Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) va plăti în acest an companiei Bechtel, 2,76 miliarde lei, de la bugetul de stat, dintr-un total de 10 miliarde de lei rămaşi de achitat până în 2012, termenul iniţial de finalizare a investiţiei.
Până la sfârşitul anului trecut, instituţia a achitat 2,74 miliarde lei, din care anul trecut a plătit 1,1 miliarde de lei. Valoarea de 10 miliarde de lei rămasă de achitat este eşalonată anual - 2,31 miliarde lei anul viitor, 4,16 miliarde lei în 2011 şi 763,77 milioane lei în 2012.
Bechtel, constructorul autostrăzii Braşov-Borş, a primit contractul pentru Autostrada Transilvania în 2004, valoarea acordului iniţial fiind de 2,2 miliarde euro. Ulterior, mai multe acte adiţionale au majorat suma totală, iar termenul de finalizare a fost amânat cu un an, pentru 2013.
Pentru Autostrada Bucureşti-Braşov, în lungime de 173 kilometri, ministerul mai are de plătit 6,06 miliarde de lei până în 2012. Până în prezent constructorii au primit 257 milioane lei. MTI a prelungit săptămâna trecută, pentru a treia oară, termenul de depunere a ofertelor finale pentru selectarea constructorului sectorului Comarnic-Braşov, la 23 februarie.
Autostrada de centură a Capitalei în partea de nord (52 km) va necesita, în următorii patru ani, investiţii de 3,38 miliarde de lei, iar partea de sud (48 km) va costa 3,15 miliarde lei.
Pentru Autostrada Arad-Timişoara bugetul prevede 1,19 miliarde lei până în 2015. Proiectul a început în 2006 şi a costat până în prezent 8,88 milioane lei. Pentru 2009, MTI propune fonduri de 166,11 milioane lei.
Altă autostradă inclusă în proiectul de investiţii este Cernavodă-Constanţa, pentru care MTI va aloca 1,52 miliarde lei până în 2015, din care în acest an 114,87 milioane lei (12,78 milioane lei în 2007).
Alte obiective investiţionale în domeniul infrastructurii rutiere incluse în program sunt modernizarea centurilor oraşelor Bucureşti, Sibiu, Ploieşti, Iaşi, Suceava, Lugoj, Constanţa, Timişoara, Cluj-Napoca şi Oradea, dar şi modernizarea mai multor drumuri naţionale.
În sectorul feroviar, cea mai importantă investiţie este reabilitarea liniei Craiova-Calafat, care va costa 1,4 miliarde lei până în 2015. Cea mai mare sumă, respectiv 1,38 miliarde lei, va fi alocată după 2012, în acest an nefiind prevăzute fonduri.
Altă investiţie importantă este modernizarea liniei Curtici-Simeria, care va beneficia, în următorii şase ani, de 1,22 miliarde lei. Până în 2012 alocaţia anuală este relativ mică, urmând ca după acest an fondurile alocate să fie de 1,08 miliarde lei. Proiectul va fi finanţat în acest an cu 38,98 milioane lei, mai mult decât dublu sumei alocate anul trecut.
Tronsonul Băneasa-Feteşti al liniei Bucureşti-Constanţa va primi fonduri de 416,63 milioane lei, în următorii patru ani. Până în prezent, pentru acest proiect au fost alocaţi 462 milioane lei, iar în acest an va primi 147,17 milioane lei, în scădere cu 42% faţă de anul trecut.
Modernizarea liniei Bucureşti-Braşov mai are nevoie de o finanţare de 372,18 milioane lei în următorii doi ani. Până la sfârşitul anului trecut, MTI a alocat 176,82 milioane lei, iar în 2009 va aloca 344,85 milioane lei, de aproape patru ori mai mult decât anul trecut.
Metrorex va primi până în 2014, pentru Magistrala V, tronsonul Drumul Taberei-Universitate, 1,76 miliarde lei, până anul trecut fiind cheltuiţi 30 milioane lei.
Pentru realizarea studiilor de fezabiliate, prefezabilitate, dar şi a altor studii ministerul va cheltui în acest an 50,49 milioane lei, în scădere cu 55% faţă de anul trecut. Instituţia estimează că în 2012 va aloca pentru aceaste activităţi 3,54 miliarde lei.
- Mediafax
Citește pe Antena3.ro