Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) rambursează, în luna martie, TVA în valoare de aproape 4 miliarde de lei pentru 24.526 de deconturi, se arată într-unun comunicat al instituţiei.
Media rambursărilor din primele două luni ale acestui an a fost de 1,6 miliarde de lei.
"De la data declarării stării de urgenţă, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin relocarea personalului implicat în acţiunile de control suspendate. Totodată, ANAF a desfăşurat campanii în rândul contribuabililor care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregătite cu rapiditate compensările şi restituirile de taxe, necesare în derularea procedurii de rambursare", se menţionează în comunicat.
În această perioadă, ANAF a suspendat acţiunile de control fiscal, cu excepţia verificărilor aferente soluţionării rambursărilor de TVA cu control anticipat, a acţiunilor de control care pot fi continuate prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanţă.
Inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF sunt împuterniciţi să se deplaseze pe teren pentru a verifica respectarea interdicţiilor stabilite prin ordonanţele militare.
Controalele efectuate în baza ordonanţelor militare sunt verificări specifice, atribuite temporar, doar pe durata valabilităţii acestora.
În urma verificărilor derulate, inspectorii DGAF au constatat încălcarea măsurilor dispuse prin ordonanţele militare pentru 11 contribuabili, aplicând amenzi de 674.000 lei.
Situaţiile în care există indicii de evaziune fiscală, ca urmare a analizei de risc, precum şi cele sesizate de cetăţeni, vor fi investigate de DGAF prin utilizarea activităţilor specifice, de la distanţă.
În mod excepţional, pentru instrumentarea unor cazuri flagrante, inspectorii DGAF vor acţiona pe teren pentru a aplica legea, cu respectarea normelor de protecţie sanitară şi a drepturilor contribuabililor verificaţi.
Procedura de soluţionare a contestaţiilor va continua în perioada stării de urgenţă, iar minutele întocmite cu ocazia susţinerii contestaţiei, în care sunt consemnate susţinerile contestatorului, vor fi comunicate de către ANAF tot prin mijloace de comunicare electronică.
Ministerul Finanţelor Publice a solicitat Comisiei Europene autorizarea pentru aplicarea scutirilor de taxe vamale şi TVA pentru importurile destinate prevenirii şi combaterii răspândirii coronavirusulu, aceasta urmând să emită decizia de aprobare la finalul acestei săptămâni.
Guvernul a aprobat prin OUG 33 din 26 martie 2020, ca în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA, să nu se facă plata efectivă la organele vamale a TVA pentru importul de medicamente, echipamente de protecţie, alte dispozitive sau echipamente medicale şi materiale sanitare, care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea şi combaterea COVID - 19.
Organele vamale nu solicită plata TVA în vama pentru importurile acestor produse pe toată durata stării de urgenţă şi 30 de zile de la data încetării acesteia.
Taxa aferentă acestor importuri realizate în cursul perioadei fiscale se evidenţiază de către importatori în decontul de TVA, atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă deductibilă.
Reprezentanţii ANAF reamintesc contribuabililor că obligaţiile fiscale se pot îndeplini utilizând metode de comunicare la distanţă prin intermediul Spaţiului Privat Virtual (pentru depunerea declaraţiilor şi obţinerea de informaţii), iar plata poate fi efectuată prin internet banking sau ghiseul.ro.
Informaţii generale în domeniul fiscal şi IT se pot obţine prin apelarea Call-center-ului, la nr. 031.403.91.60. Contribuabilii care nu sunt înrolaţi în Spaţiul Privat Virtual pot utiliza Formularul de contact de pe site-ul Agenţiei pentru a obţine informaţii generale în domeniul fiscal şi IT.