x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Criză de forță de muncă în România: Ce salariu primește un șofer de TIR filipinez de la o companie de transport

Criză de forță de muncă în România: Ce salariu primește un șofer de TIR filipinez de la o companie de transport

de Redacția Jurnalul    |    25 Oct 2024   •   15:15
Criză de forță de muncă în România: Ce salariu primește un șofer de TIR filipinez de la o companie de transport
Sursa foto: Hepta

Din cauza unui deficit de forță de muncă tot mai acut, România se sprijină pe muncitorii străini, deveniți o "soluție salvatoare" pentru industrii esențiale. Îi vedem astăzi peste tot: în patiserii, restaurante, șantiere, iar mai nou chiar și în posturi de șoferi de tir, bijutieri sau asistenți în căminele pentru vârstnici. Dacă în 2019 erau sub 50.000 de muncitori străini în țară, acum numărul lor s-a triplat, iar angajatorii deja semnează contracte pentru 2025. Majoritatea provin din Nepal și Sri Lanka, atrași de salariile duble față de cele din țările lor natale.

Povestea unui șofer filipinez: sacrificiile pentru un viitor mai bun

Mateo a sosit în România acum cinci ani, dorind să economisească bani pentru copiii săi care studiază în Filipine. După mai multe încercări în diverse domenii, a găsit locul ideal ca șofer de TIR. De doi ani, lucrează la o companie de transport, care îi oferă cazare, un vehicul de serviciu și un salariu de până la 6.000 de lei în lunile productive.

Mateo: „În Filipine, salariul ca șofer de TIR nu era suficient pentru nevoile mele financiare. Aici, câștig dublu față de ce primeam în țara natală. E dificil la început, dar în timp am învățat să-mi controlez emoțiile. Prioritatea mea este să câștig bani pentru educația copiilor mei.”

Mateo este doar unul dintre cei peste 10.000 de muncitori străini activi în transporturi și depozitare în România. Anul viitor, alți 3.000 de filipinezi vor ocupa posturi de șoferi de TIR, conform estimărilor companiilor de transport, potrivit Antena 3 CNN.

Lipsa forței de muncă, o problemă acută în sectorul transporturilor

Raluca Tache, director la o companie de transporturi, explică: „Lipsa de șoferi români este acută. Avem 157 de camioane, mai aducem 35, iar camioanele implică costuri dacă rămân neutilizate. De aceea apelăm la muncitori străini.”

Salubritatea și panificația, în căutare de muncitori străini

În salubritate, una dintre cele mai mari firme de curățenie stradală a angajat anul acesta 130 de nepalezi, contribuind la totalul de aproximativ 3.000 de muncitori străini în domeniu.

Cosmin Ilie, manager administrativ, detaliază: „Am încercat să angajăm oameni din zonele apropiate Bucureștiului, dar nu mai există deschidere pentru acest domeniu; mulți preferă să plece în străinătate.”

În industria de panificație, se simte o lipsă de peste 10.000 de angajați, iar antreprenorii apelează masiv la muncitori din Filipine, Sri Lanka și India.

Ecaterina Vârcolici, manager de patiserie: „Colegii din Sri Lanka vin deja pregătiți, iar noi le oferim sprijin și cursuri de limba română și de patiserie.”

Cererea de muncitori străini continuă să crească

România găzduiește în prezent peste 150.000 de muncitori străini, cu cei mai mulți provenind din Nepal, Sri Lanka, India și Turcia.

Nicolaescu Elena Larisa, consilier juridic, afirmă: „Cererea este constantă și chiar în creștere pentru domenii precum îngrijirea copiilor, transportul și șoferii de TIR.”

Procesul de angajare a muncitorilor străini rămâne complicat, durând între 6 și 8 luni, dar pentru mulți angajatori, este singura soluție viabilă pentru a menține afacerile pe linia de plutire.

 

×