x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie AVAS îngroapă arhiva Petromin

AVAS îngroapă arhiva Petromin

23 Aug 2009   •   00:00
AVAS îngroapă arhiva Petromin
Sursa foto: /Reuters

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) plănuieşte ca peste o săptămână să privatizeze societatea Petromin într-o acţiune care ridică mari semne de întrebare. Termenul-limită până la care pot fi depuse ofertele este 1 septembrie, urmând ca licitaţia cu strigare să se deruleze la 2 septembrie.



Petromin, urmaşa anemică a celebrei flote a României, şi-a început istoria în 1990, când Întreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime NAVROM s-a divizat, iar cele 310 nave ale sale au fost împărţite între trei societăţi: cele 89 petroliere şi mineraliere au ajuns la Petromin, Romline a primit 94 de nave, iar Navrom a continuat cu 103 nave. La momentul actual, AVAS deţine, potrivit site-ului instituţiei, 15.743.901 acţiuni cu o valoare nominală de 39.359.752,5 lei, adică 70,02% din total.

Ceilalţi acţionari sunt SIF Transilvania, cu 23,83%, şi micii proprietari de pe urma cuponiadei, cu 6,15%. Statul vrea să îşi vândă acţiunile cu un discount substanţial, şi anume 0,95 lei pe acţiune faţă de valoarea nominală de 2,5 lei pe acţiune. Per total, doar 14,95 milioane de lei, adică exact 3,5 milioane de euro.

PREŢ MULT PREA MIC
Suma este însă mult prea mică faţă de valoarea de piaţă a activelor, consideră sindicaliştii şi micii acţionari. "AVAS de mulţi ani scoate Petromin la privatizare, niciodată n-a ieşit «cine trebuie» şi au început procesele. Pe care le-au pierdut în instanţă, iar ofertanţii au dovedit că au fost perfect legali", ne-a declarat Adrian Mihălcioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială şi acţionar minoritar. Activele companiei constau din navele de 25.000 tdw "Carmen Silva", aflată în exploatare, şi "Ileana", care aşteaptă să fie retehnologizată.

De asemenea, mai există în patrimoniu împingătorul "Pluton", complexul de vacanţă din Saturn, cu 114 locuri de cazare şi un teren de 5.000 mp, 16 spaţii comerciale în cartierul "Faleză Nord", plus sediul din Portul Constanţa. De asemenea, are de recuperat creanţe de 11 milioane de lei. "E adevărat, cele două nave mari au gaj pe ele, dar valoarea activelor este de minimum 12 milioane de euro la piaţa de acum. S-au găsit să privatizeze şi într-un moment prost, pentru că piaţa e jos. Mi se pare că AVAS face un fel de cârdăşie.

Istoria Petromin e o istorie politică. Statul trebuie să investească acum în companie şi să exploateze la preţ bun când piaţa îşi revine. Sau să se fi acceptat privatizarea cea mare de acum câţiva ani", a analizat Mihălcioiu. Firma mai deţine cinci companii offshore de unică navă, pe care încearcă să le radieze. Fiind companii offshore, acestea au conturile secrete, operate de foşti şi actuali directori ai Petromin. Andrei Caraiani, actualul director general al companiei, a dizolvat două firme offshore, Petrohule şi Petroinvest, prin neplata taxelor.




Autorităţile au scos la privatizare Petromin de mai multe ori în ultimii ani. Angajaţii firmei, constituiţi în Asociaţia Salariaţilor Acţionari şi firma Algoritm Consult, au participat mereu în consorţiu. De fiecare dată asociaţia a fost respinsă pe motiv că nu a făcut dovada unei experienţe de cinci ani pentru transportul pe mare. Ultima oară au fost refuzaţi în 2007. La fiecare proces ulterior a câştigat în justiţie, instanţele obligând AVAS la plata unor despăgubiri totale de 52.904 lei. Angajaţii doreau relansarea companiei şi cumpărarea de noi nave.

Între timp, firma Algoritm a ajuns în Grup Servicii Petroliere (GSP), patronat de omul de afaceri Gabriel Comănescu, considerat un apropiat al PD-L. Ulterior, GSP şi-a manifestat interesul pentru Petromin. În toamna anului trecut, preşedintele Traian Băsescu a vizitat uzina Upetrom 1 Mai din Ploieşti, deţinută tot de Comănescu.

SCANDALUL REPARAŢIILOR
Dar nu numai licitaţiile sunt problematice la Petromin. Fostul premier Adrian Năstase scrie pe blogul său că în perioada 2007-2009 au fost discuţii pentru contractarea unui credit de 6 milioane de euro pentru repararea a două nave, sumă ajunsă ulterior la 11 milioane de euro pentru reparaţiile respective. Năstase mai spune că în final s-au cheltuit 13 milioane de euro şi s-a reparat o singură navă.

"Istoria Petromin e o istorie politică. Fronea (fost director al companiei - n.r.) spunea că poate repara navele, Mihai Andrei (succesorul său - n.r.) spunea că banii sunt la jumătate faţă de necesar, iar acum situaţia e foarte grea", îl completează Adrian Mihălcioiu. Există suspiciunea că anumite piese de schimb au fost luate de la a doua navă, iar în acte au fost trecute ca noi.

PRĂDUIREA ARHIVEI
Adevărata "comoară" a Petromin este însă arhiva acesteia, de care se leagă rezolvarea misterelor legate de "dosarul Flota". Acesta a fost închis cu scandal în 2007, pe motiv că nu s-a constatat nici un prejudiciu. În schimb, o expertiză plătită de PNA arăta un prejudiciu de 275 milioane de dolari. În "dosarul Flota" au fost cercetate 136 de persoane, din care 80 deferite justiţiei. Preşedintele Traian Băsescu se afla printre aceştia. Scandalul a pornit de la înstrăinarea a 15 nave. Adrian Năstase cere pe blogul său amânarea licitaţiei până la clarificarea tuturor suspiciunilor.

×
Subiecte în articol: privatizare petromin