Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
6 ani de UE. Sprijin și nu prea pentru agricultură
Agricultura românească a profitat din plin de aderarea la uniunea europeană, chiar dacă putea să o facă de două ori mai bine.
Prin prisma absorbţiei fondurilor europene, agricultura stă cel mai bine - circa 50% rată de absorbţie, faţă de o medie de sub 10% per total. Astfel, agricultura românească are o mare şansă să se apropie de o rată de absorbţie de 80-90% pentru ciclul 2007- 2013, având în vedere că în anul care vine încă se pot depune documentaţii pentru fonduri europene, iar implementarea acestora se poate face până în 2015.
Iar potenţialul agriculturii este destul de mare în contextul european . Din cele 23,8 milioane de hectare cât însumează teritoriul României, suprafaţa agricolă a ţării este de 13,3 milioane de hectare, din care circa 8,3 milioane reprezintă teren arabil. România este pe locul 5 în Europa ca suprafaţă arabilă (după Franţa, Spania, Germania şi Polonia). Iar asta se vede deja prin prisma exporturilor de produse agricole către Uniunea Europeană - principalul partener comercial al României. Însă România exportă în UE în special materii prime (grâu, porumb, orz etc.) şi importă produse alimentare finite, pentru că industria alimentară românească nu este capabilă să hrănească o ţară de 20 de milioane de oameni.
Un milion de hectare, nelucrate
Contribuţia agriculturii, silviculturii şi pisciculturii în formarea Produsului Intern Brut se situează în jurul valorii de 6%, în timp ce în statele membre ale UE se situează la aproximativ 1,7%. Şi cel puţin un milion de hectare rămâne nelucrat în fiecare an, deși, după părerea antreprenorilor din agricultură, suprafaţa ar fi mult mai mare decât înregistrările oficiale ale ministerului de resort.
Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, a anunţat că fondurile europene pentru investiţii în agricultură vor coborî la 7,2 miliarde de euro în perioada următorului exerciţiu financiar al Uniunii Europene, în intervalul 2014-2020. Vestea bună este însă că banii pe care fermierii îi vor primi în viitor sub forma plăţilor directe pentru fiecare hectar de teren agricol vor fi mai mulţi, potrivit sumelor negociate în tratatul de aderare la Uniunea Europeană - 180 de euro/hectar în 2016, pentru a înregistra o creştere ulterioară până la 196 euro/hectar în 2020. În prezent, fermierii români primesc circa 120-130 euro/hectar.
Discuţiile la Bruxelles pe marginea cifrelor din viitorul buget al Uniunii Europene vor fi reluate la începutul anului viitor, însă se anunţă încă de pe acum tensionate, pe fondul politicilor dure de austeritate aplicate de marile economii europene. România are o poziţie dificilă în cadrul negocierilor pe marginea alocării unor fonduri europene mai mari, în condiţiile în care responsabilii de la Bucureşti nu au reuşit până acum să absoarbă decât o parte din banii Uniunii. Din cele 30 de miliarde puse la dispoziţie de UE, 19 miliarde de euro fonduri de coeziune şi aproximativ 10 miliarde de euro fonduri pentru agricultură, în economie au ajuns până acum aproximativ 6 miliarde de euro.
Şi de bani este nevoie - în primul rând pentru refacerea sistemului de irigaţii. În ultima vreme s-a vorbit tot mai mult despre reluarea proiectului Canalul Siret-Bărăgan - o investiţie de circa 2,6 miliarde de euro, care ar rezolva atât problema irigaţiilor în anii secetoşi, cât şi cea a inundaţiilor din Moldova. Din păcate, acesta este deocamdată un proiect interesant, dar fără finanţare.
La agricultură, gradul de absorbţie a fondurilor europene pentru investiţii este de aproximativ 50%, în timp ce gradul de absorbţie pentru fondurile europene de coeziune este de sub 10%.
Însă România nu este deloc un caz special. În perioada 2004-2006, Polonia cheltuise 2,7 miliarde de euro din cele 11 alocate, Cehia doar 522 milioane din cele 2,2 miliarde, Ungaria cheltuise 959 milioane de euro din cele aproximativ 5 miliarde de euro alocate, în timp ce Slovacia obţinuse doar 452 milioane din cele 1,6 miliarde de euro care îi fuseseră destinate.
Vin investitorii străini
O problemă reală pentru agricultura românească ar putea apărea în 2014, când străinii vor putea achiziţiona teren agricol fără niciun fel de restricţie, în condiţiile în care prelungirea interdicţiei ar implica modificarea tratatului de aderare la Uniunea Europeană. „O oportunitate pe care o are România se referă la calitatea solului și la proprietățile pe care le au terenurile din România. Acest lucru probabil că atrage foarte mult privirile investitorilor străini care astăzi sunt prezenți în România”, a afirmat ministrul Agriculturii, Daniel Constantin. Conform statisticilor MADR, circa 800.000 de hectare de teren agricol au fost deja achiziţionate de străini, iar dacă guvernanţii nu vor găsi o metodă de a suspenda sau amâna acest termen în anul care vine, din 2014 ne putem aştepta ca multe terenuri agricole să fie preluate de cetăţeni străini. Şi acesta este un efect direct al aderării României la UE.
Raportul dintre forţa de muncă din agricultură şi nivelul cheltuielilor cu alimentele din veniturile familiei:
sursa: MADR
Intrarea României în UE a dus la legalizarea unei bune părţi a activității din agricultură. Însă procesul este departe de a fi încheiat:
An Ferme de subzistenţă nefiscalizate Exploataţii agricole cu personalitate juridică
2002 4.462.000 23.000
2005 4.238.000 18.000
2007 3.914.000 17.000
2010 3.825.000 31.000
sursa: MADR
CE AVEAM ŞI NU MAI AVEM
Pierdem terenurile agricole. Dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole va suferi modificări substanţiale. Din ianuarie 2014, România trebuie să accepte, conform Tratatului de Aderare, vânzarea terenurilor agricole către străini.
CE NU AVEAM ŞI AM PRIMIT
Piaţă de desfacere, calitate. Trasabilitatea produselor de origine agricolă, dar şi infuzia de capital sunt principalele avantaje pe care le-a primit agricultura românească. La pachet cu deschiderea pe pieţele ţărilor membre.
CE AR FI TREBUIT SĂ PRIMIM ŞI NU NI S-A DAT
Subvenţiile, sub media UE. Subvenţiile sunt în România în continuare sub nivelul celor din agricultura statelor dezvoltate. În timp ce în ţara noastră se acordă 120-130 de euro la hectar, în Franţa şi Germania se acordă 200 de euro la hectar sau chiar mai mult.
Prin prisma absorbţiei fondurilor europene, agricultura stă cel mai bine - circa 50% rată de absorbţie, faţă de o medie de sub 10% per total. Astfel, agricultura românească are o mare şansă să se apropie de o rată de absorbţie de 80-90% pentru ciclul 2007- 2013, având în vedere că în anul care vine încă se pot depune documentaţii pentru fonduri europene, iar implementarea acestora se poate face până în 2015.
Iar potenţialul agriculturii este destul de mare în contextul european . Din cele 23,8 milioane de hectare cât însumează teritoriul României, suprafaţa agricolă a ţării este de 13,3 milioane de hectare, din care circa 8,3 milioane reprezintă teren arabil. România este pe locul 5 în Europa ca suprafaţă arabilă (după Franţa, Spania, Germania şi Polonia). Iar asta se vede deja prin prisma exporturilor de produse agricole către Uniunea Europeană - principalul partener comercial al României. Însă România exportă în UE în special materii prime (grâu, porumb, orz etc.) şi importă produse alimentare finite, pentru că industria alimentară românească nu este capabilă să hrănească o ţară de 20 de milioane de oameni.
Un milion de hectare, nelucrate
Contribuţia agriculturii, silviculturii şi pisciculturii în formarea Produsului Intern Brut se situează în jurul valorii de 6%, în timp ce în statele membre ale UE se situează la aproximativ 1,7%. Şi cel puţin un milion de hectare rămâne nelucrat în fiecare an, deși, după părerea antreprenorilor din agricultură, suprafaţa ar fi mult mai mare decât înregistrările oficiale ale ministerului de resort.
Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, a anunţat că fondurile europene pentru investiţii în agricultură vor coborî la 7,2 miliarde de euro în perioada următorului exerciţiu financiar al Uniunii Europene, în intervalul 2014-2020. Vestea bună este însă că banii pe care fermierii îi vor primi în viitor sub forma plăţilor directe pentru fiecare hectar de teren agricol vor fi mai mulţi, potrivit sumelor negociate în tratatul de aderare la Uniunea Europeană - 180 de euro/hectar în 2016, pentru a înregistra o creştere ulterioară până la 196 euro/hectar în 2020. În prezent, fermierii români primesc circa 120-130 euro/hectar.
Discuţiile la Bruxelles pe marginea cifrelor din viitorul buget al Uniunii Europene vor fi reluate la începutul anului viitor, însă se anunţă încă de pe acum tensionate, pe fondul politicilor dure de austeritate aplicate de marile economii europene. România are o poziţie dificilă în cadrul negocierilor pe marginea alocării unor fonduri europene mai mari, în condiţiile în care responsabilii de la Bucureşti nu au reuşit până acum să absoarbă decât o parte din banii Uniunii. Din cele 30 de miliarde puse la dispoziţie de UE, 19 miliarde de euro fonduri de coeziune şi aproximativ 10 miliarde de euro fonduri pentru agricultură, în economie au ajuns până acum aproximativ 6 miliarde de euro.
Şi de bani este nevoie - în primul rând pentru refacerea sistemului de irigaţii. În ultima vreme s-a vorbit tot mai mult despre reluarea proiectului Canalul Siret-Bărăgan - o investiţie de circa 2,6 miliarde de euro, care ar rezolva atât problema irigaţiilor în anii secetoşi, cât şi cea a inundaţiilor din Moldova. Din păcate, acesta este deocamdată un proiect interesant, dar fără finanţare.
La agricultură, gradul de absorbţie a fondurilor europene pentru investiţii este de aproximativ 50%, în timp ce gradul de absorbţie pentru fondurile europene de coeziune este de sub 10%.
Însă România nu este deloc un caz special. În perioada 2004-2006, Polonia cheltuise 2,7 miliarde de euro din cele 11 alocate, Cehia doar 522 milioane din cele 2,2 miliarde, Ungaria cheltuise 959 milioane de euro din cele aproximativ 5 miliarde de euro alocate, în timp ce Slovacia obţinuse doar 452 milioane din cele 1,6 miliarde de euro care îi fuseseră destinate.
Vin investitorii străini
O problemă reală pentru agricultura românească ar putea apărea în 2014, când străinii vor putea achiziţiona teren agricol fără niciun fel de restricţie, în condiţiile în care prelungirea interdicţiei ar implica modificarea tratatului de aderare la Uniunea Europeană. „O oportunitate pe care o are România se referă la calitatea solului și la proprietățile pe care le au terenurile din România. Acest lucru probabil că atrage foarte mult privirile investitorilor străini care astăzi sunt prezenți în România”, a afirmat ministrul Agriculturii, Daniel Constantin. Conform statisticilor MADR, circa 800.000 de hectare de teren agricol au fost deja achiziţionate de străini, iar dacă guvernanţii nu vor găsi o metodă de a suspenda sau amâna acest termen în anul care vine, din 2014 ne putem aştepta ca multe terenuri agricole să fie preluate de cetăţeni străini. Şi acesta este un efect direct al aderării României la UE.
Raportul dintre forţa de muncă din agricultură şi nivelul cheltuielilor cu alimentele din veniturile familiei:
Nr.crt. | Ţări | Forţa de muncă ocupată în agricultură (%) | Nivelul cheltuielilor cu alimentele din veniturile familiei (%) |
1. | UE 15 membri | 4,3 | 16,2 |
2. | Ungaria | 6,1 | 27,7 |
3. | Cehia | 4,9 | 26,4 |
4. | Polonia | 19,6 | 28 |
5. | Slovacia | 19,6 | 28,7 |
6. | Bulgaria | 10,7 | 31,8 |
7. | România | 36,4 | 39,9 |
Intrarea României în UE a dus la legalizarea unei bune părţi a activității din agricultură. Însă procesul este departe de a fi încheiat:
An Ferme de subzistenţă nefiscalizate Exploataţii agricole cu personalitate juridică
2002 4.462.000 23.000
2005 4.238.000 18.000
2007 3.914.000 17.000
2010 3.825.000 31.000
sursa: MADR
CE AVEAM ŞI NU MAI AVEM
Pierdem terenurile agricole. Dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole va suferi modificări substanţiale. Din ianuarie 2014, România trebuie să accepte, conform Tratatului de Aderare, vânzarea terenurilor agricole către străini.
CE NU AVEAM ŞI AM PRIMIT
Piaţă de desfacere, calitate. Trasabilitatea produselor de origine agricolă, dar şi infuzia de capital sunt principalele avantaje pe care le-a primit agricultura românească. La pachet cu deschiderea pe pieţele ţărilor membre.
CE AR FI TREBUIT SĂ PRIMIM ŞI NU NI S-A DAT
Subvenţiile, sub media UE. Subvenţiile sunt în România în continuare sub nivelul celor din agricultura statelor dezvoltate. În timp ce în ţara noastră se acordă 120-130 de euro la hectar, în Franţa şi Germania se acordă 200 de euro la hectar sau chiar mai mult.
Citeşte mai multe despre:
agricultura

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
- Finalizarea procesului grupării Boncu, blocată de a cincea cerere de recuzare de când a început procesul. Ce l-a nemulțumit pe avocatul liderului interlop Pressalert.ro
- Fostul director de la Piețe SA, anchetat într-un dosar de șantajare a editorului șef al Pressalert.ro și a directorului general al deBanat.ro UPDATE Ioan Nasleu a fost reținut Pressalert.ro
Firma ta are generator electric? Iată de ce este important

Motivarea angajaților - soluții eficiente pentru o echipă productivă
Pe o piață concurențială foarte dinamică și în care cele mai mici detalii pot face diferența dintre succes și eșec, managementul modern nu mai înseamnă doar a da directive clare, a superviza și a evalua....
Licitații pentru modernizarea căii ferate București - Craiova
Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA a lansat licitaţii, în valoare totală de 97,2 milioane de lei, pentru studii de fezabilitate şi proiectele tehnice necesare modernizării liniei de cale ferată...
România, pe ultimele locuri în UE la protecția socială în 2019
România a alocat 11,9% din PIB pentru protecția socială în 2019, mult sub media UE de 19,3%, arată datele Eurostat.
Protecţia socială a fost cel mai important domeniu pentru cheltuielile...
Legea chiriașului. Care sunt drepturile chiriașilor și ce obligații are proprietarul locuinței

În ce își pot investi românii economiile în luna martie
Persoanele fizice pot investi în titluri de stat Tezaur şi Fidelis în luna martie, dobânzile fiind între 2,85% şi 3,25% pe an pentru emisiunile în lei și de 1,55% pe an pentru cele în euro,...
BCR raportează un profit cu peste 37% mai mare în 2020
BCR raportează un profit net de 814,1 milioane de lei în 2020, mai mare cu 37,2% faţă de anul anteriior, când a fost de 593,3 milioane de lei. Acesta se datorează creşterii puternice a...
Economia reală, încurajată de măsurile fiscale ale guvernelor europene
Măsurile guvernamentale implementate la nivel european pentru sprijinirea economiei reale, afectată de pandemia COVID-19, au stabilizat creditarea și au permis continuarea funcționării sistemului financiar, arată...
Hobby transformat într-un business… fără zahăr

Poșta Română anunță investiții masive în modernizare și digitalizare
Compania Națională Poșta Română (CNPR) a anunțat joi demararea celei mai mari investiții din ultimele patru decenii pentru modernizare și digitalizare.
Potrivit unui comunicat al companiei, Poșta Română a...
Bugetul Ministerului Educației a fost avizat favorabil. Toate amendamentele au fost respinse
Bugetul Ministerului Educației a fost avizat favorabil de comisiile parlamentare reunite pentru învățământ, știință, tineret și sport, cu 21 voturi „pentru” și 12 voturi „împotrivă”.
Toate...
Bugetul Ministerului Afacerilor Externe, avizat favorabil
Bugetul Ministerului Afacerilor Externe a fost avizat favorabil cu amendamente respinse, joi, în comisiile de specialitate.
Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a declarat că bugetul alocat MAE pentru 2021...
Bugetul Ministerului Dezvoltării, 7,15 miliarde. Se va extinde rețeaua de creșe
Bugetul Ministerului Dezvoltării este de 7,15 miliarde de lei față de 5 miliarde de lei la începutul anului trecut, a anunțat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila. Printre alte proiecte, va fi extinsă rețeaua de...