x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bani din masini vechi

Bani din masini vechi

10 Ian 2005   •   00:00

BUSINESS
Afacere - Restaurarea masinilor de epoca se face de o singura firma in toata tara O Dacia 1100 impecabil conservata valoreaza mai mult decat un Cadillac din 1930 modificat.
ELENA STAN

DE VALOARE. "Batrana doamna" ajunge sa valoreze chiar si 50.000 de euro dupa o operatie estetica
LIFTING. Sub rugina se afla o "bijuterie" care asteapta sa fie readusa la viata
In Romania sunt in prezent peste 250 de masini de epoca - in stare aproape originala sau cu modificari minore. Un sfert din aceste masini sunt fabricate inainte de 1950, insa numai 10% sunt in stare originala sau restaurate corect din punct de vedere istoric. "La noi in tara a fost perceput gresit termenul de masina de epoca, unii considerand vehicul istoric orice cazan, care are o vechime mai mare de 40 de ani, indiferent de starea lui, numai pentru ca el a rezistat de-a lungul timpului. Implicit este cotat la o valoare fabuloasa. Acum doi ani, un Opel din 1924, cu fata modificata, a fost evaluat la 1.000.000 de euro intr-un cotidian national, in timp ce pe piata vest-europeana, unul impecabil poate fi cumparat cu maximum 15.000 euro. De foarte multe ori, o Dacia 1100 impecabil conservata valoreaza mai mult decat un Cadillac din 1930 modificat", a spus Ovidiu Ionescu, vicepresedinte al Retromobil Club Romania.

COSMAR. Pana in 1990, colectionarii de masini de epoca se confruntau cu diferite probleme, insa cele mai stringente erau legate de dificultatea procurarii documentatiei, a pieselor de schimb originale si inexistenta unui atelier specializat in restaurari. Incepand din 2002, colectionarii pot apela la firma Oldtimer Studio, care ofera un pachet de servicii profesionale de restaurare si conservare a vehiculelor istorice. Atelierul este proiectat dupa un model britanic si este autorizat de Registrul Auto Roman (RAR) sa restaureze masini fabricate pana in anul 1975.

PASI DE URMAT. "De regula, restaurarea unei masini de epoca dureaza ani intregi. Cu cat investesti mai mult in ea, cu atat arata mai bine si esti mai mandru de masina ta", a spus Mircea Filipciuc, restaurator si posesor a 30 de masini de epoca. In timp sunt parcurse treptat urmatoarele etape: dezasamblarea, inlaturarea pieselor neoriginale, sablarea si reconditionarea caroseriei si a partilor mecanice, procurarea sau reproducerea necesarului de piese, refacerea tapiteriei si a instalatiei electrice, vopsirea, asamblarea si testarea. Dupa restaurare, automobilele beneficiaza de garantie si asistenta tehnica.

TAXE. "Desi le folosim numai de cateva ori pe an, la raliuri sau parade, trebuie sa platim taxe si impozite pentru un an intreg. Nu este corect!", a spus Mircea Filipciuc. "In acelasi timp, colectionarii straini sunt incurajati pentru a-si mari colectia de astfel de autovehicule, beneficiind de reduceri de taxe si impozite", a mai spus Mircea Filipciuc.

PRETUL MASINILOR DE EPOCA
"Pretul unui automobil de colectie depinde de foarte multi factori: clasa din care face parte, tip de caroserie, raritate, frumusetea modelului, starea in care se afla, numarul de exemplare, cota din catalog etc.", a spus Ovidiu Ionescu. Poti avea o masina onorabila investind si 3.000 - 4.000 euro. Preturi de catalog: Ford Taunus (stare foarte buna) - 5.000-7.000 euro; Aro M461 (original) - 7.500 euro; Mercedes 230 SL - 50.000 euro; Jaguar E type - 40.000- 50.000 euro; Steyr 100 - 40.000 euro; Ford T - 17.000 euro.

ISTORIC RETROMOBIL CLUB
Retromobil Club Romania (RCR) reprezinta asociatia nationala a posesorilor si restauratorilor de masini de epoca, si functioneaza din primavara anului 1998. Are in prezent 150 de membri, care detin vehicule istorice ce intrunesc criteriile de atestare ale Federatiei Internationale a Vehiculelor Vechi.

Din 1998, membrii RCR participa la evenimente care se desfasoara in strainatate, cel mai important fiind traditionalul raliu international Carpati Retro.
×
Subiecte în articol: economic masini epoca