x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cum se risipesc banii de la Metrou

Cum se risipesc banii de la Metrou

de Elena Stan    |    11 Mar 2010   •   00:00
Cum se risipesc banii de la Metrou
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

Metrorex plăteşte zeci de milioane de euro pentru întreţinerea trenurilor de metrou deşi majoritatea sunt noi. Alstom, firma francează care realizează mentenanţa trenurilor de metrou, va încasa de la Metrorex 48 de milioane de euro pentru serviciile realizate anul trecut. Suma a fost majorată succesiv prin acte adiţionale la un contract încheiat în 2004 când valoarea întreţinerii era de doar 22 de milioane de euro.

Compania Metrorex este obligată să plătească sume exorbitante pentru întreţinerea şi mentenanţa trenurilor de metrou, în condiţiile în care 70% din numărul total de trenuri sunt noi. "Nu se justifică milioanele de euro plătite firmei Alstom pentru activitatea de mentenanţă a trenurilor de metrou în condiţiile în care majoritatea trenurilor cu care lucrăm sunt noi. Peste 70% dintre acestea sunt noi, iar cei de la Alstom fac câteva revizii şi vor să primească 48 de milioane de euro pentru serviciile realizate anul trecut", ne-a explicat Ion Rădoi, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM).

Prin cotractul încheiat în 2004 de Guvernul român cu SC Alstom Transport SA, suma ce urma să o primească firma franceză pentru serviciile de reparaţii, întreţinere şi mentenanţă a trenurilor de metrou era de 13 milioane de euro. Potrivit unui act adiţional din 2006, semnat de Radu Berceanu, actualul ministru al Transporturilor, firma Alstom are dreptul de a reactualiza valoarea contractului în fiecare an.

Astfel, pentru serviciile din 2009, Alstom trebuie să primească de la Metrorex 48 de milioane de euro, spune Rădoi. Deoarece contractul de mentenanţă încheiat cu cei de la Alstom este considerat unul păgubos pentru statul român, sindicaliştii de la metrou spun că acesta ar trebui reziliat. "Dacă statul român ar rezilia contractul încheiat cu Alstom ar plăti o despăgubire în valoare de 10 milioane de euro, nu este o sumă foarte mare în comparaţie cu cât trebuie să plătim anual", a spus Ion Rădoi.

ÎNTREŢINEREA ŞI MENTENANŢĂ
Sindicaliştii de la Metrou spun că nu se justifică plata unor sume exorbitante pentru activitatea de mentenanţă. "Înainte de 1 iulie 2004, când activitatea de mentenanţă era realizată de SC RRRMI SA (filială a SC Metrorex SA), societate ce avea 1.200 de angajaţi, absolut toate trenurile erau de construcţie veche ASTRA, iar preţul anual de mentenanţă era de numai 10 milioane de euro.

Acum, când 70% din trenuri sunt noi (Bombar-dier), iar Alstom mai are 520 de salariaţi pe statul de plată, faţă de 1.200 câţi erau în 2004, sumele cresc de la un an la altul", explică liderul sindical. Conform contractului nr. 91 din 20.11.2003, SC Alstom Transport SA prestează servicii de mentenanţă pentru o perioadă de 15 ani, preţul contractului fiind estimat la 239.750.000 de euro, adică 15.983.333 de euro pe an.

PLĂŢI CĂTRE ALSTOM
Actul adiţional aprobat de Berceanu în 2006 a dat posibilitatea celor de la Alstom să reactualizeze anual valoarea contractului de mentenanţă. Potrivit datelor puse la dispoziţie de USLM, Asltom a încasat de la statul român peste 155 de milioane de euro, urmând să mai primească 25 de milioane de euro pentru serviciile prestate anul trecut.

Pentru primul an de contract, respec-tiv 2004, Metrorex a plătit către Alstom 22.407.000 de euro, pentru 2005 suma a ajuns la 26.117.784,56 de euro, pentru 2006 Metrorex a plătit 28.282.022,15 de euro, în 2007 Asltom a încasat 29.888.025,85 de euro, în 2008 suma a ajuns la 32.876.330,52 de euro, iar pentru anul trecut, Metrorex trebuie să plătească 48 de milioane de euro. Pentru 2010 activitatea de mentenanţă va costa 50 de milioane de euro, potrivit estimării USLM.

 

Lucrări pe datorie
"Valoarea contractului a crescut, pentru că şi numărul de călători s-a majorat, dar şi numărul de vagoane. Dacă în 2005, Metrorex avea 300.000 de c-ălători pe zi şi 108 vagoane, în februarie 2010 au 750.000 de călători şi 244 de vagoane. Nu poţi să spui că salariile nu pot fi majorate din cauza datoriilor pe care le ai către o firmă privată, deoarece sunt bugete separate", a declarat Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom. El a adăugat că nu va face nici un demers şi va aştepta până la sfârşitul anului 2010 să le fie achitate datoriile, menţionând că va presta în continuare aceleaşi servicii pentru Metrorex.

×
Subiecte în articol: economic