Piaţa asigurărilor RCA se află în epicentrul unui nou scandal generat de practicile anticoncurenţiale ale companiilor care vând acest produs. Comportamentul a fost constatat de Consiliul Concurenţei în urma unei anchete demarate în iunie 2015, după valul de măriri ale tarifelor care au început din 2014. Raportul a fost finalizat şi transmis companiilor vizate, iar amenzile care urmează să fie aplicate pentru aceste aranjamente vor putea ajunge până la 5% din cifra de afaceri totală a asigurătorului şi nu este exclus ca în perioada următoare să asistăm la un val de demiteri şi demisii la vârful acestor societăţi, susţin surse de pe piaţa asigurărilor. Mai mult, este posibil ca persoanele implicate să facă obiectul unor anchete penale.
Distorsionarea pieţei de cele nouă companii membre ale Uniunii Societăţilor de Asigurare Reasigurare (UNSAR) care practică asigurări RCA s-a făcut cu ajutorul unui soft care permitea companiilor de asigurări să compare între ele, în orice moment, tarifele pentru toate categoriile şi clasele. „Ele se puteau loga cu un user şi o parolă la acest soft şi îşi fixau preţurile în funcţie de concurenţă. Aşa au escaladat preţurile RCA în perioada 2014-2016”, susţin surse de pe piaţa asigurărilor.
Societatea Euroins şi-a recunoscut vina
Cele opt companii arătate acum cu degetul de către Consiliul Concurenţei pentru practici anticoncurenţiale sunt Euroins, Asirom VIG, Allianz-Ţiriac, Omniasig VIG, Groupama, Generali, Uniqa şi Grawe. Dintre toate acestea, doar societatea Euroins şi-a recunoscut vina. Ea va beneficia astfel de o amendă mult mai mică din partea Consiliului Concurenţei, aceasta urmând să fie sub 1% din cifra totală de afaceri, surse de pe piaţa asigurărilor spunând că ar putea fi vorba de 0,6%.
În acest caz, vorbim despre un cartel, iar activitatea lui ţine de sfera ilicitului penal şi intră sub incidenţa Legii Concurenţei (Legea 21/1996). Ar trebui ca reprezentanţii Consiliului Concurenţei să sesizeze Parchetele pentru demararea unei anchete penale împotriva celor implicaţi.
Adrian Cuculis, avocat
Pasibili de închisoare de la 6 luni la 4 ani
Conform art. 60 din Legea Concurenţei, participarea cu intenţie frauduloasă şi în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise (de art. 5 alin. (1) şi de art. 6 - n. red) şi care nu sunt exceptate conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 8 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendă. La nivelul anului trecut, cifra de afaceri cumulată a firmelor incriminate de raportul Consiliului Concurenţei a fost de circa şase miliarde de lei, ceea ce înseamnă că amenzile vor putea ajunge până în jurul cifrei de 300 de milioane de lei, având în vedere ca una dintre ele şi-a recunoscut vina şi va fi amendată cu o sumă mult mai mică.
Conform Legii Concurenţei, printre acţiunile interzise se numără orice înţelegeri exprese sau tacite între agenţii economici ori asociaţiile de agenţi economici care duc la restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenţei, fixarea concertată, în mod direct sau indirect, a preţurilor de vânzare ori de cumpărare, a tarifelor etc.
ASF pregăteşte amendarea Legii RCA, la cererea Bruxelles-ului
În timp ce Consiliul Concurenţei se pregăteşte să dea amenzi usturătoare companiilor care vând poliţe RCA pentru manipularea pieţei, Comisia Europeană a cerut Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), sub ameninţarea declanşării procedurii de infringement, să transmită Bruxelles-ului amendamentele pentru modificarea Legii RCA (Legea 123/2017) după ce a dat dreptate companiilor de asigurări care s-au plâns că în noua formă aceasta le îngrădeşte activitatea. Termenul iniţial pentru transmiterea amendamentelor era data de 24 septembrie, dar ulterior acesta a fost prelungit până la sfârşitul lunii noiembrie. Limitarea cheltuielilor administrative, introducerea tarifului de referinţă, obligativitatea de a notifica ASF cu 60 de zile înainte de a majora argumentat tariful, sunt doar câteva dintre prevederile Legii RCA adoptate anul trecut şi pe care acum ASF trebuie să le elimine. De asemenea, pentru clienţii cu risc ridicat, categorie reprezentată, în special, de transportatori, va trebui eliminată prevederea care stabilea că pentru ei tarifele nu pot creşte cu mai mult de 36% faţă de tariful de referinţă stabilit de ASF, ceea ce ar putea duce din nou la proteste din partea transportatorilor.