x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie ANPC se apucă de „Mystery shopping”

ANPC se apucă de „Mystery shopping”

de Giulia Anghel    |    17 Ian 2019   •   15:00
ANPC se apucă de „Mystery shopping”
Sursa foto: Diana Oros

Companiile vor fi aspru sancționate dacă sunt de rea credință și îi vor păgubi pe consumatori prin clauze abuzive, etichetarea greșită a produselor sau vânzarea de produse expirate. Pentru a-i demasca pe comercianți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) introduce un procedeu nou în România, numit „mistery shopping”, care îi va permite să cumpere produse sub o identitate falsă.

Un proiect de ordonanță de urgență prevede că Autoritatea va putea obține mijloace de probă prin cumpărarea de bunuri și servicii sub o altă identitate. „Mistery shopping” are scopul a-i proteja pe consumatori de eventualele daune cauzate de achiziționarea unor produse care le-ar afecta viața, sănătatea sau interesele economice. ANPC-ul va putea astfel să le observe, testeze și dezasambleze pentru a descoperi eventualele încălcări ale legii.

5% din cifra de afaceri

Autoritatea vrea să pună capăt practicilor necinstite prin care societățile își prejudiciază clienții și propune amenzi contravenționale între 2 și 5 la sută din cifra de afaceri a acestora. Sancțiunile privesc clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, vânzarea de alimente care au depășit termenul de valabilitate, aplicarea de etichete neconforme cu produsul, folosirea de practici care induc în eroare clienții. Operatorii economici sancționați vor fi obligați să afișeze pe ușa de la intrare, timp de 30 de zile, o informare cu măsurile luate de organele de control. În cazurile grave activitatea acestora poate fi suspendată pe o perioadă de până la 3 ani.

"Principalele beneficii pentru consumatori care reies din prevederile proiectului de OUG sunt restituirea sumelor percepute în temeiul unor clauze declarate de către instanţă ca fiind abuzive”, explică Marius Pîrvu, președintele ANPC. Acesta este de părere că, în prezent, societățile preferă să plătească amenzile și să continue să-și înșele clienții întrucât sancțiunile sunt prea mici.

Prevederi mai stricte

Instituția stabilește și modul de avizare a alimentelor provenite din țări extracomunitare și obligă societățile să obțină un aviz de conformitate pe baza analizelor de laborator și a documentelor însoțitoare. 

Noile norme obligă comercianții să acorde cumpărătorilor restul doar în numerar. Pentru ca aceștia să nu mai poată fi păcăliți la cântărirea produselor vândute vrac, informațiile oferite de aparatele de măsură trebuie să fie clare și vizibile. Ofertele privind prețurile promoționale și soldările trebuie să specifice perioada de reduceri și sortimentul de mărfuri vizat.

 

 

 

 

×
Subiecte în articol: compani sancționate