Decembrie este luna de varf in activitatea de catering. Cel mai bine simt acest lucru firmele specializate care sunt profilate pe organizarea de evenimente. Activitatea creste de aproape trei ori fata de o luna normala.
AFACERI DE IARNA
Decembrie este luna de varf in activitatea de catering. Cel mai bine simt acest lucru firmele specializate care sunt profilate pe organizarea de evenimente.
Sezonul de varf in catering incepe in noiembrie si dureaza pana in februarie. Luna decembrie este de doua ori mai buna decat restul lunilor de top, ne spune Sorin Pitis, director al Party Service Isabelle SRL si presedinte al Asociatiei de Catering din Romania.
DEZVOLTARE GREOAIE
|
Pasii care se fac in industria de catering din Romania sunt mici. Dezvoltarea este franata de lipsa de cultura a poporului roman in gastronomie. Romanul nu vrea sa incerce ceva nou, considera Dinculescu. El apreciaza ca pe piata exista numeroase restaurante care nu exceleaza prin ambient, meniu si nici chiar prin preturi, dar care sunt pline, pentru ca ofera asa-zisele produse traditionale de bucatarie romaneasca. Lipsa banilor este o cauza secundara. Managerul considera ca suntem intr-un cerc vicios. In mod normal ar fi trebuit sa apara oferta care sa educe piata. Aceasta nu apare insa din cauza profitabilitatii reduse. "Cei care vor sa incerce alt tip de mancare, de ambient sunt foarte putini", spune managerul. Cu toate acestea, afacerea sa a crescut cu 30% in acest an. Investitiile necesare sunt insa mari. Un polonic profesionist costa de zece ori mai mult decat unul normal. "Este un domeniu de activitate care este scump, indiferent de nivelul de activitate pe care il ai", apreciaza Dinculescu.
|
DIFICULTATI
|
Seriozitatea oamenilor este una dintre problemele importante ale domeniului. Plecarile bucatarilor pe vasele de croaziera este o alta dificultate cu care se confrunta industria de catering. "Ii formam si apoi pleaca! Activitatea noastra sufera grav din aceasta cauza", considera Pitis. El insa intelege decizia acestora. "Daca si eu as fi bucatar si as fi tanar, probabil ca m-as duce sa lucrez pe vapor." Dinculescu apreciaza ca dificultatea cea mai mare este legata de siguranta alimentului. "Prin asigurarea unei baze materiale importante, printr-un instructaj permanent al personalului nu faci decat sa minimizezi riscul. Vorbesti de un dusman microscopic", explica managerul. Riscul este mare, pentru ca si numarul beneficiarilor este mare. "Este o responsabilitate foarte mare. Din fericire, nu am avut situatii de genul asta. Am avut reclamatii incadrate in limitele normale", apreciaza Dinculescu. El spune ca firma sa pune mare pret pe comunicarea cu clientul si ca a descoperit si o metoda de a-i face pe oameni sa raspunda sondajelor: ofera un desert ca bonus.
|
ASOCIERE
|
Unde sunt mai multe firme de catering creste amploarea evenimentului care poate fi contractat. Asociatia de Catering din Romania a aparut tocmai datorita acestei nevoi. "Asociatia s-a creat din dorinta de a capacita evenimente foarte mari", ne spune Pitis. Cel mai mare eveniment la care acesta a participat este un Revelion organizat la Romexpo, la care au fost deservite 7.500 de persoane de trei-patru firme. "Portia" sa a fost de 1.830 de persoane carora le-au fost servite la masa patru feluri de mancare. Asociatia a avut o tentativa de a intra in cartea recordurilor cu un mic de 21,5 metri. Micul a iesit, dar inscrierea in carte nu s-a mai realizat. Incepand de la anul, asocitia va organiza o data pe an un festival gastronomic cu specificul activitatii de catering. La sfarsitul primaverii, fiecare firma isi va demonstra maiestria intr-o anumita ramura de productie, la alegere. Pitis nu ne poate estima o cifra de afaceri a asociatiei, dar apreciaza la 50 numarul de firme de catering active in Bucuresti. La acestea se adauga restaurantele, unele dintre acestea oferind si ele servicii de catering.
|