x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Afacere de iarna - Bucatareasa in casa pe nume Catering

Afacere de iarna - Bucatareasa in casa pe nume Catering

de Adrian Mihai    |    09 Dec 2005   •   00:00
Afacere de iarna - Bucatareasa in casa pe nume Catering

Decembrie este luna de varf in activitatea de catering. Cel mai bine simt acest lucru firmele specializate care sunt profilate pe organizarea de evenimente. Activitatea creste de aproape trei ori fata de o luna normala.

AFACERI DE IARNA
Decembrie este luna de varf in activitatea de catering. Cel mai bine simt acest lucru firmele specializate care sunt profilate pe organizarea de evenimente.

Sezonul de varf in catering incepe in noiembrie si dureaza pana in februarie. Luna decembrie este de doua ori mai buna decat restul lunilor de top, ne spune Sorin Pitis, director al Party Service Isabelle SRL si presedinte al Asociatiei de Catering din Romania.

Cea mai mare crestere a activitatii din luna decembrie este datorata petrecerilor de Craciun organizate de firme, fenomen ce se generalizeaza. Cresc insa si comenzile pentru masa de pranz. "Avem doua-trei firme care au multi invitati in luna decembrie. Ii invita la Bucresti doua-trei zile pentru o specializare. Organizeaza chiar si mici petreceri", explica Pitis. Nu chiar de aceeasi parere este Cristian Dinculescu, director al Catering Partner SA. Ca cifra de afaceri, privind global, cresterea de pe evenimente compenseaza pierderea de pe cateringul industrial, ne spune Dinculescu. Pierderea de pe cateringul industrial apare ca urmare a zilelor libere sau a concediilor care se acorda in luna decembrie in companiile ale caror cantine le administreaza. Firma este insa profilata pe cateringul industrial, administrarea de "cantine". Doar de un an firma a dus o politica de marketing pentru evenimente. Totusi, activitatea de organizare de evenimente este cam de trei ori mai mare decat intr-o luna obisnuita.

EXTINDERE. "Cateringul nu inseamna numai un simplu transport de mancare. Inseamna un intreg ansamblu destul de complex de activitati: amenajarea unui spatiu, decorare, ambient muzical, bufet de dulciuri si artificii. Unele firme de catering si-au diversificat atat de mult activitatea, incat intra pe terenul organizatorilor de evenimente", apreciaza Pitis.

Parerile sunt nuantate in ceea ce priveste gusturile clientilor. "In perioada Craciunului si a Revelionului categoric se cer preparatele traditionale romanesti: produse din porc, curcan de Revelion, toba, caltabosi si chiar sorici", ne spune Pitis. "N-am avut petrecere de Craciun la firme fara produse traditionale", subliniaza el. "De sarbatori noi nu variem foarte mult linia meniului nostru", ne spune Dinculescu. Si asta pentru ca, de obicei, lumea mananca acasa mancarea traditionala. In perioada ce precede Craciunul, ponderea produselor de post servite la un bufet suedez creste de la 20%-30% la 50%-60%.

ACASA. In decembrie cresc comenzile si pentru acasa, nu doar pentru petrecerile date de firme. Fiecare firma are un plafon pe care si-l impune ca sa livreze o masa acasa. Pitis accepta comenzi incepand de la 200-250 de lei. Numarul de portii nu este un criteriu. In general, comanda e pentru un eveniment la care participa sase-zece persoane. "Nu am avut niciodata o comanda pentru o cina in doi, din ’94, de cand fac catering."

DIN SCURT. Termenele pentru satisfacerea unei comenzi s-au scurtat foarte mult. Chiar si cu 24 de ore inaintea evenimentului poti apela la o firma specializata. Pentru evenimente mari de la 300-400 de persoane trebuie sa ai cel putin doua-trei zile in spate, ca termene minime, considera Pitis. Cu cat e evenimentul mai mare si mai greu de organizat, cu atat trebuie anuntat mai din timp. "Nu poti sa faci doua evenimente de cateva sute de persoane exact la aceeasi ora", ne spune Dinculescu. Lucrurile acestea se regleaza din programari, astfel incat se pot organiza si trei evenimente intr-o zi.

DEZVOLTARE GREOAIE
Pasii care se fac in industria de catering din Romania sunt mici. Dezvoltarea este franata de lipsa de cultura a poporului roman in gastronomie. Romanul nu vrea sa incerce ceva nou, considera Dinculescu. El apreciaza ca pe piata exista numeroase restaurante care nu exceleaza prin ambient, meniu si nici chiar prin preturi, dar care sunt pline, pentru ca ofera asa-zisele produse traditionale de bucatarie romaneasca. Lipsa banilor este o cauza secundara. Managerul considera ca suntem intr-un cerc vicios. In mod normal ar fi trebuit sa apara oferta care sa educe piata. Aceasta nu apare insa din cauza profitabilitatii reduse. "Cei care vor sa incerce alt tip de mancare, de ambient sunt foarte putini", spune managerul. Cu toate acestea, afacerea sa a crescut cu 30% in acest an. Investitiile necesare sunt insa mari. Un polonic profesionist costa de zece ori mai mult decat unul normal. "Este un domeniu de activitate care este scump, indiferent de nivelul de activitate pe care il ai", apreciaza Dinculescu.

DIFICULTATI
Seriozitatea oamenilor este una dintre problemele importante ale domeniului. Plecarile bucatarilor pe vasele de croaziera este o alta dificultate cu care se confrunta industria de catering. "Ii formam si apoi pleaca! Activitatea noastra sufera grav din aceasta cauza", considera Pitis. El insa intelege decizia acestora. "Daca si eu as fi bucatar si as fi tanar, probabil ca m-as duce sa lucrez pe vapor." Dinculescu apreciaza ca dificultatea cea mai mare este legata de siguranta alimentului. "Prin asigurarea unei baze materiale importante, printr-un instructaj permanent al personalului nu faci decat sa minimizezi riscul. Vorbesti de un dusman microscopic", explica managerul. Riscul este mare, pentru ca si numarul beneficiarilor este mare. "Este o responsabilitate foarte mare. Din fericire, nu am avut situatii de genul asta. Am avut reclamatii incadrate in limitele normale", apreciaza Dinculescu. El spune ca firma sa pune mare pret pe comunicarea cu clientul si ca a descoperit si o metoda de a-i face pe oameni sa raspunda sondajelor: ofera un desert ca bonus.

ASOCIERE
Unde sunt mai multe firme de catering creste amploarea evenimentului care poate fi contractat. Asociatia de Catering din Romania a aparut tocmai datorita acestei nevoi. "Asociatia s-a creat din dorinta de a capacita evenimente foarte mari", ne spune Pitis. Cel mai mare eveniment la care acesta a participat este un Revelion organizat la Romexpo, la care au fost deservite 7.500 de persoane de trei-patru firme. "Portia" sa a fost de 1.830 de persoane carora le-au fost servite la masa patru feluri de mancare. Asociatia a avut o tentativa de a intra in cartea recordurilor cu un mic de 21,5 metri. Micul a iesit, dar inscrierea in carte nu s-a mai realizat. Incepand de la anul, asocitia va organiza o data pe an un festival gastronomic cu specificul activitatii de catering. La sfarsitul primaverii, fiecare firma isi va demonstra maiestria intr-o anumita ramura de productie, la alegere. Pitis nu ne poate estima o cifra de afaceri a asociatiei, dar apreciaza la 50 numarul de firme de catering active in Bucuresti. La acestea se adauga restaurantele, unele dintre acestea oferind si ele servicii de catering.
×