Electricele pătrund rapid și în acest segment. Fie că sunt de marfă, fie că sunt de persoane, acest tip de vehicul prinde tot mai mult teren în preferințele clienților. VW ID. Buzz a fost o apariție care a schimbat percepția, pentru că provenea dintr-un vehicul emblematic. Așa au apărut mulți concurenți mai mult sau mai puțin cu aspect futurist. Și nu doar cu mărci din panopilia marilor producători, ci și a unora mai puțin cunoscuți în UE, cum sunt cei din China.
Furgonetele au de obicei cicluri de producție mai lungi decât mașinile sau SUV-urile, dar acest lucru nu înseamnă că producătorii auto nu acordă atenție actualizărilor de la mijlocul duratei de viață. Grupul mare de furgonete Stellantis vândute sub emblemele Citroen, Peugeot, Opel, Fiat vor primi în curând modificări stilistice, mai multă tehnologie în interiorul habitaclului și, cel mai important, propulsoare electrice eficiente. Actuala generație a modelelor Citroen Jumpy sau Peugeot Expert au fost primele care au debutat, în 2016, urmate de Opel Vivaro în 2019, iar Fiat Scudo a aterizat în 2022. Monovolumele de pasageri echivalente care sunt vândute sub denumiri diferite - Citroen SpaceTourer, Peugeot Traveller, Toyota ProAce Verso, Opel Zafira Life și Fiat Ulysse - vor fi upgradate în perioada următoare la variante electrice.
Ce pregătește Stellantis
Fotografii carscoops.com au surprins în teste camuflate un exemplar al grupului Stellantis. Convoiului i s-a alăturat un VW ID. Buzz Cargo, care se află acolo în scopuri de benchmarking. Învelișul de camuflaj care acoperă întreaga parte frontală a prototipului nu dezvăluie multe dintre modificările stilistice, dar sugerează că acesta va fi un facelift propriu-zis. Punctul culminant îl va reprezenta probabil noile faruri cu LED-uri, care par a fi puțin mai mari și mai agresive decât înainte. Acestea vor fi combinate cu o bară de protecție și o capotă redesenate, restul caroseriei fiind în mare parte preluată de la modelul anterior. Fiecare marcă își va adăuga propriile trăsături stilistice axate pe grila unică și pe mici modificări la nivelul ornamentelor barei de protecție. Planșa de bord este revizuită, cu adăugarea unui instrumentar de bord digital și a unui ecran tactil de infotainment independent care este mult mai mare, amplasat deasupra noilor guri de aerisire. Alte modificări includ noul volan cu butoane integrate, care va purta emblema fiecărei mărci. Pe lângă actualizările exterioare și interioare, modelele vor beneficia, cel mai probabil, de un sistem de propulsie electrică împrospătat. Mărcile Stellantis EV au deja un motor electric mai puternic și mai eficient, care produce 154 CP (156 PS/115 kW) în loc de 134 CP (136 PS/100 kW) ai vechii unități. Acest lucru este combinat cu un pachet de baterii ușor mai mare, cu o capacitate de 51 kWh, în loc de 50 kWh. De la începutul anului 2022, Stellantis a decis să ofere versiunile pentru pasageri ale furgonetelor sale exclusiv în formă EV, dar LCV-urile ar putea păstra opțiunea diesel pentru câțiva ani înainte ca motoarele cu combustie să devină învechite în Europa.
Logica sugerează că debutul furgonetelor Stellantis actualizate va începe treptat la sfârșitul anului 2023 sau la începutul anului 2024. Cei mai vechi membri ai familiei - Citroen, Peugeot - vor apărea probabil primii, cei mai recenți - Opel, Fiat - urmând să apară în viitor.
Alternativă la avion
Marilor producători le suflă, din ce în ce mai aproape, în ceafă constructorii chinezi. Și plusează. De exemplu, GAC și-a prezentat viziunea asupra viitorului acestui segment prin conceptul Van Life - un vehicul autonom, complet autonom și cu emisii zero, care ar putea fi ușor de încadrat într-un film SF.
Van Life este al doilea concept din seria „Car Culture” a GAC, după Barchetta, și a fost proiectat la Centrul de cercetare și dezvoltare din Europa. Datorită locației din Italia, compania a ales să prezinte conceptul la Săptămâna Designului de la Milano 2023, mai degrabă decât la recentul Salon Auto de la Shanghai, în China. Potrivit GAC, acest vehicul, care merge oriunde, a fost proiectat pentru călătorii pe distanțe lungi, ca o alternativă sustenabilă la călătoriile cu avionul. Van Life se mândrește cu proporții de cutie unică și o formă simetrică, cu LED-uri pe toată lățimea la ambele capete, roți masive și o gardă la sol substanțială. Suprafețele și ferestrele mici îi conferă aspectul unui vehicul de expediție extraterestră, gata să abordeze terenuri accidentate în tot sistemul nostru solar. În plus, anvelopele futuriste sunt prevăzute cu flapsuri retractabile, pentru o tracțiune optimă pe orice tip de teren. Patru senzori Lidar ies din acoperiș atunci când vehiculul este în modul autonom.
Interesant este faptul că funcția autonomă poate fi folosită oriunde în lume, deoarece sistemul - fictiv - folosește poziția stelelor pe cer pentru a naviga. Conceptul se deplasează pe o platformă complet electrică, cu baterii solid-state de ultimă generație, care îi asigură o autonomie extinsă și îi îmbunătățesc recomandările de mediu. Van Life se mândrește, de asemenea, cu o amprentă de carbon redusă, multe dintre componentele sale ușoare fiind realizate din materiale reciclate, cum ar fi plasticul, aluminiul și fibra de carbon.
Casa din mașină
Designul futurist al Van Life se reflectă și în interiorul său, cu două locuri și un spațiu masiv în spate pentru depozitarea bagajelor și a echipamentelor, care poate fi transformat fără efort într-o zonă de dormit. „Cadrul orbital” care înconjoară cabina oferă pasagerilor flexibilitatea de a monta sau agăța o varietate de obiecte, cum ar fi smartphone-uri, tăvi de masă, compartimente de depozitare, genți și chiar un hamac. În plus, partea modulară din față a vehiculului, care este expusă la soare printr-un parbriz înclinat, poate fi utilizată pentru a încălzi apa sau pentru a genera energie de la panourile solare. Accesul în cabina Van Life este asigurat de ușile de pe o parte a vehiculului, în timp ce un acoperiș panoramic permite ca o mulțime de lumină naturală să inunde interiorul, compensând absența ferestrelor laterale. O altă caracteristică notabilă a conceptului este reprezentată de băncile glisante, care creează o zonă de relaxare direct adiacentă vehiculului, extinzând zona de locuit către exterior. Potrivit lui Stéphane Janin, director al GAC Advanced Design Milan, conceptul Van Life este o celebrare a libertății și a aventurii. „Acest concept evidențiază bucuria de a putea merge oriunde dorești. Credem că mașinile nu sunt doar obiecte care transportă oamenii de la A la B, ci și mașini care creează amintiri de durată”, a declarat Stéphane Janin. Poate că Van Life nu este menit să prefigureze un viitor vehicul de serie, dar așa s-a spus și despre Cybertruck și uite ce se întâmplă acum.
- 154 CP, noul motor electric Stellantis
- 4 senzori Lidar pentru condus autonom la GAC
- 10 milioane de vehicule electrice înmatriculate în 2022 în toată lumea
Chinezii iau fața producătorilor consacrați și plusează cu sisteme autonome, orientare după stele și baterii ultraperformante
Avantaje
- vehicule mai versatile
- alternativă la autorulotă
- amprentă mică de carbon
Dezavantaje
- mai scumpe
- puține variante în prezent
- mai multe mărci, aceeași platformă