Criza muncitorilor afecteaza piata. Criza de constructori duce la majorarea pretului unui metru patrat construit cu 17% in acest an. Antreprenorii sunt nevoiti sa creasca salariile pentru a-i aduce inapoi pe muncitorii plecati afara.
Pretul unui metru patrat construit va creste in acest an cu 17% in urma majorarii salariului minim in
constructii de la 390 lei la 450 lei, a anuntat Laurentiu Plosceanu, presedintele interimar al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO). El a mai precizat ca manopera reprezinta 20% din devizul final, insa ARACO a recomandat o crestere de numai 16%-17% a metrului patrat construit.
CRIZA. Piata constructiilor se confrunta cu un mare deficit de muncitori.
"Ne confruntam cu un exod al fortei de munca, exista pericolul sa nu mai avem cu cine incepe ziua de program", a explicat Andrei Provian, reprezentantul FNCSM "Andrei Saligny". Criza survine pe fondul unei explozii a constructiilor. Numai in acest an, piata constructiilor va creste cu 25%-27% fata de nivelul de 7 miliarde de euro inregistrat in 2006, a declarat reprezentantul ARACO. Pentru a sustine cresterea sectorului mai este nevoie de inca 170.000 de muncitori in urmatorii doi ani.
SALARII. Societatile de constructii doresc sa readuca mai multi muncitori autohtoni plecati sa lucreze in Occident si spun ca salariul minim brut in constructii va creste pana la 500 de lei in 2007 si va atinge 900 de lei in anul 2009. Ei spera ca salariul mediu brut sa atinga si in Romania circa 500 de euro in doi ani si sa ajunga astfel la nivelul Ungariei si Poloniei. In prezent, muncitorii din constructii in tarile UE, calificati si necalificati, beneficiaza de salarii nete de circa 190 de euro in Estonia, 250 euro in Ungaria, 500 de euro in Croatia si Slovenia, 800-900 euro in Grecia si Spania, si 1.800 de euro in Italia.
PIERDERI. Constructorii sunt nemultumiti ca inregistreaza pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro din cauza lipsei unei infrastructuri performante.
"Noi am calculat pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro, din cauza unei infrastructuri insuficiente, si de circa 500.000 de euro in Bucuresti, provenind din cheltuieli suplimentare cu combustibilii, penalitati prin neonorarea unor contracte sau imposibilitatea de a ajunge la timp din cauza aglomeratiei", a spus reprezentantul ARACO.