres la viteze de peste 65 km/h. Sistemul de Monitorizare a Unghiului Mort dă semnale în oglinzile retrovizoare cu privire la prezența unui vehicul în unghiul mort. Fază Lungă Inteligentă este capabilă să comute în mod automat pe faza scurtă, în funcție de luminozitate și condițiile de trafic.

Parcare după cameră

Sistemul de cruise control adaptativ permite un control automat al vitezei până la 30 km/h pentru varianta cu cutie manuală. Pentru transmisia automată, sistemul este capabil să oprească complet mașina și să reia pornirea. 308 este primul model PSA pe care a fost introdus acest sistem adaptativ pentru controlul vitezei. Un alt sistem de asistență pentru șofer este cel pentru parcare. 308 folosește o cameră video de marșarier Visiopark 1 cu un unghi de 180 grade și funcția Park Assist, care măsoară spațiul de parcare disponibil și direcționează mașina; tot ce trebuie să facă șoferul este să urmărească indicațiile audio și vizuale pentru folosirea frânei și a accelerației.

Totul pe tabletă

Conectivitatea este integrată prin i-Cockpit, care folosește tehnologia Mirror Screen, o copie a informațiilor de pe smartphone pe ecranul tactil al vehiculului. Totul se dirijează de pe tableta de 9 inchi de pe bord. Inclusiv clima, ceea ce poate duce la un ușor disconfort pentru că necesită atenție sporită pentru manevrare. Nu mai este suficient să rotești un buton pentru intensitatea sau temperatura dorită, acum totul se dirijează din touch-uri. Cel mai probabil o blocare a sistemului de operare necesită un restart, care se produce prin oprirea și repornirea mașinii.

Cafea cu emoții

Un ușor dezavantaj l-am remarcat la nivelul spațiului interior, de exemplu atunci când vine vorba despre spațiul dedicat unui pahar sau pentru o cană de cafea. În vreme ce pe ușile laterale încap lejer sticle de un litru, pe cotierea centrală tot ce i se oferă șoferului este un mic spațiu dreptunghiular, insuficient pregătit pentru a face față unei accelerări sau decelerări de urgență. Portbagajul asigură un spațiu de încărare minim de 470 de litri și maxim, cu scaunele din spate rabatate, de 1.309 litri.

×