Preşedintele Traian Băsescu şi premierul Tăriceanu nu s-au putut abţine să le ofere oficialilor de la Ford o porţie de circ politic de slabă calitate.
Penibil - Americanii de la Ford au asistat la ironiile ieftine dintre preşedinte şi premier
Preşedintele Traian Băsescu şi premierul Tăriceanu nu s-au
putut abţine să le ofere oficialilor de la Ford o porţie de circ politic de
slabă calitate. Deşi veniseră la Craiova pentru o ceremonie stas – predarea
uzinei de automobile –, reprezentanţii gigantului american se vor întoarce acasă
cu informaţii fierbinţi despre taxa auto, interesele Citröen, băieţii deştepţi
ai asfaltului şi, nu în ultimul rând, despre atribuţiunile unui căpitan de navă.
La ceremonia de predare a uzinei de automobile din Craiova către noii patroni de la Ford fusese anunţată prezenţa premierului Călin Popescu Tăriceanu, alături de John Fleming, preşedintele Ford Europa, de cei doi negociatori, Sebastian Vlădescu şi Lyle Waters, şi de ambasadorul SUA la Bucureşti, Nicholas Taubman. Preşedintele Traian Băsescu i-a luat prin surprindere pe organizatori, apărând în Craiova vineri, pe la ora 10:00, cu numai o oră înainte de începerea evenimentului. Băsescu a tras mai întâi la Primărie, i-a folosit toaleta primarului democrat-liberal Antonie Solomon, după care le-a declarat zâmbitor secretarelor că acum e "altă viaţă". Apoi, cu staful PD-L după el, s-a dus la secţia de montaj din fabrica de automobile şi s-a oprit direct în dreptul microfoanelor aranjate pentru Tăriceanu.
SCHIMB DE REPLICI. Vizibil deranjat de venirea lui Băsescu, Tăriceanu a inclus câteva împunsături la adresa preşedintelui în discursul ţinut în faţa muncitorilor de la Ford: "Aş vrea să-i mulţumesc chiar şi domnului preşedinte Traian Băsescu, care prin prezenţa sa aici ne arată un lucru: că, în final, cred că domnia sa a înţeles de ce este utilă taxa auto". Cum îl ştim, Traian Băsescu nu s-a putut abţine şi, când i-a venit rândul la microfon, a contraatacat. "Este greu, e foarte greu să nu răspunzi. Îmi propusesem să rămânem într-o notă amicală şi inteligentă, dar deocamdată, domnule prim-ministru, nu am avut senzaţia că această taxă a protejat vreun automobil Ford. Deocamdată Citröen este puternic protejat", a spus Băsescu, trecând apoi la un discurs ceva mai diplomatic despre parteneriatul româno-american. La finalul discursurilor, şeful statului l-a mai taxat o dată pe premier: "Ştiţi care este datoria unui comandant de navă? Să-şi ducă nava la ţintă şi să pună nava la chei. Domnul prim-ministru era mai înainte lângă mine, păcat că a plecat". Premierul, care nu plecase, ci se trăsese un metru în spatele preşedintelui, nu a mai comentat pentru moment, preferând să i-o întoarcă preşedintelui în faţa camerelor de filmat: "În ultimii ani am văzut cum prietenii domnului preşedinte, firme constructoare de drumuri îşi cresc cifra de afaceri de la an la an şi, cu ajutorul prietenilor domniei sale, obţin licitaţii unde al doilea ofertant dă 15 milioane de euro pentru executarea unor lucrări şi câştigă cel care cere 30 de milioane de euro. Şi ştiţi firmele la care mă refer", le-a spus Tăriceanu ziariştilor.
PACE DE MOMENT. După ce au ieşit din hala de montaj, oficialii s-au dus în sala de conferinţe a uzinei, unde urma să aibă loc predarea simbolică a cheilor fabricii de către reprezentantul AVAS noilor acţionari majoritari. Aici, preşedintele şi premierul nu s-au mai ciondănit, părând amândoi că îşi regretă reacţiile exagerate. Premierul s-a arătat încrezător în viitorul uzinei, reamintindu-le celor prezenţi că numărul angaţilor ar putea ajunge la 9.000 de oameni – aproape triplu decât în prezent – şi că fiecare loc de muncă de la Ford va crea alte patru noi angajări în industria orizontală. Pacea a durat însă puţin. După-amiază, în faţa a peste 200 de liberali reuniţi la Teatrul Liric din Craiova, Tăriceanu a afirmat că "e mai important interesul naţional decât câteva sute de voturi ieftine pe care le obţinem în urma unor discursuri populiste. Azi, la mâna întinsă preşedintelui, de ce am avut parte? De o lovitură sub centură, de acuzaţii mincinoase, de calomnii la adresa mea fără nici un fundament, în stilul propriu al lui Băsescu". El a mai spus că România nu mai are nevoie de un "preşedinte al scandalului", iar Băsescu trebuie sancţionat la viitoarele alegeri. "În ultimii ani am văzut cum prietenii domnului preşedinte, firmele constructoare de drumuri, îşi cresc cifrele de afaceri de la an la an şi cu ajutorul prietenilor domniei sale obţin licitaţii unde al doilea ofertant dă 15 milioane pentru executarea lucrării şi nu câştigă, câştigă cel care propune să facă lucrarea cu 30 milioane", a mai spus ulterior premierul.
Noul autoturism: Transit Connect
Preşedintele Ford Europa, John Flemming, a dezvăluit vineri la Craiova numele modelului care se va produce aici: Ford Transit Connect, o utilitară de dimensiuni mici. "Vom începe producţia la jumătatea anului 2009, poate chiar mai devreme", a spus Flemming. Pentru 2010 este programată începerea producţiei unui autovehicul nou, de mic litraj, fabricat în exclusivitate în România. "Nu pot să vă dau detalii, dar sigur nu va fi Ford Fiesta!", a explicat preşedintele Ford, care a promis că în patru ani producţia uzinei din Craiova va ajunge la 300.000 de unităţi pe an.
Metrul pătrat lângă Ford: 150 de euro
Venirea Ford la Craiova a aruncat în aer preţurile terenurilor din sudul oraşului. "De la jumătatea lui 2007, de când s-a auzit că va veni Ford, preţurile terenurilor s-au dublat. Un metru pătrat în zona uzinei costă acum între 115 şi 150 de euro", ne-a declarat Ovidiu Radu, patronul unei agenţii imobiliare. Preţurile vor mai creşte mai ales că, potrivit unei declaraţii făcute cu câteva zile în urmă de preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, autorităţile locale sunt dispuse să investească aproximativ cinci milioane de euro în realizarea unui drum asfaltat între uzină şi Aeroportul Internaţional din Craiova. Drumul va avea 2,5 km lungime şi o lăţime de 12-14 metri. Primarul Craiovei, Antonie Solomon, ne-a declarat că a fost până acum contactat de mai mulţi investitori care căutau teren în zonele industriale ale oraşului, pentru a produce diverse subansamble auto. "N-am de unde să le dau teren, trebuie să caute la 30-40 de kilometri de oraş ca să găsească", a precizat primarul.