De ani de zile consumatorii sunt obligaţi să crediteze furnizorii de utilităţi prin plata facturilor în avans. Fie că vorbim despre facturile la energia electrică, gaze naturale, telefonie, cablu tv şi internet, operatorii au adoptat acelaşi comportament abuziv vizavi de clienţi. Se împrumută de la noi cu sume mari de bani fără niciun cost.
Cu o întârziere de câţiva ani, autorităţile s-au hotărât să reacţioneze la abuzurile pe care le fac companiile de energie şi gaze. Deşi legislaţia europeană obligă aceste societăţi la o transparenţă totală în ceea ce priveşte formarea tarifelor, introducerea facturării în avans, pe baza consumului estimat, încalcă tocmai acest lucru. În legislaţia românească nu există însă o prevedere care să interzică, în mod expres, facturarea în avans a unui serviciu. ANRE susţine însă că în acest mod consumatorul este obligat să achite chiar mai mult decât consumă, dar tot el este cel care a permis furnizorilor să factureze consumul în avans. De exemplu, prin Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali din 14.07. 2014, emis de ANRE, la articolul 74 se prevede că energia electrică facturată se stabileşte şi „pe baza unui consum lunar estimat de energie”. Regularizarea se face odată la trei luni, urmând ca factura cu consumul real să vină în luna a patra. La o factură medie lunară de 100 de lei, o companie care are 1,3 milioane de clienţi câştigă 3,9 milioane lei, dar la regularizare se constată că aproximativ un sfert din această sumă a fost încasat în plus.
Plăţi în avans, penalităţi mari
Practici asemănătoare folosesc şi companiile de telefonie. În cazul lor diferenţa este că ei ne taxează în avans pentru abonament. De exemplu, pe factura emisă de una din marile companii de telefonie mobilă pe data de 23.09.2015 se precizează că perioada de facturare este 23.08-22.09.2015, dar se menționează că abonamentul este încasat în avans pentru luna următoare. La un abonament de 7 euro, fără TVA, compania încasează în avans aproape 30 de lei, de la un singur abonat. În schimb, dacă abonatul nu-şi plăteşte factura în termenele contractuale, i se aplică penalizări de 0,5%/zi.
Și cabliștii ne ard la bani
De asemenea, în cazul unei facturi emise de o companie de cablu pe data de 21.09.2015 se precizează că perioada de facturare este 01.10-31.10. Pentru cel mai uzual abonament de cablu şi net, compania încasează în avans 69 de lei. În condiţiile în care respectiva compania are aproximativ 4 milioane de abonaţi, a te împrumuta gratis de la clienţi este chiar o afacere.
Factura de energie electrică trebuie achitată în 15 zile de la data emiterii. Neachitarea în termen de 30 de zile de la data scadenţei, chiar şi a celei cu consum estimat, atrage penalităţi de întârziere. Din luna octombrie, preavizele privind neplata în termen a facturilor vor fi trimise prin poştă, cu confirmare de primire. Costul operaţiunii va fi suportat de consumator şi el va fi inclus pe următoarea factură.