x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Ultimele trei zile în care se mai pot vinde mașini „proaste” în Uniunea Europeană

Ultimele trei zile în care se mai pot vinde mașini „proaste” în Uniunea Europeană

de Adrian Stoica    |    04 Iul 2024   •   00:05
Ultimele trei zile în care se  mai pot vinde mașini „proaste” în Uniunea Europeană

Din 7 iulie, vânzarea oricărei mașini noi, chiar și a celor mai mici, care nu sunt echipate cu sisteme avansate de asistență a șoferului (ADAS - Advanced driver-assistance system) va fi interzisă în toate țările UE.

Potrivit noului Regulament General de Siguranță a Vehiculelor adoptat de Uniunea Europeană în 2022, începând cu această dată mașinile noi din spațiul UE trebuie să fie echipate cu aceste sisteme care au rolul de a seconda șoferul în conducerea vehicului, protejând mai bine pasagerii, pietonii și cicliștii. Comisia UE se așteaptă să poată evita mai mult de 25.000 de decese accidentale și cel puțin 140.000 de răniți grav în Europa până în 2038 cu obligativitatea sistemelor de asistență. Noile cerințe de siguranță ar putea să-i facă pe producători să retragă din fabricație unele modele mai vechi, iar pe de altă parte, cei care vor dori să cumpere o mașină trebuie să scoată mai mulți bani din buzunar.

Regulile se vor aplica tuturor mașinilor noi începând cu 7 iulie 2024, iar unele dintre noile măsuri vor fi extinse pentru a acoperi diferite tipuri de vehicule rutiere până în 2029. Folosind senzori, camere și tehnologii de geolocalizare, aceste sisteme monitorizează continuu condițiile de trafic și oferă șoferului avertismente de pericol și informații esențiale. Conectivitatea lor permite intervenții directe asupra direcției, accelerației și frânelor, pentru a preveni accidentele.

Sistemele includ funcții precum frânarea automată, menținerea benzii și adaptarea vitezei, mijloace de detectare a somnolenței șoferului, precum și asistenți de viteză și de mers înapoi. Conform previziunilor asigurătorilor auto germani, sistemul care va avea cea mai consistentă contribuție la prevenirea accidentelor este asistența de frânare de urgență. „Presupunem că acest sistem poate reduce frecvența accidentelor auto în care sunt rănite terțe părți cu un total de 8 - 9% sau cu mai mult de 200.000 de accidente pe an - dacă el va fi montat pe toate mașinile”, potrivit lui Jorg Asmussen, director general al Asociației Germane de Asigurări (GDV). Cu toate acestea, având în vedere că mașinile noi și, implicit, sistemele de asistență obligatorii se răspândesc lent în parcul auto, va dura mai mult de un deceniu până când toate mașinile vor fi dotate cu aceste sisteme. Nici asigurătorii nu se așteaptă ca sistemele de asistență la frânarea de urgență să fie complet răspândite înainte de 2035.
 

Reguli generale de siguranță

• Pentru toate vehiculele rutiere (mașini, camionete, camioane și autobuze): frânarea automată, asistență inteligentă la viteză, detecție marșarier cu cameră sau senzori, avertizare de atenție în caz de somnolență sau distragere a atenției șoferului, înregistratoare de date despre evenimente, precum și semnal de oprire de urgență;

• Pentru mașini și autoutilitare: caracteristici suplimentare, cum ar fi sistemele de menținere a benzii;

• Pentru autobuze și camioane: tehnologii pentru o mai bună recunoaștere a posibilelor puncte moarte, avertismente pentru prevenirea coliziunilor cu pietonii sau bicicliștii și sistemele de monitorizare a presiunii în anvelope.

 

Cum acționează dispozitivele

Dispozitivele obligatorii sunt sisteme electronice de asistență a șoferului, iar unele dintre ele sunt deja prezente mașini. Cele șapte dispozitive ADAS obligatorii sunt:

- Limitator inteligent de viteză (ISA): procesează semnalele GPS în timp real și citește semnele rutiere pentru a adapta viteza vehiculului;

- Asistență pentru menținerea benzii de circulație (Lka): intervine asupra direcției și frânelor pentru a readuce mașina pe traiectoria corectă între 65 și 130 km/h;

- Frânare de urgență autonomă: detectează mașini, pietoni și bicicliști pe un curs de coliziune și activează frânarea, dacă este necesar;

- Detectarea oboselii și distragerii șoferului: analizează mișcările volanului și trimite semnale de avertizare șoferului;

- Alcolock: etilotest care împiedică pornirea motorului în cazul în care alcoolismul șoferului depășește o anumită valoare;

- Detectare marșarier: sistem care avertizează șoferul de prezența obstacolelor sau a persoanelor la mers înapoi;

- Cutie neagră: înregistrează ceea ce se întâmplă cu 5 secunde înainte și 300 de milisecunde după un accident, asigurând anonimatul datelor colectate.

Pe lângă acestea, noile mașini trebuie să fie echipate cu sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri (foarte multe modele de mașini afișează deja acest lucru în bord).

Alte sisteme de asistență sunt așteptate să aibă efecte mult mai mici. De exemplu, sistemul de avertizare la părăsirea benzii, care este, de asemenea, obligatoriu, ar putea să reducă frecvența accidentelor cu mai puțin de 1%, potrivit asigurătorilor germani.

 

Reparațiile devin mai scumpe

Un efect nedorit al sistemelor de asistență va fi că tehnologia suplimentară va face reparațiile mai scumpe. „Noua tehnologie, cum ar fi senzorii și sistemele de camere, trebuie înlocuită sau recalibrată în cazul unei daune. Un sistem de asistență, de exemplu, face înlocuirea unui parbriz cu aproximativ 25% mai scumpă”, spune Asmussen.

 

Se pregătesc noi sisteme ADAS 

Introducerea de noi sisteme de siguranță va continua în următorii ani. Astfel, din 7 ianuarie 2026, pentru a obține omologarea, mașinile vor trebui echipate cu o zonă extinsă de absorbție a șocurilor pentru cap, protecții avansate pentru pietoni și bicicliști și sisteme de frânare de urgență situate în fața vehiculului. Până în iulie 2027, Comisia Europeană va evalua eficacitatea măsurilor adoptate, urmând să opereze eventualele modificări.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×