Terminalul petrolier pe care americanii de la Archer Daniels Midland (ADM) voiau să-l construiască în Portul Constanţa mai are de aşteptat, după ce autorităţile române au respins proiectul din motive de securitate. Investiţia de sute de milioane de euro se află acum în stand-by, dar oficialii Ministerului Energiei spun că vor aproba proiectul, odată ce va fi refăcut, astfel încât să respecte toate normele de siguranţă. ADM este una din cele mai mari companii din lume, care a ajuns să deţină, prin achiziţiile din ultimii doi ani, jumătate din Portul Constanţa.
„În avizul de principiu al Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) este specificat clar că terminalul petrolier are nevoie de aviz de la Oil Terminal, privind securitatea instalaţiilor. Noi am văzut proiectul şi nu era în regulă, le-am solicitat să-l regândească, să-l refacă şi să ne pună la dispoziţie o nouă variantă, care să respecte în totalitate normele de securitate”, ne-au declarat oficiali din Ministerul Energiei.
350.000.000 de euro este valoarea terminalului petrolier pe care americanii vor să-l construiască în Portul Constanţa
„Încă nu am primit proiectul refăcut. Dacă va dovedi că e absolut sigur şi respectă reglementările, vom aproba investiţia, nu avem nici un motiv s-o respingem”, au completat reprezentanţii ministerului.
Certificat de urbanism expirat
Potrivit raportului depus în martie 2017 la APM, operatorul Minmetal, deţinut de ADM, „doreşte realizarea şi operarea unui terminal marin pentru desfăşurarea activităţilor de încărcare/descărcare vapoare, barje, vagoane cisternă, încărcare cisterne auto şi depozitare produse petrochimice în unităţi de stocare (20 rezervoare de înmagazinare)”. Obiectivul a primit certificat de urbanism de la Primăria Constanţa încă din iulie 2014, dar care a expirat între timp, pe 16.07.2017.
Terminalul urma să fie construit pe un teren de 81.766 metri pătraţi, din care suprafaţa destinată activităţii industriale este de 75.566 metri pătraţi. Viitorul obiectiv va avea 20 de rezervoare de stocare a produselor, fiecare cu o capacitate de 16.000 metri cubi, în care vor fi stocate şi vehiculate benzine, motorine, păcură (LFO), uree lichidă, biodiesel şi ulei vegetal.
De asemenea, proiectul avea avize pentru sănătatea populaţiei, de securitate la incendiu, autorizaţii de la Regionala CFR, Statul Major General şi acordul vecinilor din port, Comvex şi Chimpex. Singurul acord care lipsea era cel de la Oil Terminal, compania controlată de Ministerul Energiei care operează cel mai mare terminal petrolier la Marea Neagră.
Epopeea americană la Constanţa
Americanii au fost nevoiţi să cumpere practic jumătate din Portul Constanţa pentru a putea demara proiectul terminalului petrolier. Un consorţiu alcătuit din patru companii anunţa în 2015, la New York, că aşteaptă de ani de zile un acord de la Guvernul României pentru concesionarea unui teren în Portul Constanţa pe care să fie construit acest terminal. Negocierile au eşuat, astfel încât americanii au trecut la planul de rezervă: ADM a cumpărat terminalele de cereale North Star Shipping şi Minmetal, printr-o tranzacţie estimată la 90 de milioane de euro.
ADM este cel mai mare producător de etanol din SUA, unul dintre cei mai mari producători de biodiesel din Europa, cel mai mare procesator de porumb, grâu şi cacao din lume şi deţine una dintre cele mai mari reţele de transport şi logistică din lume. ADM este prezent în 60 de ţări şi a înregistrat în 2016 venituri de 62,35 miliarde de dolari.
Cele două terminale de export, cu o capacitate de stocare de 145.000, respectiv 138.400 tone, reprezintă, practic, jumătate din facilităţile de acest tip din Portul Constanţa. În acest fel, ADM a căpătat acces direct la terenurile din port şi nu mai trebuia să aştepte acordul de concesiune din partea guvernului.
Statul îşi pierde monopolul
Depozitele de 320.000 metri cubi ale americanilor de la ADM nu ar însemna o concurenţă serioasă, din moment ce Oil Terminal dezvoltă o capacitate de 1,7 milioane de tone. Chiar şi aşa, reticenţa companiei pare de înţeles, pentru că ar pierde monopolul vehiculărilor cu produse petroliere pe care îl deţine în Portul Constanţa.
1,5 miliarde de euro ar putea fi valoarea finală a investiţiei ADM în Portul Constanţa, în funcţie de complexitatea facilităţilor
Ulterior primirii tuturor autorizaţiilor, terminalul american ar urma să fie finalizat în trei ani, dar putea fi utilizat după doar un an şi jumătate, ADM având deja clienţi. În primul trimestru al acestui an, Oil Terminal SA a înregistrat un profit net de peste 11,417 milioane de lei, în scădere cu 21,6% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Principalul acţionar al societăţii este statul român care, prin Ministerul Energiei, deţinea 59,62% din capitalul social.
Insistenţa uneia din cele mai mari companii din lume de a construi un terminal petrolier în Portul Constanţa reflectă interesul sporit al americanilor de a-şi consolida prezenţa în România