x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Benzinăriile din Europa de Est vor să atragă şi clienţii cafenelelor

0
26 Aug 2018 - 12:45
Benzinăriile din Europa de Est vor să atragă şi clienţii cafenelelor


Companiile petroliere din Europa Centrală vor să îşi diversifice afacerile şi să vândă consumatorilor mai mult decât combustibili, pe măsură ce vehiculele electrice încep să îşi facă simţită prezenţa pe piaţă. 

 

De exemplu, grupul petrolier ungar Mol a cheltuit 145 milioane de dolari pentru a-şi moderniza o treime din cele 2.000 de benzinării din 10 ţări. De asemenea, încearcă să câştige noi clienţi cu restaurante şi alte afaceri precum apă îmbuteliată. 

Pe măsură ce oamenii încep să folosească vehicule electrice iar guvernele înăspresc normele privind poluarea aerului, grupul petrolier ungar Mol şi rivalii săi regionali precum grupul polonez PKN Orlen SA şi cel sârb NIS AD vor să îşi asigure supravieţuirea în condiţiile în care creşterea cererii de benzină şi motorină pe termen lung ar putea fi nesigură. 

"Zona de retail este un domeniu la modă de investiţii pentru companiile petroliere din Europa Centrală şi de Est pe măsură ce consumatorii încep să călătorească mai mult iar salariile mai mari duc la creşterea cererii pentru servicii care nu au legătură cu combustibilii" spune Tamas Pletser, un analist care urmăreşte 12 companii petroliere din Europa de Est pentru grupul bancar austriac Erste Group Bank AG. 

În Europa sunt multe benzinării, care au devenit şi magazine de proximitate, deţinute de mari companii petroliere precum BP Plc, Total SA sau Royal Dutch Shell Plc. Însă acestea se confruntă cu o competiţie crescută din partea rivalilor mai mici care oferă cafea artizanală, sandvişuri şi sticle personalizate de apă. 

Potrivit lui Salih Yilmaz, analist la Bloomberg Intelligence, grupul Mol este în fruntea altor companii petroliere europene cu accentul pe care îl pune pe operaţiunile de retail. Chiar dacă până în 2021 intenţionează să cheltuie 1,9 miliarde de dolari pentru investiţii în chimie şi petrochimie, în cadrul strategiei de diversificare a operaţiunilor, grupul ungar vrea ca profitul operaţional din serviciile oferite consumatorilor să ajungă la 30% din total până în 2030. 

Această strategie reflectă dorinţa Mol de a se îndepărta de rezultatele amestecate înregistrate în producţia de petrol în ultimi ani, cu întârzieri înregistrate de proiectele din Siria şi disputa juridică în jurul diviziei din Croaţia, INA Industrija Nafte d.d. şi forajele fără rezultate din Irak. 

"Ambiţiile pe zona de upstream vor rămâne mai modeste decât în trecut" subliniază Henri Patricot, analist la UBS AG, adăugând că noua strategie ţine cont de punctele tari ale companiei şi vrea să rezolve o parte din ameninţările pe termen lung la adresa companiilor petroliere. 

Cel mai mare rival al Mol în Europa de Est, grupul polonez PKN Orlen mizează pe o lume dominată de vehicule electrice. Cu peste 2.700 de benzinării în Polonia, Germania, Cehia şi Lituania, PKN vrea să construiască 150 de staţii de încărcare electrice în Polonia, dintre care 50 până la finele lui 2019. În plus, PKN cooperează cu producătorul de automobile eletrice Tesla pentru a instala cinci staţii de superîncărcare în Polonia, Germania şi Cehia. 

La rândul său, grupul petrolier NIS care are peste 400 de benzinării în Serbia, Bosnia-Herţegovina, Bulgaria şi România îşi dezvoltă propria linie de gumă de mestecat, băuturi energizante şi alte produse pe care să le vândă la magazinele din cadrul benzinăriilor sale. În plus, NIS a intrat pe piaţa producţiei de electricitate şi mizează pe o producţiei de peste 2.000 de Gigavaţi oră în 2025 de la 154 gigavaţi oră în 2017. 

"Este o strategie pe termen lung. Multe companii se gândesc la acest lucru şi cred că modul lor de gândire nu este greşit" spune Salih Yilmaz. 

Însă nu toate companiile petroliere din regiune mizează pe un viitor fără combustibili. Pentru moment, grupul austriac OMV, proprietarul Petrom, se gândeşte cum să îşi majoreze producţia de petrol. Obiectivul OMV este să producă 500.000 de barili de petrol pe zi anul viitor, ceea ce ar însemna o creştere de 20.000 de barili pe zi, a declarat directorul general Rainer Seele într-un interviu. Este vorba de un obiectiv de producţie de aproape patru ori mai mare decât şi-a propus MOL. Pentru atingerea acestui obiectiv, OMV intenţionează să cheltuie cinci miliarde de euro pentru achiziţionarea de active de explorare. 

OMV, una dintre cele mai mari companii industriale listate din Austria, deţine 51,01% din acţiunile OMV Petrom. Statul român, prin Ministerul Energiei, deţine 20,64% din acţiunile OMV Petrom, Fondul Proprietatea deţine 9,9985%, iar 18,35% se tranzacţionează liber la Bursa de Valori Bucureşti şi la Bursa de Valori Londra. AGERPRES

Citeşte mai multe despre:   companii petroliere,   europa centrală,   afaceri,   consumatori,   combustibil,   vehicule electrice,   benzinarii

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

BNR reduce rata dobânzii de politică monetară

BNR reduce rata dobânzii de politică monetară
Decizie importantă pentru stimularea economiei: BNR reduce dobânda de politică monetară de la 1,75 la 1,50 la sută pe an. În funcție de această dobândă se stabilesc celelalte marje de...

BRUA, etapă esențială în dezvoltarea sistemului național de transport gaze naturale

BRUA, etapă esențială în dezvoltarea sistemului național de transport gaze naturale
Federația Sindicatelor GAZ-Romania, organizație reprezentativă la nivel național, care reprezintă interesele salariaților din industria gazului - angajați ai companiilor Transgaz, Romgaz, E-ON și Engie, ia act de...

Vânzările Dacia în Marea Britanie au scăzut la jumătate în primele șapte luni din 2020

Vânzările Dacia în Marea Britanie au scăzut la jumătate în primele șapte luni din 2020
Dacia a vândut, în Regatul Unit, 9.991 vehicule în primele șapte luni ale anului, în scădere cu 50,08% faţă de primele şapte luni din 2019, când a înmatriculat 20.013 unităţi. Însă a vândut...

Damen anunță concedierea a sute de angajați de pe șantierele navale din România

Damen anunță concedierea a sute de angajați de pe șantierele navale din România
Grupul olandez Damen anunță concedierea a 870 de anajați de la șantierele navale din Mangalia și Galați. Aceștia reprezintă circa 80% din totalul celor 1.050 de persoane pe care compania vrea să-i...

Curs valutar. Leul se apreciază în raport cu principalele valute. ROBOR rămâne stabil

Curs valutar. Leul se apreciază în raport cu principalele valute. ROBOR rămâne stabil
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat, astăzi, un curs de referinţă de 4,8336 lei/euro, 4,0757 lei/dolar, 5,3448 lei/liră sterlină, 4,4832 lei/franc elveţian.  Cursul de referință...

Companiile aeriene își vor reveni în câțiva ani din criza generată de pandemie

Companiile aeriene își vor reveni în câțiva ani din criza generată de pandemie
Companiile aeriene vor avea de traversat o perioadă critică în următoarele 6, până la 12 luni, pentru a se recupera după criza generată de pandemia de coronavirus, arată raportul global PwC "Tendinţe în...

România, printre statele UE care au înregistrat cele mai mari creșteri ale comerțului cu amănuntul

România, printre statele UE care au înregistrat cele mai mari creșteri ale comerțului cu amănuntul
Volumul comerţului cu amănuntul în UE a crescut în iunie cu 5,2%, comparativ cu luna anterioară. În zona euro avansul a fost de 5,7%, din  cauza ridicării parțiale a restricţiilor impuse din...

Credite în valoare de peste 23 de miliarde de lei, acordate de bănci în perioada martie - iunie 2020

Credite în valoare de peste 23 de miliarde de lei, acordate de bănci în perioada martie - iunie 2020
Creditele totale acordate în perioada martie-iunie s-au ridicat la peste 23,1 miliarde de lei, arată Asociaţia Română a Băncilor (ARB). În ultimele patru luni, volumul creditelor noi ac...

Pe culmile datoriilor. Guvernul a dat un miliard de euro numai pe dobânzi

Pe culmile datoriilor. Guvernul a dat un miliard de euro numai pe dobânzi
Împrumuturile tot mai mari pe care le contractează statul nu sunt doar pentru finanțările necesare economiei și bugetului public, ci și pentru rambursarea datoriilor acumulate anterior. Suntem acum, în 2020,...

Munca flexibilă birou-acasă, recomandată de academicieni

Munca flexibilă birou-acasă, recomandată de academicieni
Munca desfășurată parțial la domiciliu, respectiv mixul dintre munca de acasă și lucrul în biroul unei companii, este soluția considerată de academicieni ca fiind optimă pentru creșterea performanței...

Repetenţii UE la eficienţa energetică

Repetenţii UE la eficienţa energetică
La nivelul Uniunii Europene, doar circa 40% din companii investesc în eficienţa energetică, în condiţiile în care în SUA procentul acestora este de 47%. România este dată ca exemplu negativ, pentru că la noi do...

Românii au cumpărat titluri Tezaur în valoare de 700 milioane de lei

Românii au cumpărat titluri Tezaur în valoare de 700 milioane de lei
Romanii au investit în prima emisiune Tezaur din anul 2020 lansată de Ministerul Finanțelor Publice peste 700 de milioane de lei în titluri de stat cu scadența de 1, 2, 3 și 5 ani și dobânzi anuale de 3,5%, 4%,...

A fost inaugurat noul terminal al Aeroportului Oradea. Lucrările au întârziat doi ani

A fost inaugurat noul terminal al Aeroportului Oradea. Lucrările au întârziat doi ani
Noul terminal de pasageri al Aeroportului Oradea a fost inaugurat astăzi. Construcția acestuia a costat circa 26 de milioane de lei și a fost finalizat cu o întârziere de doi ani. "Este un proiect integrat, care...

Scăderi mari la înmatriculările de autovehicule în trimestrul II din 2020

Scăderi mari la înmatriculările de autovehicule în trimestrul II din 2020
Înmatriculările noi de autovehicule au scăzut cu 33,6% în trimestrul II 2020 faţă de aceeași perioadă din 2019, arată Institutul Naţional de Statistică (INS). Scăderile s-au...

Comisia Europeană implementează noi reguli de raportare fiscală pentru platforme digitale

Comisia Europeană implementează noi reguli de raportare fiscală pentru platforme digitale
Comisia Europeană (CE) implementează noi reguli de raportare a obligaţiilor fiscale pentru platformele digitale.  După aplicarea DAC 6 (Directiva 2018/822/EU) pentru tranzacţiile...
Serviciul de email marketing furnizat de