x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Mașina Anului în Europa: SUV, lux, electric

Mașina Anului în Europa: SUV, lux, electric

de Cătălin F. Vărzaru    |    06 Mar 2019   •   21:10
Mașina Anului în Europa: SUV, lux, electric

Pentru a treia oară în istoria de 29 de ani a trofeului European Car of the Year, titlul a fost adjudecat de o mașină cu tracțiune electrificată. De această dată este vorba despre un SUV cu propulsie electrică, Jaguar I-Pace. Victoria a survenit la șapte ani după ce Opel Ampera, un sedan electric, a cucerit acest titlu. Anii 2011 şi 2012 au marcat o explozie a trendului electrificării, motiv pentru care succesul lui Ampera a venit după cel înregistrat de Nissan Leaf, cu un an înainte. De atunci, niciun model electric nu s-a mai făcut atât de remarcat, încât să fie gratificat de cei 60 de jurnaliști auto din juriu care acordă acest titlu. S-au preferat mașini de volum, accesibile pentru publicul larg - Opel Astra, VW Golf, VW Passat, Peugeot 308. Jaguar I-Pace s-a luptat anul acesta, de la egal la egal, cu un alt automobil mai puțin prezent pe șosele, un Alpine, o sportivă coupe.

Jaguar I-Pace și Alpine A110 au reușit să adune mai multe puncte decât mașini care sperau la titlu nu prin caracterul exclusivit, ci prin volumul de vânzări pe care l-ar putea face, prin popularitate și prin versatilitate. Vorbim în primul rând de Kia Ceed și Ford Focus. Cele două au reușit să adune 247 și, respectiv, 235 de puncte, ratând astfel un titlu care le-ar fi adus un plus în campania de marketing. Juriul format din cei 60 de jurnaliști a acordat acest titlu, în mod tradițional, înainte de debutul Salonului Auto de la Geneva, care mâine își va deschide porțile pentru publicul larg. Pentru că Jaguar I-Pace și Alpine A110 au adunat același număr de voturi - 250 fiecare - a fost nevoie de un nou duel direct între cele două, iar I-Peace a reușit să obțină 18 puncte, față de cele 16 ale lui Alpine A110. În concurs au mai fost încă trei finaliste. Citroen C5 Aircross a reușit să adune 210 puncte, limuzina Peugeot 508 a strâns 192, în vreme ce Mercedes Clasa A a ocupat ultimul loc al clasamentului, cu 116 puncte. Interesant este că, spre deosebire de ultimii ani, jurnaliștii pare că au pus accent pe alte criterii decât cele clasice care favorizau o mașină populară, de volum, pentru că este greu de crezut că un SUV electric de lux va avea foarte mulți cumpărători. Va fi un exemplar dorit poate de mulţi clienți, dar destul de puțin accesibil. Situația este similară și în cazul sportivei franceze Alpine A110 care costă peste 50.000 de euro.

Rapid și luxos

Jaguar I-Pace are un preț de plecare în România de 78.000 de euro, fiind departe de ceea ce s-ar putea numi o mașină de volum. Jaguar este produs de grupul britanic deținut de indienii de la Tata, care inlcude și mărcile Land Rover. Premiul COTY 2019 vine ca o gură de oxigen, după ce concernul indian a anunțat pierderi de două miliarde de euro, cauzate în principal de declinul pe piața diesel și perspectivele economice sumbre ale Brexitului. I-Pace este un model care a fost anunțat acum un an și și-a făcut apariția pe piață la jumătatea lui 2018. Spre deosebire de frații săi de trust care se produc cu teama de Brexit, I-Pace poate să stea liniștit pentru că este asamblat la fabrica din Austria, de la Gratz, deci va rămâne pe teritoriul UE. SUV-ul are o tracțiune integrală oferită grație celor două motoare electrice de câte 200 de cai-putere, 150 kw, care împreună furnizează o putere totală de 400 de cai și un cuplu fantastic de 696 de Nm. Autonomia anunțată de producător este de 470 de km în ciclu WLTP, dar evident nu prin folosirea la capacitate maximă a motoarelor. Sprintul bolidului de lux ajunge la 4,8 secunde până la 100 de km/h. Bateria este una de 90 kWh, care se poate încărca în regim de curent alernativ de la priza de 7 kW sau de curent continuu, de la panou de 100 de kW. Bateria conține 432 de celule și se poate ajunge la 80% din capacitate în 85 de minute folosind o sursă de 50kW curent continuu sau în 45 de minute, la aceeași capacitate, de la priza de 100 de kW. În regim casnic, la priza de acasă de 7 kW, capacitatea de 80% este atinsă în circa zece ore. Producătorul garantează că o oră de încărcare la o priză obișnuită, care permite o putere mai mare de 7 kW, este suficientă pentru o autonomie de 30 de km.

Atuuri

Mașina are o lungime de 4,68 metri și oferă un ampatament de aproape trei metri, ceea ce înseamnă un spațiu interior premium, pe măsura mărcii. Designul modelului, recunoscut prin mai multe premii și semnat de Ian Callum, oferă coeficient aerodinamic redus de doar 0,29d, care se traduce printr-un consum mai mic de energie și o autonomie mai mare, cu atât mai mult cu cât atinge o greutate de 2,1 tone. Deși are alura și se pretinde un crossover, traseul off-road nu este cel mai indicat pentru un astfel de bolid. Nu neapărat că vorbim despre o mașină de peste 78.000 de euro, dar nu este ajutat de garda la sol și nici de celelalte elemente de caroserie care sunt gândite evident pentru un rulaj stradal, pe asfalt, acolo unde să poată fi admirat în voie. Există câteva moduri presetate în care se poate conduce I-Pace. Dynamic pune în evidență calitățile sportive ale modelului, dar ucide mult din autonomia bateriei. Aici poate fi simțită accelerația de sub cinci secunde până la sută. Pentru asta însă este necesar ca prin apropiere să aveți o stație de încărcare de mare putere, pentru a nu fi nevoiți să lăsați mașina peste noapte la o priză din vecini. Pentru condusul în liniște, nu doar din punctul de vedere al zgomotului, ci mai ales al rezervei de energie, există modul Comfort sau Eco. Totuși, dacă nimeriți pe un teren accidentat, nepotrivit cu o caroserie atât de luxuriantă și jantele de 22 de inchi, există un sistem numit Adaptive Surface Response,care ajustează setările motorului și frânei în funcție de suprafață și de condițiile de funcționare. Pentru viteze mari, curbe strânse pe asfalt și alte mișcări în viteză, I-Pace este aproape ideal pentru că are un centru de greutate mai aproape de sol în comparație cu mașinile clasice, grație celulei de baterii de sub podea, iar motoarele sunt plasate pe fiecare axă, obținând astfel o repartiție a maselor aproape perfectă. La interior, I-Pace dispune de inovații tehnologice de ultimă oră, în special în ceea ce privește comunicațiile prin intermediul unui wi-fi 4G. Sistemul multimedia Touch Pro Duo asigură un control la tehnologiile vehiculului, însă nu se laudă cu updatarea mașinii cu ajutorul internetului prin pachete de genul celor oferite de Tesla. În ciuda faptului că în România, I-Pace are un ecobonus de 10.000 de euro, Jaguarul electric costă dublu față de un Model 3 și este văduvit de infastructura deficitară oferită de autoritățile noastre, rămânând deocamdată doar un vis frumos.

CIFRE

- 5 stele EuroNCAP obținute de I-Pace

- 4,8 secunde până la sută

- 470 de km autonomie ideală

Avantaje

- sprintul până la 100 de km/h

- autonomia

- tehnologia

Dezavantaje

- prețul

- capabilitățile off-road

- timpul de încărcare

 

×