Irina Vrabie, PR Manager la una dintre cele mai importante companii care operează pe piaţa de regim hotelier din Bucureşti, susţine că o bună parte din jucătorii acestei pieţe "vând doar imagine, prezentând apartamente care nu există în portofoliul lor şi făcând regim hotelier cu servicii de nisip".
www.allapartments.ro: Ce ar trebui să însemne cu adevărat regimul hotelier, având în vedere că reglementările în domeniu sunt foarte puţine şi, în general, nerespectate?
Irina Vrabie: O alternativă la mijloacele clasice de cazare. Există însă confuzie între închiriere de apartamente şi serviciul de regim hotelier. Noi nu doar închiriem apartamente, acesta este segmentul propriu agenţiilor imobiliare.
Noi, şi aici mă refer la o mână de firme care au luat în serios acest business, oferim mult mai mult decât predarea cheilor unui apartament. Asiguram un confort similar cu cel al locuinţei de acasă, cu tot ce implică acest aspect – cablu, internet wirelles, acces telefonic, dar şi serviciul de curăţenie, asistenţă pentru orice situaţie neprevăzută şi consiliere. Din pacate sunt multe aşa zise companii de regim hotelier care se rezumă la a preda cheile apartamentului şi încasarea banilor, atât şi nimic mai mult.
Cum se prezintă piaţa de regim hotelier din Bucureşti?
Haotică. Nereglementată. Netransparentă. Caustic, dar acesta este adevărul. Şi este nefiresc pentru că vorbim de o piaţă care, în 2008, a însemnat peste 12 milioane de euro. Cauzele sunt multe, însă, principala este reprezentată de cei care, în ultimii trei ani, au intrat şi joacă incorect, permiţându-şi să practice preturi de dumping tocmai pentru că nu oferă adevărate servicii hoteliere. A crescut foarte mult cantitatea. Sunt zeci de companii, care nu au adus nimic în plus, ci pur şi simplu au închiriat, de la terţi, apartamente pe termen lung şi le-au subînchiriat cu ziua. Concluzia este evidentă: s-a pierdut calitatea. Când RomVision a intrat pe această piaţă în 2001 a avut o altă viziune: inovaţie în servicii şi Internetul. Compania noastră a fost primul jucător din România care a folosit Internetul ca principal vehicul de promovare / comunicare. Ulterior, Internetul a permis intrarea multor companii şi dezvoltarea extrem de concurenţială, dar, constant, în această piaţă, ne-am menţinut doar noi împreună cu alte trei companii (Professional Realty, Unid şi Agentia H). Restul au intrat şi au ieşit. Timpul este cel care dă valoarea.
Resimte acest domeniu criza economică?
În primele trei luni din acest an cererea a căzut abrupt pentru ca ulterior să păstreze trendul descrescător, dar mai moderat, cu mici fluctuaţii. Drept urmare, am scăzut numarul de apartamente din portofoliu, am micşorat tarifele şi am ajustat cheltuielile operaţionale, atât cât ne-a permis condiţia pe care ne-am impus-o, şi anume calitatea ridicată a serviciilor oferite.
Şi pe piaţa hotelieră situaţia este similară. Reducerea drastică a tarifelor hotelurilor de 5 stele poate avea un efect numai pe termen scurt. Standardul serviciilor unui hotel de 5 stele nu se va confunda niciodată cu ce îţi poate oferi o unitate cu 3 stele. Două companii concurează practicând tarife asemănătoare, dar prestând servicii complet diferite din punct de vedere calitativ şi chiar cantitativ.
Noi sperăm ca în următoarele şase luni să ajungem la punctul de echilibru. Pe această piaţă o bună parte sunt jucători care vând doar imagine. Se promovează ceva şi cu totul altceva primeşte clientul. Manipulând imagini, prezentând apartamente care nu există în portofoliul lor şi făcând regim hotelier cu servicii de nisip nu poţi rezista pe această piaţă. Ca şi până astazi, timpul îi va exclude pe cei care nu au făcut acest business .
Simţiţi sprijinul Ministerului Turismului pentru această piaţă?
Din pacate nu. Această piaţă a fost complet ignorată de către Ministerul Turismului. Sperăm că lucrurile se vor schimba sub acest aspect, iar cei în măsură să-şi exercite rolul ca instrument de control şi reglementare. Ar însemna avantaje pentru toţi cei implicaţi: statul colectează mai bine ce i se cuvine, cei care şi-au făcut un business corect în domeniu pot să se orienteze către calitate şi nu spre un razboi dus contra concurenţei neloiale, şi de departe de a fi ultimul pe lista, clienţii noştri ar primi ceea ce li se cuvine, iar suprizele care ar putea să apară ar fi numai unele plăcute.
Interviu realizat de www.allapartments.ro cu Irina Vrabie, PR Manager RomVision
Citește pe Antena3.ro