x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Care sunt noutățile RCA 2017

Care sunt noutățile RCA 2017

de Adrian Stoica    |    04 Noi 2016   •   17:56
Care sunt noutățile RCA 2017
Sursa foto: kadmy/Getty Images/iStockphoto

Autoritatea de Supraveghere Financiară ar putea adopta până la sfârșitul acestei săptămâni proiectul de normă pentru aplicarea OUG 54/2016. Proiectul menit să pună în aplicare prevederile ordonanței privind asigurările RCA va suferi însă unele modificări față de varianta inițială în urma observațiilor și punctelor de vedere transmise de jucătorii din piața asigurărilor auto.

Una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului se referă la despăgubiri. Limitele de despăgubire pe RCA vor fi majorate, începând cu anul 2017, la 1,22 de milioane de euro pentru daune materiale, respectiv 6,07 milioane de euro pentru vătămări corporale şi deces. În prezent, acestea sunt de un milion, respectiv cinci milioane de euro per eveniment, indiferent de numărul persoanelor păgubite. Această majorare este impusă de o directivă europeană care prevede indexarea despăgubirilor cu indicele european de consum (IEC).

Stabilirea valorii de piaţă a unui vehicul

Una dintre prevederile proiectului care ar urma să se modifice, la solicitarea Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), este cea referitoare la utilizarea ”sistemelor de specialitate în evaluarea daunelor la vehicule”. Aceste sisteme sunt baze de date, furnizate de anumite firme, care oferă informații despre prețul unui autovehicul rulat și devizul reparațiilor.

Bazele sunt utilizate de asigurători pentru stabilirea daunelor, dar ele nu furnizează date unitare, existând diferențe de până la 50% între datele furnizate de diverse baze.

În aceste condiții, reprezentanții ASSAI au solicitat să se renunțe la ele, urmând ca valoarea autoturismului să fie stabilită de către vânzătorii autorizați de mașini rulate.

Modificări la evaluarea daunelor

Companiile de asigurări sunt obligate să facă evaluarea daunelor în termen de cinci zile, dar în realitate acest termen este depășit de foarte multe ori. Pentru a evita acest lucru, ASF a acceptat să introducă în proiect o prevedere conform căreia în termen de 45-60 de zile (termenul nu a fost stabilit cu precizie) toți constatatorii de daune ai societăților de asigurări se vor înscrie într-un tabel al experților. În cazul în care nu se face evaluarea daunelor în cinci zile, păgubiții își pot alege orice expert, urmând ca asigurătorul să suporte costul operațiunii.

Reduceri şi penalizări noi la sistemul bonus-malus

Sistemul bonus-malus este format din categoria de baza B0, 8 clase de bonus şi 8 clase de malus. Clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare. Spre deosebire de formă anterioară a sistemului, clasa maximă de bonus - B8 va fi echivalentă unei reduceri de 32% aplicate primei de baza, faţă de 50% în prezent. În acelaşi timp, pentru malus, majorarea maximă va fi de 32%, faţă de 100% în prezent. De asemenea, se va schimba şi modul de aplicare a claselor de bonus-malus. Dacă într-o perioadă de referinţă este înregistrată o dauna plătită, asiguraţii sunt penalizaţi prin reducerea clasei de bonus în cazul în care asiguraţii beneficiază de clasele B1-B8 şi aplicarea clasei de malus în cazul în care asiguraţii beneficiază de clasele B0 şi M1-M8, după cum urmează:

-   a) patru clase, pentru fiecare daună materială;

-   b) şase clase pentru două daune materiale;

-   c) opt clase pentru trei sau mai multe daune materiale;

- d) două clase în plus faţă de cele prevăzute la lit. a)-c) pentru daunele care conţin şi despăgubiri pentru vătămarea sănătăţii şi a integrităţii corporale ori pentru deces.

Plafonarea RCA ajunge la CE

Ca urmare a aprobării de către Guvern a tarifelor plafonate pentru polița de asigurare obligatorie auto, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a anunţat că va acționa pe toate căile posibile pentru ca reglementările specifice acestui domeniu să respecte cadrul legislativ existent atât la nivel național, cât și european. În primul rând, plafonarea tarifelor RCA încalcă un principiu de bază prevăzut de Constituția România, cel al unei piețe libere, concurențiale, iar membrii UNSAR analizează în acest moment cele mai bune variante de a acționa împotriva acestei prevederi, se precizează într-un comunicat al uniunii. UNSAR a sesizat deja Comisia Europeană cu privire la încălcările Directivei 2009/138/CE și ale Tratatului de funcționare al Uniunii Europene, existând premisele ca România să fie sancționată pentru încălcarea legislației comunitare.

1.  În cazul înstrăinării sau radierii unui vehicul asigurat, transferul clasei de bonus-malus pe contractul RCA al unui vehicul nou-dobândit se face pornind de la clasa anterioară de bonus-malus.

2.  În primul semestru al anului 2016, volumul total al primelor brute subscrise pe segmentul RCA a fost de 2,09 miliarde de lei, cu 33,22% mai mult faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent.

×