Comisia Europeană nu a fost mulţumită de recentele modificări aduse de autorităţile române legii achiziţilor publice. Comisia cere aplicarea liberului acces la justiţie, respectiv eliminarea taxei de timbru, precum şi majorarea amenzii aplicate autorităţii contractante pentru anularea unui contract acordat nelegal.
Executivul a stabilit, în luna martie, noi reguli de atribuire a contractelor şi rezolvare a contestaţiilor. Astfel, persoanele fizice sau juridice care contestă în instanţă rezultatul unei licitaţii privind marile proiecte de infrastructură sunt obligate să plătească o taxă de timbru de 2% din valoarea contractului. Banii vor fi recuperaţi numai în cazul în care decizia este emisă în favoarea contestatarului.
Executivul a introdus această taxă pentru a limita numărul de contestaţii care blochează proiectele, însă CE consideră că taxa împiedica accesul liber la justiţie. "Noua taxă de timbru, împiedica accesul liber la justiţie. În aceste condiţii, vor fi modificate prevederile privind taxa de timbru, posibil chiar prin eliminarea acesteia", potrivit observaţiilor transmise de CE autorităţilor. "Comisia şi-a exprimat îngrijorarea faţă de taxa de timbru cu privire la accesul liber la justiţie, acces ce trebuie garantat de stat, majorarea acestei taxe de timbru putând atrage o limitare a dreptului la acţiune. S-a căzut de acord că o soluţie de compromis ar putea fi revenirea la Legea cadru, în speţă Legea 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. S-a avansat şi varianta modificării ulterioare a acesteia, deşi există hotărâri ale CEDO cu privire la cuantumul taxei judiciare de timbru stabilit prin Legea 146", potrivit CE.
AMENDĂ INEFICIENTĂ
În cazul în care contractul de achiziţie publică a produs efecte juridice sau dacă anularea înţelegerii ar avea efecte negative mai mari decât cele pozitive, instanţa poate sancţiona autoritatea contractantă, dacă există motive imperative de interes general, cu o amendă de până la 2% din valoarea obiectului contractului. În ceea ce priveşte amenda aplicată autorităţii contractante, Comisia a arătat că nivelul de 2% din valoarea obiectului contractului este considerată "ineficientă şi nedescurajantă", amintind că nivelul mediu al amenzii la nivelul statelor membre CE este de 15% din valoarea contractului. "Soluţia agreată în unanimitate a fost de flexibilizare a amenzii, între un plafon minim de 2% şi 15%, rămânând la latitudinea instanţelor de judecată stabilirea valorii efective", conform scrisorii.
CONTESTAŢII PE BANDĂ RULANTĂ
Iar estimările CE sunt confirmate de datele CNSC. "Modificarea legislaţiei a dat posibilitatea oricărui agent economic participant la licitaţia respectivă, care se consideră lezat sau vătămat de rezultatul licitaţiei, să poată depune contestaţie la CNSC. Mai mult, acum există două instituţii care pot soluţiona contestaţiile, respectiv CNSC-ul şi Curea de Apel. Estimăm că în acest an numărul dosarelor înregistrate la CNSC nu va scădea, ci va fi în creştere din cauza crizei economice actuale - care face ca orice companie să se "bată" pentru orice ban public, precum şi din cauza autorităţilor contractante - care nu sunt total transparente în alegerea şi gestionarea criteriilor de atribuire şi de calificare", potrivit CNSC.
În intervalul 1 ianuarie-30 aprilie 2009 au fost înregistrate 1.933 de dosare, în creştere cu 23,7% faţă de perioada similară a anului trecut când erau înregistrate 1.562 de dosare. Mai mult, în primele două săptămâni din luna mai au fost înregistrate 380 de dosare, adică mai mult de jumătate faţă de cele 646 de dosare înregistrate în luna mai 2008. Din păcate, nu există momentan o statistică cu dosarele înregistrate la Curtea de Apel Bucureşti cu privire la contestarea unei licitaţii.
Citește pe Antena3.ro