Lipsa finanţării proiectelor de investiţii pentru modernizarea căii ferată a dus la creşterea accidentelor, România plasându-se din acest punct de vedere pe locul trei în Europa, după Germania şi Polonia, potrivit Eurostat. Motivul: indolenţa conducerii CFR SA şi inconştienţa şoferilor. Din cele 5.080 de treceri la nivel cu calea ferată, peste 3.400 de treceri sunt echipate doar cu semnale acustice-luminoase şi crucea Sfântului Andrei. “Bani pentru investiţii” va fi luna viitoare sloganul celor peste 4.000 de sindicalişti din companiile feroviare care se vor aduna sub gemurile ministrului Transporturilor.
La noi, cele mai multe evenimente tragice au loc la trecerile de cale ferată, numai în ultimii doi ani pierzându-şi viaţa peste 25 de persoane, iar alte câteva zeci au fost rănite. Cât le va lua celor de la CFR SA să modernizeze cele peste 3.400 de capcane ale morţii pentru şoferii prea grăbiţi? Este greu de spus, dar putem estima că la ritmul actual de lucru şi finanţare, peste 40 de ani. Deşi ar părea o lucrarea ieftină, devizul arată că la noi modernizarea unei treceri înghite cam 100.000 de euro şi necesită avize de la Poliţie şi compania de drumuri. Deci vorbim şi despre o birocraţie stufoasă.
Proiecte pentru 150 de treceri
În acest an compania de infrastructură CFR SA şi-a propus să lanseze studiile de fezabilitate pentru modernizarea a 150 de de treceri, iar pentru alte 42 urmează să fie recepţionate lucrările. Anul trecut CFR SA a alocat 22,77 milioane de lei pentru modernizarea a 71 de treceri. De asemenea, proiectele fazate şi noi pentru care se va solicita finanţare europeană în cadrul POIM 204-2020 sunt evaluate la 1,34 miliarde de lei.
În programul european de finanţare 2007-2014 a fost prevăzută modernizarea a 112 treceri, dar la sfârşitul anului trecut procedura de achiziţie era încă blocată de contestaţii.
Problema ajunge în parlament
Pentru a urgenta aceste modernizări, în Parlament a fost depus la sfârşitul anului un proiect care prevede ca drumurilor europene, precum şi drumurilor naţionale care prezintă un grad ridicat de risc de producere a accidentelor rutiere, vor fi prevăzute cu bariere sau semibariere, realizate de către administratorul căii ferate. Mai mult, CFR SA ar urma să fie obligată să asigure vizibilitatea trecerilor la nivel cu calea ferată prin curăţarea vegetaţiei pe o rază de 150 de metri măsurată din intersecţie. Proiectul arată bine, dar totul se învârteşte în jurul banilor care deocamdată vin cu ţârâita pentru astfel de proiecte.
Calea ferată, tot mai pustie
Reprezentanţii sindicaliştilor din CFR au decis să organizeze un miting pe data de 23 aprilie la care sunt aşteptaţi să participle 4.000-5.000 de angajaţi. Lipsa investiţiilor, subcompansarea companiei CFR Călători şi neadoptarea statului personalului feroviar sunt principalele noastre nemulţumiri, ne-a declarat Maxim Rodrigo, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transporturi Feroviare din România (FSTFR). “CFR Călători nu are vagoane şi locomotive. La începutul anului au fost anulate zece de curse din această cauză, iar de luna viitoare vor fi anulate alte 110 curse”, potrivit liderului sindical. Pentru salvarea companiile feroviare sindicaliştii cer reunirea lor într-un holding.
Minus 600 mil. lei în doi ani
Compania CFR Călători a primit anul acest un buget de circa un miliard de lei, cu peste 400 de milioane de lei mai puţin decât era stabilit iniţial şi aceasta după ce în 2017, la prima rectificare, i s-au luat 123 de milioane de lei. “S-au tăiat cele 123 de milioane motivându-se că nu s-au făcut investiţii pentru material rulant. Au uitat că din 2011 nu s-au mai alocat bani de la buget pentru astfel de proiecte”, potrivit preşedintelui FSTFR.
Ne-au luat în doi ani de zile aproape 600 de milioane de lei din buget şi compania nu are material rulant. Am transportat anul trecut studenţii gratis. Ni s-a dat subvenţia pentru asta, dar pe altă parte i-au luat înapoi după ce ne-au tăiat cele 123 de milioane de lei
Maxim Rodrigo, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transporturi Feroviare din România