Problemele pe autostrăzile noastre neterminate par a fi fără sfârşit. După tronsonul scufundat Sălişte - Cunţa de pe Autostrada Orăştie - Sibiu, care a fost inaugurat în 2014 şi închis câteva luni mai târziu pentru că solul o lua la vale, acum blestemul alunecărilor de teren a lovit şi Lotul 4 din Autostrada A10 Sebeș-Turda, între nodul Turda și nodul Decea. Potrivit celor de la Asociaţia Pro Infrastructura, în zonă a apărut o alunecare urâtă care a angrenat nu doar dealul, ci și aliniamentul autostrăzii.
Lotul 4 din Autostrada A10 Sebeș-Turda, între nodul Turda și nodul Decea, construit de austriecii de la Porr şi având ca proiectant firma italiană Viaponte, este aproape de finalizare, având termen de deschidere a traficului, în deplină siguranţă, mijlocul lunii decembrie. Alunecarea apărută ar putea pune sub semnul întrebării deschiderea tronsonului la termenul stabilit, cu toate că firma constructoare susţine că va remedia situaţia în perioada imediat următoare respectând, totodată, termenul.
Trebuie consolidat versantul
Filmările realizate de Asociaţia Pro Infrastructura în zona Lacului Stejeriş demonstrează amploare alunecării. Acum trebuie executat un zid de sprijin care să stabilizeze versantul. „În zona alunecării trebuie executat un zid de sprijin care să stabilizeze versantul. Forezele vor fi mutate de la Stejeriș în acest punct și se va lucra probabil în același ritm accelerat: trei coloane forate pe zi pentru fiecare foreză, deci nouă coloane pe zi, ne-a declarat Ionuţ Ciurea, vicepreşedintele asociaţiei.
Alunecările devin o mare problemă
Potrivit lui Ionuţ Ciurea, în acest caz nu trebui căutaţi vinovaţi pentru producerea acestei situaţii. „ Strict la acest caz, era greu de depistat la studiu de fezabilitate că va apărea o asemenea problemă. Alunecarea ar fi trebuit, eventual, depistată la proiectare, la detaliile tehnice. Cumva sunt vinovaţi toţi cei implicaţi în proiect, dar e greu de spus. În Transilvania avem o mare problemă cu solul care alunecă pentru că ăsta este relieful aici. Când tai 100 de dealuri, te poţi aştepta ca unul, două să alunece ”, a precizat Ionuţ Ciurea. Poiectul iniţial prevea construcţia unui viaduct în zona Lacului Stejeriş, dar ulterior s-a renunţat la această soluţie.
A10, termen de finalizare depăşit
Constructorii s-au angajat să finalizeze totuşi lucrarea în termen. Acum Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere trebuie să aprobe soluţia tehnică pentru remedierea situaţiei, construirea unui zid de sprijin, dar trebuie să luăm în calcul şi birocraţia care este atotputernică prin instituţiile şi companiile de stat. Conform proiectului, loturile de pe Autostrada Sebeş - Turda (A10) au avut ca termen iniţial de punere în folosinţă sfârşitul anului 2016, dar pentru că multe avize au fost obţinute cu întârziere, termenul a fost depăşit.
Autostrada A10, va conecta autostrăzile A1 (Bucureşti-Piteşti-Sibiu-Deva- Timişoara-Arad-Nădlac) şi A3 (Bucureşti-Ploieşti-Câmpia Turzii-Gilău-Borş), legând oraşele Sebeş, Alba Iulia, Teiuş, Aiud şi Turda. Investiţia este de 420 milioane de euro, din care 85% provin din fonduri europene.
Zona alunecarii Sebes-Turda lot 4
Autostrada (A10) Sebeș-Turda:
Lot 1 - lungime 17 km;
Constructor este Asocierea Impresa Pizzarotti – Pomponio;
Cost: 541 mil. lei, fără TVA;
Lot 2 - lungime 24,3 km;
Constructor este Asocierea Aktor - Euroconstruct Trading;
Cost: 549 mil. lei, fără TVA;
Lot 3 - lungime 12,5 km;
Constructor este Asocierea Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d'Acqua;
Cost: 420 mil. lei, fără TVA;
Lot 4 - lungime 16,3 km;
Constructor este Asocierea Porr Construct - Porr Bau;
Cost: 470 mil. lei, fără TVA;
Autostrada Sebeș-Turda are o lungimea de 70 km, conectează autostrăzile existente A1 Deva-Sibiu și A3 Cluj (Gilău) - Cîmpia Turzii. Ordinele de începere pentru aceste proiect au fost date în 20 mai 2014 pentru 41 km (loturile 3 și 4) și în 2 decembrie 2014 pentru ceilalți 29km (loturile 1 și 2). Durata prevăzută era de 22 luni, din care 4 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor.