x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Americanii primesc finanţare - Bani mai mulţi pentru Bechtel

Americanii primesc finanţare - Bani mai mulţi pentru Bechtel

de Elena Stan    |    21 Apr 2007   •   00:00
Americanii primesc finanţare - Bani mai mulţi pentru Bechtel

Fondurile pentru realizarea Autostrăzii Bechtel vor fi suplimentate cu 83,3 milioane de euro de la stat, pentru a se evita oprirea lucrărilor.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, cere Guvernului suplimentarea cu 278,2 milioane lei (83,3 milioane euro) a fondurilor pentru derularea lucrărilor la Autostrada Braşov – Borş, conform unui proiect de ordonanţă de urgenţă. Ministrul spune că fondurile aprobate prin Legea 486/2006 a bugetului pe 2007 pentru Autostrada Braşov – Borş din sursa "intrări de credite externe" nu pot fi asigurate în timp util pentru execuţia lucrărilor prevăzute în graficele de execuţie, derulate de compania americană Bechtel şi, ca urmare, nu sunt suficiente pentru realizarea termenelor contractuale. Redistribuirea de fonduri va fi operată prin amendarea Legii bugetului de stat pe 2007, în sensul reducerii cu 278,2 milioane lei a fondurilor aferente sursei "intrări credite externe" şi suplimentării cu aceeaşi sumă a banilor alocaţi de la bugetul de stat. Unul din obiectivele prioritare ale noului ministru de la Transporturi este accelerarea investiţiilor în modernizarea infrastructurii de transport rutier şi feroviar, domeniu în care România este în mare întârziere faţă de alte state europene. Autostrada Transilvania va avea patru benzi, cu o lungime de 415 kilometri, ce porneşte din centrul României, de la nord-vest de Braşov, ajungând la Oradea, la graniţa cu Ungaria.

PROBLEME.La întâlnirea de miercuri cu reprezentanţii companiei americane Bechtel, Mihai Grecu, directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), s-a familiarizat cu principalele probleme legate de realizarea Autostrăzii Braşov – Borş. "La Autostrada Transilvania sunt probleme legate de exproprieri şi de relocarea utilităţilor, adică mutarea stâlpilor de înaltă tensiune şi a conductelor de alimentare cu apă şi gaze. În plus, autorităţile nu se înţeleg cum, când şi cine trebuie să realizeze defrişările. Problemele sunt minore, însă implică foarte multe instituţii ale statului, care nu prea se înţeleg", a explicat Mihai Grecu. Acesta a mai spus că tronsonul Turda – Gilău, care reprezintă ocolirea Clujului, poate fi finalizat anul viitor, deşi, conform contractului iniţial din 2003, termenul de finalizare a acestui tronson era sfârşitul anului 2009. "Tronsonul Turda – Gilău poate fi terminat în 2008, fizic vorbind, dacă se alocă fondurile necesare", a declarat Mihai Grecu.

LUCRĂRI ÎNTRERUPTE DE POLITIC
Lucrările pentru realizarea Autostrăzii Transilvania, pe relaţia Braşov – Borş, au început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro, acordat companiei Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a estimat recent că fondurile necesare pentru construcţia de autostrăzi în 2007 se ridică la 1,87 miliarde euro, din care bugetul de stat acoperă doar 81 milioane euro, respectiv 4% din suma totală.

BERCEANU: AMERICANII CÂşTIGĂ
Radu Berceanu (foto), fostul ministru al Transporturilor, spunea că, prin semnarea contractului pentru construcţia Autostrăzii Transilvania, statul român nu iese în câştig, ci doar partea americană. "Statul este neajutorat în cazul contractului pe care îl avem cu Bechtel, deoarece documentul actual prevede penalităţi foarte mici pentru firmă, iar dacă vom rezilia înţelegerea vom fi daţi în judecată. şansele noastre de câştig sunt foarte mici, iar singura soluţie este să discutăm cu cei de la compania Bechtel", declara Radu Berceanu. "Bechtel ne-a cerut în 2007 aproximativ 127 milioane euro, însă, dacă ţinem cont că anul trecut au cerut 78 milioane euro şi au lucrat doar de 54 milioane euro, ne aşteptăm ca în acest an să cheltuie 80-100 de milioane euro. Chiar dacă va creşte ritmul, se va ajunge la o medie de 200 milioane euro pe an pentru lucrări, iar în ultimul an, la 250 milioane euro. Dacă facem un calcul, rezultă că banii, mai exact 2,25 miliarde euro, pentru construcţia Autostrăzii Transilvania vor fi cheltuiţi în 11 ani, adică abia în 2017 se vor termina lucrările", a mai spus Berceanu.

×
Subiecte în articol: economic milioane bechtel