Preţul petrolului a coborât ieri sub pragul psihologic de 50 de dolari/baril. Este pentru prima dată din mai 2009 când petrolul este atât de ieftin iar analiştii economici avertizează că noi scăderi ale preţurilor sunt de aşteptat pe fondul excesului de ofertă şi a cererii modeste.
La bursa din Londra, barilul de ţiţei Brent cu livrare în februarie era cotat ieri dimineaţă la 49,92 dolari în timp ce pe piaţa americană a coborât la 47,20 dolari/baril. Prognoza privind prăbuşirea preţului la 20 de dolari nu mai pare atât de fantezistă, dacă ţinem cont că preţul petrolului a scăzut la jumătate faţă de vara anului 2014 fără ca OPEC să intervină pentru a stopa prăbuşirea.
Scăderea preţului petrolului nu a fost preluată integral în preţurile carburanţilor de pe piaţa românească. Premierul Victor Ponta le-a cerut ieri miniştrilor Transporturilor şi Finanţelor să discute cu companiile petroliere despre preţul carburanţilor astfel încât acesta să ajungă la un nivel “corect şi rezonabil” în România, în contextul ieftinirii petrolului şi al nemajorării accizelor şi taxelor.
În iunie 2014, momentul în care preţul petrolului a început să scadă, un litru de benzină 95 costa la o staţie OMV Petrom circa 6,3 lei. Acum, preţul a coborât la 5 lei o ieftinire de circa 20%.
Companiile petroliere fixează preţurile ţinând cont de cotaţia ţiţeiului, costurile de producţie şi taxele impuse de stat (accize şi TVA). Ambele taxe impuse de stat au rămas neschimbate, după ce Guvernul a decis să calculeze accizele la acelaşi curs din 2014. Cum însă preţul ţiţeiului a scăzut, ponderea taxelor în preţ a ajuns să reprezinte aproape 60%.
Concret, preţul mediu al unui litru de benzină în România era ieri de de 5,12 lei (1,186 euro) potrivit energy.eu. Dacă nu s-ar plăti deloc TVA-ul de 24%, preţul benzinei ar fi de 4,13 lei/litru (0,956 euro). Accizele reprezintă şi ele o parte importantă din preţul carburanţilor 0,383 euro, în timp ce preţul petrolului incluzând profitul producătorilor reprezintă 0,573 euro.
Spre comparaţie, în Austria litrul de benzină 95 costă 1,140 euro. Fară TVA-ul de 19% benzina ar costa la fel ca în România 0,950 euro. Structura preţului arată însă că în Austria accizele sunt mult mai mari ca în România 0,515 euro/litru în timp ce costurile producătorilor incluzând marja de profit sunt de doar 0,435 euro/litru.
În Polonia, statul UE cu cea mai ieftină benzină situaţia stă şi mai bine: litrul de benzină costă 0,950 euro din care doar acciza este de 0,455 euro, TVA-ul de 23% reprezintă 0,178 euro/litru iar costurile producătorilor sunt de numai 0,317 euro/litru.