Activitatea feroviară va fi blocată în octombrie dacă Ministerul Transporturilor nu aprobă bugetul pe 2008. Necesarul pentru călători şi infrastructură pe anul acesta este în valoare de 2,5 miliarde de lei şi ar fi trebuit aprobat încă de la finele anului trecut.
Activitatea feroviară va fi blocată în octombrie dacă Ministerul Transporturilor nu aprobă bugetul pe 2008. Necesarul pentru călători şi infrastructură pe anul acesta este în valoare de 2,5 miliarde de lei şi ar fi trebuit aprobat încă de la finele anului trecut.
Reprezentanţii Federaţiei Naţionale Feroviară Mişcare Comercial (FNFMC) ameninţă cu încetarea activităţii în luna octombrie dacă Ministerul Transporturilor nu aprobă Bugetele de Venituri şi Cheltuieli necesare pentru anul 2008. Compania Naţională Căi Ferate CFR SA nu poate funcţiona doar din veniturile obţinute din taxa de acces pe infrastructură pe care o percepe de la operatorii de transport marfă şi călători respectiv 9 lei/tren km şi 14 lei/tren km. Aceste venituri sînt insuficiente pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare, întreţinere şi reparare a infrastructurii. "Este o situaţie de neconceput să fim în luna septembrie şi să nu avem bugetul aprobat. Aprobarea bugetului şi alocarea banilor la timp ar duce la îmbunătăţirea condiţiilor de transport al călătorilor pe calea ferată. Neacordarea la timp a banilor determină realizarea unor datorii noi faţă de cele în valoare de 600 de milioane de lei pe care le avem în prezent către furnizorii de energie", a explicat Gheorghe Popa, preşedintele FNFMC. În lipsa finanţării corespunzătoare, CFR acumulează pierderi de peste 2 miliarde de lei şi, în consecinţă, datorii mari către furnizorii de energie, peste 600 milioane de lei.
Bugetul pentru CFR Călători de pe hîrtie este de 878 de milioane de lei, în condiţiile care necesarul este de 1,5 miliarde de lei, iar pentru infrastructură necesarul este de peste un miliard de lei şi se acordă sub 100 de milioane de lei.
SERVICII. Întîzierile trenurilor înregistrate zilnic se produc din lipsa investiţiilor în infrastructura feroviară, potrivit reprezentanţilor FNFMC. De la începutul anului şi pînă la sfîrşitul lunii iulie, trenurile aflate în circulaţie în România au totalizat, în medie, întîrzieri de 91 de ore pe zi, ceea ce înseamnă 19.159 de ore sau 798 de zile, potrivit datelor comunicate de CFR Călători. Adică doi ani de întîrzieri cumulate în primele şapte luni ale anului.
PRIORITATE. "După 1990, transportul feroviar nu a reprezentat o prioritate naţională pentru nici un guvern. Incapacitatea statului de a aloca sumele necesare întreţinerii infrastructurii publice, discriminarea infrastructurii feroviare faţă de infrastructura rutieră şi a transportului feroviar faţă de cel auto, aerian şi maritim, interesele şi incompetenţa au adus Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, administrator al infrastructurii feroviare, în pragul falimentului. Una este să utilizezi o locomotivă veche de 40 de ani, care are perioada de viaţă expirată, care consumă foarte mult, şi alta este să foloseşti una modernă, cu consum redus. Atunci altele sînt costurile", a spus Gheorghe Popa.
PROBLEME. Reprezentanţii FNFMC au declarat că sistemul feroviar de la noi din ţară este într-o stare gravă, falimentară chiar. "Este adevărat că preţul biletelor de călători este foarte mare în raport cu serviciile primite şi raportat la venitul mediu de la noi din ţară, însă cea mai mare parte a banilor este utilizată la plata taxei pentru utilizarea căi ferate, la achiziţionarea de motorină şi pentru plata furnizorilor", a declarat Ioan Molea, lider sindical al Companiei Naţionale CFR.
Linii expirate
Starea infrastructurii feroviare este din ce în ce mai proastă, degradîndu-se continuu. Peste 33% din lungimea totală a liniilor de cale ferată este scadentă la reparaţii capitale, 17% din poduri şi podeţe au durata de viaţă de funcţionare expirată iar peste 60% sînt scadente la reparaţii. De asemenea, peste 39% din macazuri sînt scadente la reparaţii şi peste 49% sînt cu durata de funcţionare expirată. Mai mult, peste 85% din linia de contact are termenul de scadenţă la reparaţii capitale depăşit. În prezent sînt peste 370 de restricţii de viteza, faţă de 245 cîte erau în 2001. Condiţiile de muncă sînt mai mult decît precare: staţii de cale ferată fără energie electrică, locuri de muncă fără apă, fără grupuri sanitare etc. Toate acestea duc la punerea în pericol a siguranţei circulaţiei, risc pe care salariaţii nu mai sînt dispuţi să şi-l asume.Citește pe Antena3.ro