x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Capcanele Legii „Trei luni pe gratis”. Amânarea plăţii utilităţilor, o idee bună care riscă să dea greş

0
Autor: Adrian Stoica 06 Apr 2020 - 10:51
Capcanele Legii „Trei luni pe gratis”. Amânarea plăţii utilităţilor, o idee bună care riscă să dea greş seb_ra/Getty Images/iStockphoto Amazed woman holding bills


Camera Deputaților a adoptat vineri, în calitate de for decizional, un proiect de lege care prevede amânarea pentru o perioadă de trei luni a plății utilităților. Este vorba despre apă-canal, energie, gaze, salubritate, cablu TV, servicii telefonice și de internet, iar măsura se va aplica  persoanelor fizice afectate direct sau indirect de măsurile impuse de autorități pe perioada stării de urgență, precum şi companiilor a căror activitate a fost oprită sau ale căror venituri sau încasări s-au diminuat cu minimum 15% în luna în curs raportat la media celor două luni anterioare. Proiectul, care a fost trimis la promulgare, se bazează pe o idee corectă de protecție socială, dar aplicarea ideii riscă să dea greș, atrage însă atenţia o analiză realizată de Energy Police Group (EPG), un think-tank specializat în politici energetice.

 

Proiectul de lege în forma trimisă la promulgare a ajuns să se aplice însă, practic, tuturor consumatorilor casnici - inclusiv celor care nu au nevoie de o astfel de protecție socială - și aproape tuturor operatorilor economici, inclusiv marilor consumatori de energie, pentru care există mijloace separate de protecție și stimulare economic, este concluzia analizei citate, care argumentează că ideea este bună, având incontestabile merite de protecție socială și de eficiență macroeconomică, ea fiind aplicată în prezent, cu unele diferențe, în state industrializate ce au fost puternic lovite de criza COVID-19, precum Italia și Spania.

 

O lege dată prea repede

Conform expunerii de motive, proiectul de lege „are în vedere situația financiară dificilă în care se află multe gospodării din România” din cauza crizei COVID-19 și, pe de altă parte „deficitul de lichiditate cu care se confruntă companiile din România și ponderea ridicată a cheltuielilor cu utilitățile în total cheltuieli”. Autorii analizei apreciază că în ceea ce-i privește pe consumatorii casnici, numărul celor aflați în șomaj tehnic și al celor cu activități independente grav afectate de înghețarea cvasigenerală a activității economice este în creștere, dar “sunt bune motive să credem că numărul lor cumulat nu va atinge un vârf înainte de mijlocul lunii mai sau mai târziu – ceea ce ridică problema distinctă a intervalului optim de aplicabilitate a acestei inițiative de susținere economică; este mai potrivit, de fapt, ca o astfel de lege să intre în vigoare la 1 iunie sau 1 iulie”.

 

Alocare ineficientă a fondurilor publice

Pe de altă parte, formularea toate persoanele fizice afectate „direct sau indirect” de restricțiile impuse pe timpul crizei pot solicita amânarea plății facturilor la utilități pentru trei luni, este apreciată ca fiind vagă şi, în consecinţă oricine se poate încadra. Acest lucru ridică atât o problemă de „hazard moral”, cât și una de alocare ineficientă a fondurilor publice pe timp de criză, apreciază analiza EPG. În condiţiile în care apropierea sezonului cald va duce la creşterea consumului de energie pe segmentul rezidenţial, dar și de faptul că prețurile energiei au scăzut semnificativ pe fondul prăbușirii consumului, factura medie cumulată pe un trimestru în această perioadă pentru o gospodărie medie la energie electrică și gaze naturale va fi în jur de 450 de lei. Asta va însemna că amânarea de la achitarea unei astfel de sume trebuie să fie o opțiune doar pentru consumatorii casnici care au probleme financiare cu adevărat grave, consider autorii analizei. Din acest punct de vedere, era mai potrivită formularea din varianta inițială, adoptată de Senat, a articolului 4 din proiectul de lege, care delimitează beneficiarii casnici astfel: „persoane fizice aflate în șomaj tehnic și care încasează o indemnizație lunară inferioară salariului minim pe economie, persoane fizice ce desfășoară activități, altele decât munca salariată, și care nu mai pot fi desfășurate ca urmare a măsurilor impuse de autoritățile competente”. O altă scăpare a proiectului adoptat de Parlament este considerată şi omiterea de la prevederile actului normativ pe cei care, din diferite motive, aveau deja un venit sub nivelul salariului minim pe economie, precum și pe cei care nu înregistrează deloc venituri și care, în practică, muncesc nefiscalizat („la negru”).

 

 

Totuși, aplicarea ideii riscă să dea greș, dacă condițiile de aplicare nu sunt bine și coerent delimitate. Cel mai important, categoria beneficiarilor trebuie delimitată cu claritate, pentru a acoperi strict consumatorii casnici cu venituri diminuate - dar și pe cei care aveau deja venituri sub salariul minim pe economie, respectiv pe cei fără venituri fiscalizate - și întreprinderile mici și mijlocii afectate de criză.

Analiza EPG

 

 

 

Beneficiarii de servicii de utilități care beneficiază de amânarea facturilor la utilităţi vor plăti sumele scadente, eșalonat, pe o perioadă de 12 luni de la expirarea perioadei, fără a li se percepe dobânzi și penalități de întârziere. 

 

Condiţiile de încadrare, prea lejere

Şi în ceea ce privește consumatorii non-casnici, cerințele de „calificare” a beneficiarilor din proiectul de lege au devenit mult mai laxe în varianta adoptată de Camera Deputaţilor decât cele din varianta Senatului. Astfel, proiectul de lege trimis la promulgare se referă la operatorii economici a căror activitate „a fost oprită sau [ale căror] venituri sau încasări s-au diminuat cu minimum 15% în luna în curs, raportat la media celor două luni anterioare”. Dar o scădere lunară de venituri sau încasări de 15% este ușor de instrumentalizat de către majoritatea agenților economici, prin relativ ușoare amânări la nivelul fluxului de numerar, se arată în analiza citată. “Dacă varianta Senatului era prea drastică în acest sens – „încetarea totală a activității” – s-ar fi impus un nivel minim de diminuare a încasărilor sau veniturilor de 50%, raportat la media ultimelor șase luni, nu doar două luni de activitate”, apreciază autorii analizei, subliniind că “un astfel de mecanism tranzitoriu de protecție economică s-ar aplica în mod justificat doar IMM-urilor, nu și marilor companii – și, în mod cert, nu marilor consumatori de energie, pentru care pot fi utilizate mijloace complet separate de protecție și stimulare economică din partea statului”.

 

Citește aici Analiză Energy Police Group

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Consumul de energie electrică a scăzut cu 7,1% de la începutul anului. Importurile s-au dublat

Consumul de energie electrică a scăzut cu 7,1% de la începutul anului. Importurile s-au dublat
Consumul naţional de energie electrică al României a fost de 25,7 TWh în primele șase luni ale anului, în scădere cu 7,1% mai mic față de perioada similară a anului trecut. Importurile de energie au...

Încep lucrările de modernizare la Pistei 2 a Aeroportului Henri Coandă

Încep lucrările de modernizare la Pistei 2 a Aeroportului Henri Coandă
CN Aeroporturi Bucureşti SA începe lucrările de modernizare la Pista 2 a Aeroportului Henri Coandă pe data de 21 august, după ce a obţinut autorizaţia de construire din partea Ministerului Tran...

Producția industrială a scăzut cu peste 16% în prima jumătate a acestui an

Producția industrială a scăzut cu peste 16% în prima jumătate a acestui an
Producţia industrială a scăzut cu 16,7% în prima jumătate a acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2019, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată. Acest lucru a fost provocat...

Avertisment OIM: Pandemia are un impact sistematic, extins şi disproporţionat asupra tinerilor

Avertisment OIM: Pandemia are un impact sistematic, extins şi disproporţionat asupra tinerilor
Tinerii s-ar putea confrunta cu efecte traumatizante din cauza pierderii locurilor de muncă sau a faptului că nu au mers la şcoală în perioada restricțiilor impuse din cauza pandemiei de coronavirus,...

Salariile mici scad, cele mari cresc, funcționarii urcă în top

Salariile mici scad, cele mari cresc, funcționarii urcă în top
România este țara în care angajații cu salarii mici sunt tot mai prost plătiți, în timp ce veniturile mari cresc tot mai mult, iar funcționarii statului urcă treaptă cu treaptă în topul câștigurilor. Nu...

Casele s-au ieftinit cu 3% în lunile de vară

Casele s-au ieftinit cu 3% în lunile de vară
De la începutul lunii iunie până la sfârșitul lui iulie 2020, prețul mediu al apartamentelor a scăzut cu 2,97%, ajungând în prezent la 1.309 euro pe metrul pătrat, arată statisticile centralizate de...

Inflația a crescut la 2,8% în luna iulie 2020. Mâncarea și serviciile s-au scumpit

Inflația a crescut la 2,8% în luna iulie 2020. Mâncarea și serviciile s-au scumpit
Rata anuală a inflaţiei s-a situat la 2,8% în luna iulie, în creștere față de 2,6% în perioada anterioară. Mâncarea s-a scumpit cu 5,57%, serviciile cu 3%, iar produsele nealimentare...

Prejudicii de 38 mil. lei în perioada stării de urgență

Prejudicii de 38 mil. lei în perioada stării de urgență
Curtea de Conturi a constatat în perioada stării de urgenţă prejudicii de 38,3 milioane de lei, abateri financiar-contabile estimate la 659 de milioane de lei şi a identificat venituri suplimentare estimate de 647.0...

Record de căutări pentru locurile de muncă

Record de căutări pentru locurile de muncă
În luna iulie, pe platforma de recrutări online eJobs au fost înregistrate 1,3 milioane de căutări pentru locurile de muncă, acesta fiind un record istoric. „Au crescut atât numărul mediu de aplicări per...

Luptă în cinci pentru construirea unei baze NATO

Luptă în cinci pentru construirea unei baze NATO
Strabag, Danya Cebus Rom, Leviatan Design, Intrakat și Concelex sunt companiile interesate de construirea bazei militare NATO de la Câmpia Turzii, judetul Cluj. Beneficiarul este Ministerul Apărării Naţionale, iar...

Bursele mondiale, la maximul ultimelor cinci luni și jumătate

Bursele mondiale, la maximul ultimelor cinci luni și jumătate
Bursele mondiale au urcat marți la maximul a cinci luni și jumătate, rantrenate de noul pachet de stimulente fiscale din SUA și de reducerea tensiunilor dintre China și SUA, înaintea unei runde cruciale de...

Curs valutar. Leul se apreciază ușor în raport cu euro. ROBOR la 6 luni scade. Aurul se ieftinește

Curs valutar. Leul se apreciază ușor în raport cu euro. ROBOR la 6 luni scade. Aurul se ieftinește
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat un curs de referinţă de 4,8347 lei/euro, 4,1033 lei/dolar, 5,3722 lei/liră sterlină, 4,4909 lei/franc elveţian. Cursul anunțat, ieri, de BNR a fost...

Importurile de lapte au crescut cu circa 43% în prima jumătate a acestui an

Importurile de lapte au crescut cu circa 43% în prima jumătate a acestui an
Importurile de lapte brut de către unitățile procesatoare au crescut cu 42,8%, respectiv cu 21.600 de tone, în primul semestru al anului, iar cantitatea de lapte colectată de unităţile procesatoare ...

Noile obiceiuri de consum ale românilor

Noile obiceiuri de consum ale românilor
Pandemia de coronavirus a schimbat obiceiurile de consum ale românilor cu privire la produse, servicii, canale media. Principalele criterii după care s-au ghidat au fost calitatea şi preţul, arată...

Cum au fost gestionați banii în starea de urgență. Curtea de Conturi a găsit un prejudiciu de 38,3 mil.lei

Cum au fost gestionați banii în starea de urgență. Curtea de Conturi a găsit un prejudiciu de 38,3 mil.lei
Curtea de Conturi a anunțat că abaterile financiar contabile estimate pentru perioada stării de urgență, în gestionarea resurselor publice, sunt de 659 de milioane de lei, în timp ce prejudiciile sunt de 38,3...
Serviciul de email marketing furnizat de