ECONOMIC
Consiliul Concurentei a realizat pentru prima data in istoria sa o cercetare in randul a circa 4.000 de agenti
economici din toata tara cu privire la ansamblul problemelor de concurenta si la legislatia in materie.
Sondajul reliefeaza faptul ca de-a lungul timpului aproape jumatate din firmele romanesti au beneficiat sau beneficiaza inca de ajutoare de stat.
CATALIN BUDESCU
|
INITIATIVA. Mihai Berinde, presedintele Consiliului Concurentei, a trasat strategia institutiei pentru anul 2005, luand in considerare si rezultatele acestui studiu |
Institutia a vrut sa afle de la cei mai mari agenti economici din diverse sectoare economice, reprezentativi la nivelul fiecarui judet, cum este perceputa activitatea sa de catre mediul de afaceri. Scopul in sine a fost de a evalua gradul de cunoastere si constientizare a legislatiei din domeniul concurentei si a ajutorului de stat, precum si o ajustare corespunzatoare a strategiei in domeniu a Consiliului pentru anul 2005.
MEDIUL DE AFACERI. Astfel, 74% dintre cei intervievati considera ca impactul activitatii Consiliului Concurentei asupra mediului de afaceri este important, in timp ce 19% il considera modest. De asemenea, mediul de afaceri cunoaste existenta noii legislatii in domeniul concurentei in contextul procesului de negociere a aderarii la Uniunea Europeana (96%). Majoritatea (63%) au apreciat ca legislatia in domeniul concurentei se respecta, dar in proportie de 37%, cei intervievati nu au confirmat respectarea Legii concurentei in domeniile lor de activitate, totodata 25% au fost nehotarati, iar 12% au apreciat ca legislatia nu se respecta.
CONFUZII. Urmare a actiunilor intreprinse in ultimele 7 luni, Consiliul Concurentei a fost corect perceput ca fiind institutia responsabila cu punerea in aplicare a legislatiei in domeniul concurentei de catre 87% din companiile intrebate. Mai exista insa 4% care fac confuzia cu Oficiul Concurentei (institutie desfiintata in 2003) si 9% cu Ministerul Finantelor Publice si Oficiul Concurentei. Totodata, statutul Consiliului Concurentei de organism administrativ autonom a fost recunoscut de 73% dintre intervievati, 18% percepandu-l ca fiind in subordinea Guvernului si doar 5% in subordinea Parlamentului. Rolul Consiliului Concurentei de organism abilitat pentru autorizarea ajutoarelor de stat si nu de aprobare/acordare a acestora a fost corect indicat de 67% din subiectii chestionati. In cazul a 32% dintre subiecti s-a constatat o confuzie si din acest punct de vedere cu Ministerul Finantelor Publice (21%) si Parlamentul Romaniei (9%).
ADERAREA REDUCE AJUTOARELE DE STAT. Desi majoritatea celor chestionati (56%), prin raspunsurile lor, au dovedit cunoasterea faptului ca acordarea ajutoarelor de stat se va face si dupa data aderarii la Uniunea Europeana, 30% au apreciat ca ajutoarele de stat nu se vor mai acorda dupa ianuarie 2007, iar 6% au indicat sistarea acestora in 2006. Un lucru pozitiv il reprezinta faptul ca exista, in mare parte, o perceptie corecta a diferentei care exista intre concurenta, pe de o parte, si competitivitate, pe de alta parte (40%). "Avand in vedere rezultatele acestui studiu, directiile de actiune se vor axa pe mediatizarea in mediul privat a actiunilor si deciziilor privind aplicarea legislatiei in domeniul concurentei si ajutorului de stat, intensificarea activitatilor in domeniul ajutorului de stat si a actiunilor de promovare a culturii concurentei. Toate acestea vor viza mediul de afaceri, institutiilor publice, mediul academic, judecatoresc si al societatii civile", ne-a declarat Mihai Berinde, presedintele Consiliului Concurentei.
AJUTOARE DE STAT
|
Aproape jumatate dintre firmele din Romania au beneficiat de-a lungul timpului sau inca beneficiaza de ajutoare din parte statului. In ultima perioada, Consiliul Concurentei a emis 21 de decizii in domeniul ajutorului de stat. In functie de tipul deciziilor, 6 dintre acestea au fost autorizate, 5 au primit autorizarea conditionata, iar 10 masuri nu au fost considerate a fi ajutoare de stat. In functie de obiectul acordarii ajutorului: 3 au fost pentru dezvoltare regionala, 5 pentru restructurare si cate unul pentru industria carbonifera, ocuparea fortei de munca si instruirea generala a angajatilor companiei care l-a solicitat.
|