Lista companiilor ale caror pierderi trebuie incluse anul viitor in deficitul bugetar a fost din nou substantial extinsa, de la 10 la 27 de societati, dupa ce initial a fost restransa in proportie similara, de aceasta data fiind preluate firme noi precum Avioane Craiova, Romarm, Petromin si Plafar.
Modificarile au fost convenite de Guvern cu Fondul Monetar International (FMI) in ultimele negocieri, din toamna acestui an, si incluse in scrisoarea de intentie.
Conform scrisorii obtinute de MEDIAFAX, pe lista companiilor de stat ale caror pierderi trebuie luate in calcul anul viitor la stabilirea deficitului bugetar se afla acum CN Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, Administratia Fluviala Dunarea de Jos, CFR Calatori, CN Huilei, SN Carbunelui, Radiocomunicatii Constanta, Interventii Feroviare, CFR Infrastructura, Termoelectrica, SN Aeroportul International Mihail Kogalniceanu, Electrificare CFR, CN Administratia Canalelor Navigabile Constanta, Romarm filiala Uzina Mecanica Cugir, Santierul Naval Mangalia, Societatea Feroviara de Turism CFR, Uzina Mecanica Orastie, Societatea de Transport Maritim si de Coasta CFR Ferryboat, Avioane Craiova, Petromin, Constructii Aeronautice, Sanevit 2003, Uzina Automecanica Moreni, Terom, Plafar, Nicolina. Pe lista apare in continuare si Fondul Proprietatea, la care participatia statului a scazut la 4,19%.
Societatile sunt obligate sa anunte periodic la Ministerul Finantelor indicatorii financiari si operatiunile efectuate.
Decizia a fost luata dupa ce Eurostat a anuntat ca are rezerve in privinta calitatii datelor raportate de Romania referitoare la deficitului bugetar de anul trecut, calculat dupa standardele ESA95, invocand printre cauze incertitudinea legata de impactul unor companii publice asupra deficitului.
In toamna acestui an, lista companiilor de stat ale caror pierderi trebuie incluse in deficit a fost semnificativ restransa, de la 30 la doar 10 societati, prin scoaterea din evidenta a aeroporturilor si CET-urilor locale.
Pe lista celor 30 de companii erau incluse Compania Nationala a Huilei, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), Fondul Proprietatea, Metrorex, Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati, Societatea Nationala a Carbunelui, CFR Calatori, Radiocomunicatii Navale Radio Constanta, CFR Infrastructura, Termoelectrica, Acvavalor, Aeroportul Arad, Aeroportul Iasi, Aeroportul International Baia Mare, Aeroportul Satu Mare, Aeroportul Stefan Cel Mare Suceava, Aeroportul Transilvania-Targu Mures, Aeroportul Tulcea, centralele de termoficare Aqua Calor, CET Brasov, Citadin Hundedoara, Edil Therma Hunedoara, Goscomloc, Gospodarie Oraseneasca, Rominservices Therm, Aeroportul International Mihail Kogalniceanu, Ecoterm, Termica, Termloc, Uzina Termica Comanesti.
Cele 10 companii mentinute au fost CN Huilei, CNADNR, Fondul Proprietatea, Metrorex, Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati, Societatea Nationala a Carbunelui, CFR Calatori, Radiocomunicatii Navale Radio Constanta, Compania Nationala de Cai Ferate CFR si Termoelectrica.
Bugetul general consolidat pentru anul viitor a fost construit pe venituri totale de 195,3 miliarde lei si cheltuieli totale de 206,5 miliarde lei, care conduc la un deficit nominal de 11,2 miliarde lei, reprezentand 1,9% din PIB pe metodologia cash si sub 3% pe standarde europene, care includ si pierderile companiilor de stat.
Electrica SA nu va mai furniza energie, la cererea FMI
Compania de stat Electrica SA, detinuta de Ministerul Economiei, va disparea de pe piata furnizarii de energie, deoarece FMI a cerut ca obiectul principal de activitate sa fie transferat catre Electrica Furnizare, firma care va fi privatizata pana la sfarsitul lunii octombrie 2012.
Potrivit datelor Autoritatii Nationale de Reglementaren domeniul Energiei (ANRE), Electrica a avut in 2010 o cota de piata de 3%.
Scrisoarea de intentie convenita de Guvern cu Fondul Monetar International (FMI) la ultimele negocieri arata ca Electrica SA va ramane doar cu activitatile de citire a contoarelor, reglaj in sistemul energetic si dezvoltarea unor proiecte eoliene, urmand ca obiectul principal de activitate sa fie transferat subsidiarei Electrica Furnizare.
Activitatea de furnizare a energiei electrice presupune comercializarea acesteia, utilizand retelele detinute de distribuitorii de electricitate. Operatiunea de distributie este transportul energiei prin retele.
Electrica SA detine trei filiale de distributie a energiei (Electrica Distributie Transilvania Nord, Electrica Distributie Transilvania Sud si Electrica Distributie Muntenia Nord), trei filiale de furnizare si o firma de servicii si mentenanta, denumita Electrica Sev.
Cinci dintre cele opt filiale de distributie a energiei ale Electrica SA au fost privatizate. Grupul ceh CEZ a preluat Electrica Oltenia, grupul german E.ON a cumparat Electrica Moldova, iar Enel (Italia) a cumparat Electria Banat, Dobrogea si Muntenia Sud.
Electrica Furnizare Transilvania Nord, Electrica Furnizare Transilvania Sud si Electrica Furnizare Muntenia Nord au avut o cota de piata de 38,44%. Comparativ, principalul competitor al companiei de stat, respectiv grupul italian Enel, a avut in 2010 o cota de 33,79% din piata distributiei de Energie din Romania. Potrivit FMI, cele trei filiale de distributie nu pot fi integrate intr-o singura societate, dupa modelul Electrica Furnizare, intrucat "o astfel de fuziune ar putea conduce la restrictii de competitie pe piata".
FMI solicita ca Electrica Serv sa fie privatizata fie cu investitor strategic sau prin oferta de actiuni pe piata de capital pana la mijlocul lunii februarie 2012. Electrica Serv are opt filiale, iar pana in iunie 2012 va trebui finalizata privatizarea filialelor Electrica Serv din Transilvania Nord, Transilvania Sud si Muntenia Nord. Celelalte cinci filiale ale Electrica Serv urmeaza sa fi vandute pana in toamna anului viitor.
Daca procesul de privatizare va esua in cazul uneia sau a tuturor filialelor Electrica Serv, acestea vor fi lichidate.