x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Birourile, in topul investiţiilor

Birourile, in topul investiţiilor

de Florina Zainescu    |    30 Mai 2007   •   00:00
Birourile, in topul investiţiilor
Sursa foto: LUCIAN ALECU/

Interesul investitorilor străini pentru sectorul imobiliar din Romănia se menţine ridicat, influenţat de efectele favorabile aduse de aderarea la UE, deşi piaţa romănească este lipsită de transparenţă.

Piaţa de investiţii este incă insuficient dezvoltată, iar gradul de transparenţă se menţine redus, ceea ce determină un risc sporit pentru piaţa imobiliară romănească, se arată intr-un studiu realizat de UniCredit Group.
Intr-un raport privind transparenţa pieţei imobiliare, Romănia s-a plasat in 2006 pe locul 48, in urcare faţă de poziţia 50 din 2005. Cu toate acestea, ţara noastră se menţine in penultima din cele cinci categorii de transparenţă, alături de state precum China - locul 42, Costa Rica - locul 45 sau Columbia - locul 50.

BIROURI. Deşi piaţa nu este transparentă, Romănia este tentantă pentru investitori, in topul preferinţelor aflăndu-se tranzacţiile cu spaţii de birouri. Afacerile sunt concentrate pe Bucureşti. Din 2003, oferta de spaţii de birouri moderne s-a dublat in Bucureşti, ajungănd la 700.000 mp. Deşi proiectele de clădiri de birouri sunt concentrate in nordul oraşului, acestea sunt imprăştiate intre Piaţa Victoriei şi Băneasa. Dezvoltarea de astfel de proiecte in centru, intre Romană şi Piaţa Unirii, suferă din cauza traficului intens, a lipsei de locuri de parcare şi a terenurilor. De asemenea, preţul terenurilor face diferenţa, acesta crescănd drastic in ultimii căţiva ani pănă la circa 2.500 euro/mp in locaţiile centrale şi 1.000-1.700 euro/mp in zona de nord, de circa trei ori mai mult decăt nivelurile din 2002.

PROBLEME. Spaţiile de calitate A sunt incă greu de găsit, dezvoltarea acestora fiind impiedicată de procedurile complicate şi costisitoare necesare pentru emiterea autorizaţiei de construcţie. Cel mai adesea, acestea sunt inchiriate inainte de a fi terminate.
In ciuda dezvoltării dinamice, spaţiul de birouri din Bucureşti raportat la numărul de locuitori rămăne relativ scăzut - 0,37 mp la sfărşitul anului 2006. Spre comparaţie, raportul este de 11,22 mp/locuitor in München, 6,38 in Viena, 1,68 in Praga, 0,63 in Moscova.


Comerţ


Imbunătăţirea situaţiei financiare şi accesul tot mai facil la credite au contribuit la imbunătăţirea considerabilă a potenţialului de consum al gospodăriilor romăneşti. Cu toate acestea, vănzările lanţurilor de retail sunt incă scăzute comparativ cu alte ţări, arată analiştii UniCredit. Insă potenţialul de creştere a acestei pieţe este ridicat, iar Romănia este extrem de atractivă pentru marile lanţuri de retail internaţionale. In Bucureşti, unde e puterea de cumpărare cea mai ridicată, există doar cinci centre comerciale: Unirea Shopping Center, Bucureşti Mall, Plaza Romania, Jolie Ville şi City Mall, cu un spaţiu total de retail de 146.600 de mp. Suprafaţa de spaţii comerciale este de doar 0,08 metri pătraţi pe cap de locuitor. Spre comparaţie, Varşovia are 0,55 mp de spaţii comerciale pe cap de locuitor.

×
Subiecte în articol: economic