2019 a marcat la nivel european o foarte ușoară scădere față de anul precedent. Au fost mișcări de relocare a unor fabrici, alianțe noi, dar cel mai important o migrare semnificativă către automobilele electrice și hibride. Sistemele autonome încă sunt implementate foarte timid, dar avem promisiuni pentru autovehiculele zburătoare. 2019 a fost anul în care saloanele auto au decăzut și mai mult, iar cel mai mare târg auto, cel de la Frankfurt, a fost aproape de un fiasco. Finalul anului a adus și vești mai puțin plăcute care ar putea duce la pierderea a mii de locuri de muncă într-o industrie care la nivel european generază 7% din PIB.
Industria auto este unul dintre principalele motoare ale economiei europene. Există 229 de uzine pe teritoriul UE, inclusiv Marea Britanie, în care lucrează 3,5 milioane de oameni. Din taxarea vehiculelor, statele europene încasează 428 miliarde euro, iar alte 57 de miliarde sunt investite în cercetare. Înmatriculările cu propulsie alternativă au înregistrat o creștere cu 35%, din care saltul celor pur electrice a marcat o dublare a vânzărilor. De altfel, nu a existat producător auto care să nu anunțe că în următorii ani va avea nu unul, ci zeci de modele electrice. Surpriza pentru europeni a fost însă Tesla Model 3. Deși a fost lansată în luna martie, până în septembrie se vânduse deja în peste 46.500 de exemplare, depășind la pas electricele clasice de pe continent, Renault Zoe, BMW i3, Nissan Leaf sau Golf-e. Iar în septembrie, Tesla Model 3 a înregistrat 17.500 de unități înmatriculate în Europa și a ocupat locul 11 în clasamentul general, cel mai bun rezultat înregistrat vreodată de un model electric. Pentru clienții din România Tesla 3 are un preț de bază de 40.380 euro, dar trebuie dat un avans de 2.000 euro, mașina urmând a fi livrată în 2020. În plus, clientul trebuie să-și asigure transportul de la punctele de livrare de la fabrica de la granița Olandei cu Belgia – Tilburg. Pe piața românească, în primele 9 luni ale anului au fost vândute 1.021 de unități electrice, o creștere cu 140% față de aceeași perioadă a anului trecut. VW i-a aruncat mănușa lui Elon Musk anunțând revoluționarul model ID3. Modelul a ajuns și în România fiind expus pentru două zile publicului la un mall. Prețul de pornire pentru România este de 36.072 de euro pentru modelul de 204 cai putere și o baterie de 58 kWh care oferă o autonomie de 420 de kilometri în standard. Producția lui ID3 a început în 4 noiembrie la uzina de la Zwickau. Dar mașinile electrice rămân încă scumpe, în ciuda bonificației de 10.000 de euro pe care o acordă unele guverne. Așa că viitoarea luptă se va da pe frontul electricelor ieftine, dar care să îndeplinescă standarele europene de siguranță. Renault și Volkswagen au anunțat că s-au lansat în lupta pe acest segment cu an țintă 2023 și preț mai mic de 20.000 de euro.
Șoferul robot
Un alt segment în care se investesc sume uriașe și este cel al mașinilor auonome. Estimările din 2019 arată că până la nivelul anului 2023 vor circula pe străzile din Europa, Asia și SUA 745.000 de automobile autonome. Cifra este enormă în comparație cu ce există acum, pentru că numărul mașinilor “care se pot conduce singure” era de circa 137.000 la nivel mondial, conform unei cercetări a companiei de consultanță Gartner. Problema mare la această oră nu este legată în mod special de tehnologie, cât de lipsa reglementărilor și costurile ridicate pentru implementarea acesteia. Și probleme oricum apar din cauza sistemelor informatice care nu sunt pregătite pentru toate situațiile care se pot ivi în trafic. După un an de cercetări s-a ajuns la concluzia că mașina Uber dotată cu sistem autonom care a ucis o femeie în martie 2018 a avut probleme de software. Luna trecută, autopilotul de pe o Tesla Model 3 a provocat un accident în care au fost implicate o mașină de poliție și un alt automobil. Atât mașina polițiștilor, cât și celălalt vehicul erau parcate în momentul în care Model 3 a intrat în ele. Tesla a dat vina pe șofer pentru că nu a supravegheat automobilul, chiar dacă a cuplat autopilotul. Accidentul a avut loc chiar dacă pe mașină există numeroase sisteme, camere și radare, care au ca scop tocmai prevenirea evenimentelor produse din neatenția șoferului.
Alianțele
Mașina electrică va avea și un alt efect decât cel al reducerii poluării în marile aglomerări urbane. Va duce inevitabil la pierderea multor locuri de muncă. Pentru că producția de motoare electrice este deja adjudecată de marii jucători din piața electrotehnică, dispariția treptată a propulsoarelor pe combustie clasică va avea un efect de domino în industria auto. Așa că giganții din lumea auto trebuie să se reorienteze către alianțe care să permită reducerea costurilor și folosirea unor platforme comune. Volkswagen şi Ford Motor au anunţat chiar la începutul lui 2019 înfiinţarea unei alianţe globale care va combina forţele celor doi producători auto în domeniul vehiculelor comerciale şi camionetelor începând din 2022. Scopul declarat a fost dezvoltarea în comun a vehiculelor electrice şi autonome, o decizie prin care s-ar putea economisi miliarde de dolari. Cea mai mare tranzacție a anului a fost fuziunea dintre FCA și PSA. Fiat Chrysler Automobiles și PSA Peugeot Citroen au, la această oră, o valoare estimată la aproximativ 46 de miliarde de dolari. Noua entitate numără aproximativ 400.000 de salariați, o cifră de afaceri de 170 de miliarde de euro și însumează vânzări anuale de 8,7 milioane de mașini. Doar Toyota, Grupul Volkswagen și Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi a comercializat mai multe vehicule anul trecut. Procedura de fuziune va fi implementată în următoarele 12 până la 15 luni. Cele două grupuri auto dețin părți egale din noua companie. Unul dintre acționarii PSA, Dongfeng Motor Group din China, își va reduce participația cu 12,2% în cadrul companiei, prin vânzarea acțiunilor cotate la 679 de milioane de euro. Nicio uzină nu va fi închisă, prevede acordul semnat de FCA și PSA. Prin această fuziune, PSA și FCA vizează reducerea costurilor anuale cu până la 3,7 miliarde de euro prin utilizarea acelorași platforme și tehnologii. Noua entitate va produce mărcile Abarth, Alfa Romeo, Citroen, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, RAM, SRT și Vauxhall.
Caseta
Cel mai rapid bolid
Aspark Owl este cel mai rapid automobil al anului 2019. Bolidul electric este capabil să atingă suta în doar 1,9 secunde. Electrica japoneză este propulsată de patru motoare care însumează 1.985 de cai și poate atinge viteza maximă de 400 km/h. Pentru a ajunge la 300 km/h, lui Aspark Owl îi trebuie doar 10.6 secunde. Alimentarea se face de o baterie litiu-ion de 64 kWh care oferă o autonomie de 451 de kilometri în ciclul NEDC. Prețul este pe măsura realizării și atinge 2,9 milioane de euro. Primele livări sunt estimate pentru anul 2020
CIFRE
- 1,9 s până la 100 km/h, cea mai rapidă electrică
- 46 miliarde euro, valoarea Alianței FCA-PSA
- 229 de fabrici în UE care produc pentru industria auto
Numărul de automobile vândute la nivelul UE a fost de 14.123.228 unități în cele 11 luni din 2019, o scadere de -0.3% față de perioada similară din 2018