x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Alenia face presiuni - Italienilor nu le plac licitatiile

Alenia face presiuni - Italienilor nu le plac licitatiile

de Dan Constantin    |    09 Feb 2007   •   00:00
Alenia face presiuni - Italienilor nu le plac licitatiile

Compania Alenia Aeronautica a ales iesirea in public pentru a transa problemele licitatiei la achizitia avioanelor de transport ale armatei. Daca nu i se recunoaste victoria, Alenia ameninta ca nu va mai investi in Romania.

Italienii de la Alenia Aeronautica au iesit ieri la rampa dupa o campanie intensa de publicitate in presa romana, care evidentia doar calitatile avionului lor, C-27J Spartan, tocmai oprit de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) din drumul sau programat catre pozitia de castigator al licitatiei Romtehnica. Pentru o conferinta de presa s-au deplasat la Bucuresti cativa functionari din conducerea companiei, care au aplicat in demersul lor o strategie simpla: lauda-ti copilul, critica-l pe-al vecinului, fii suparat prin vorbe pe cei care iti stau in cale. Si au pornit la treaba.

LAUDE SI SUPARARI. De la Paolo Pozzessere, responsabilul Alenia cu vanzarile internationale, am aflat ca avionul Spartan este cel mai tare din parcare, iar cel al concurentei nici macar nu ar avea caracteristicile de aeronava militara. Punctele forte ale C-27J Spartan ar fi viteza si capacitatea de a prelua paleti mai inalti decat ai concurentei.

Printre laude au fost strecurate referiri acide explicite la avionul C 295 al firmei concurente, Construciones Aeronauticas SA (CASA, Spania), care contestase cu succes la CNSC licitatia castigatoare pentru Alenia. In opinia oficialului italian, "avionul CASA a fost descalificat pe drept".

Supararea pe autoritatile romane a aparut nu doar ca o presiune mediatica, ci si ca una comerciala, cu consecinte greu de evaluat pentru economia romana. Paolo Pozzessere a legat direct investitia planuita la Romaero Bucuresti de contractul cu armata pentru Spartan.

NEDUMERIRI. Partitura solo a fost interpretata bine pana au venit intrebarile ziaristilor romani. Aici raspunsurile au intrat in falset. La absolut toate intrebarile punctuale care vizau partile sensibile ale avionului lor, oficialii italieni au trimis ziaristii la Romtehnica, invocand confidentialitatea informatiilor.

Astfel, nu s-au aflat detalii despre costul efectiv pe ora de zbor, care devine eliminatoriu de la 1.500 de euro. La fel, nu am aflat cine produce inregistratorul de zbor (cutia neagra) cu o capacitate de stocare a datelor de cinci ore, nici de ce ar fi necesar sistemul de protectie in infrarosu in cazul atacului cu rachete, inutil, in opinia specialistilor, la un avion de transport. "Copilul" iubit, produs de Alenia, are un succes de piata absolut sigur in opinia "parintilor", desi au fost livrate pana acum doar sapte aparate - doua in Italia, patru in Grecia si unul in Lituania. Mai putin maleabili la cerintele achizitiilor publice, domnii de la Alenia s-au aratat deranjati ca trebuie sa participe la licitatii. "O licitatie creeaza probleme, presiuni la nivel politic", a apreciat Paolo Pozzessere. "De aceea canadienii nu fac licitatii, cu toate ca si acolo presa, stimulata de concurenta, cere acest lucru", a continuat oficialul italian. El a spus, de asemenea, ca spera ca Romania sa evalueze foarte atent situatia si "cineva puternic" sa ajute compania sa. Ulterior, Pozzessere a reparat gafa, precizand ca nu se referea la vreun om politic, ci la justitie.

Ramane ca Romtehnica sa lamureasca informatiile care circula in targ, dar creeaza suspiciuni.

×
Subiecte în articol: economic alenia