x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie 29 de piloți și copiloți s-au îmbolnăvit în aceeași zi. Epidemie de salarii mici la TAROM

29 de piloți și copiloți s-au îmbolnăvit în aceeași zi. Epidemie de salarii mici la TAROM

de Diana Scarlat    |    09 Iul 2024   •   06:40
29 de piloți și copiloți s-au îmbolnăvit în aceeași zi. Epidemie de salarii mici la TAROM
Sursa foto: Lucian Alecu

Piloții TAROM au salariile la jumătate față de cei de la Wizz Air, iar sindicatele din cadrul companiei negociază de mai mulți ani cu Ministerul Transporturilor pentru majorări salariale. În loc să le dea mai mulți bani, conducerea companiei statului român a dat oameni afară, până când s-a ajuns la un număr mult prea mic de piloți, dar și de mecanici și de alți specialiști care trebuie să asigure zborurile. Fiind câte un singur pilot pe fiecare cursă, dacă se îmbolnăvește subit, cursa se anulează.

Demonstrația acestei realități s-a făcut ieri, când 29 de piloți și copiloți au cerut suspendarea legală pentru 48 de ore, declarându-se bolnavi, simultan, iar avioanele nu au s-au mai ridicat de la sol. Sindicaliștii spun că Ministerul Transporturilor își sabotează propria companie din 2007, de când Anca Boagiu a cedat terenurile TAROM către Aeroportul Henri Coandă, de la Otopeni, astfel încât compania să plătească și chirie, suplimentar, pentru avioane.

Sindicaliștii din cadrul companiei aeriene a statului român, TAROM, au amenințat de mai multe ori, în ultimii ani, că vor declanșa greva sau vor bloca zborurile, dar până ieri nu s-a întâmplat. Liderul Sindicatului Unit Tarom, Narcis Pașcu, a explicat, pentru Jurnalul, că în luna octombrie se reface contractul colectiv de muncă, în care s-ar putea majora și fondul pentru salarii al companiei.

Astfel s-ar explica de ce s-au îmbolnăvit, brusc, cei 29 de piloți de la TAROM, ieri. După mai mulți ani de negocieri eșuate între sindicate și Ministerul Transporturilor, care este acționar principal al companiei TAROM, acum se poate discuta din nou problema banilor, astfel încât ministrul Sorin Grindeanu să înțeleagă problemele ce trenează de aproape 15 ani și să intervină pentru majorarea fondului de salarii cu 35%, așa cum au cerut sindicaliștii.

Liderul sindicatului a explicat că piloții de la TAROM au salarii de 4.500-5.000 de euro, în timp ce piloții companiilor private au dublu. De exemplu, cei de la Wizz Air au circa 10.000 de euro pe lună. De la începutul acestui an au plecat de la TAROM 31 de piloți, din cauza salarizării sub nivelul pieței, iar conducerea companiei și Consiliul de Administrație au decis și disponibilizarea unui număr mare de angajați, ajungându-se la o situație în care zborurile se pot bloca oricând, din lipsă de personal.

Au fost afectate mai multe companii

Criza companiei TAROM care a dus, de ieri, la anularea mai multor zboruri tur-retur și chartere se poate repeta oricând, având în vedere faptul că piloții au dreptul să ceară suspendarea pe 48 de ore, dacă se îmbolnăvesc sau se simt obosiți. Piloții se pot declara inapți, fără vizită la medic.

Purtătorul de cuvânt al TAROM, Alexandru Anghel, a declarat, ieri, că este o situaţie fără precedent, iar compania a mobilizat piloți și însoțitori de zbor pentru a-i putea înlocui pe cei care se declară inapți de a urca la bordul avionului, în această perioadă.

Sindicatele spun, însă, că ele sunt „omul și locul”, după disponibilizări, deci compania nu ar putea decât mai angajeze oameni. Chiar dacă ar încerca să facă asta, conducerea companiei aeriene a statului se va lovi de situația care a dus la această criză, adică exact nivelul de salarizare la jumătate față de alte companii. În anul 2020 s-a redus personalul TAROM, de la 1.890 de salariați la 1.090, prin planul de restructurare.

Cele 11 zboruri anulate ieri, prin lipsa piloților, au produs efecte și asupra altor curse aeriene care aveau legături cu acestea. Ieri s-a convocat o întâlnire de lucru de urgență în cadrul TAROM, pentru a se găsi soluții, după ce ministrul Sorin Grindeanu a cerut conducerii companiei să ia măsuri urgent, pentru remedierea situației de criză. Despre pasagerii care au avut de suferit din cauza zborurilor anulate, reprezentantul TAROM a spus că „nu vor rămâne neretribuiți” și „se va căuta o altă variantă de zbor, ori reprogramare, ori compensare”.

Se rezolvă într-un singur fel: cu dublarea veniturilor

Îmbolnăvirea simultană a celor 29 de piloți și copiloți este o formă de protest spontan, dar nedeclarat, care nu poate fi nici măcar contestat. Niciun sindicat din cadrul companiei nu-și asumă protestul, ca atare, însă este destul de clar că „epidemia” are legătură cu dublarea salariilor, astfel încât personalul TAROM să aibă măcar salarii egale cu cel al Wizz Air, așa cum au cerut anterior sindicatele.

Analizând calendarul negocierilor până la semnarea noului contract colectiv de muncă pentru angajații TAROM, se poate observa că luna iulie este ideală pentru pornirea discuțiilor, astfel încât acționarul principal – Ministerul Transporturilor – să aibă suficient timp să aprobe majorările cerute de sindicate, dar și să facă rost de bani, la rectificarea bugetară (dacă se va face) sau să ceară banii necesari de la rezerva de stat. Până în luna octombrie, când se va semna noul contract, s-ar putea suplimenta bugetul pentru salarii, exact așa cum a fost cerut de sindicate la începutul anului.

Sindicaliștii acuză: „sabotaj din interior”

Liderul de sindicat Narcis Pașcu a explicat, pentru Jurnalul, că din anul 2007 se observă cum angajații Ministerului Transporturilor au creat probleme, în mod intenționat, propriei companii, indiferent cine a fost ministru. Problemele ar fi fost create – conform sindicalistului – atât de către minister, cât și de mai mulți membri CA care de la început au fost ostili.

De exemplu, după ce Anca Boagiu a semnat transferul terenurilor TAROM de pe Aeroportul Henri Coandă, în 2007, punând apoi compania să plătească pentru spațiile în care stau avioanele, aceeași Anca Boagiu a ajuns acum membră în Consiliul de Administrație al TAROM și votează împotriva unor măsuri benefice pentru angajați – spune liderul de sindicat. Acesta a mai declarat, pentru Jurnalul, că toate aceste acțiuni îndreptate în mod vădit împotriva companiei TAROM vin în sprijinul companiilor private, concurente.

2007 a fost și ultimul an în care compania TAROM a înregistrat profit, fiind apoi pe pierdere. Apoi s-a decis anularea mai multor curse preluate cu succes de companiile private.

Bani de la Guvern, dar nu suficienți

Anul acesta, Ministerul Transporturilor a aprobat acordarea unui ajutor de 100 de milioane de euro pentru Compania Națională TAROM, în ședința din 23 mai: până la 214,3 milioane de lei reprezintă ajutor de restructurare care se propune a fi acordat sub forma de capitalizare în anul 2024; 12,51 milioane de lei reprezintă majorarea de capital social efectuată în anul 2023; 244,22 milioane de lei reprezintă împrumutul acordat ca ajutor de stat individual pentru salvare în anul 2020 și dobânzile aferente, actualizate. Dar nu s-a majorat fondul de salarii, pentru a permite creșterile cerute de sindicate.

 

 

×
Subiecte în articol: tarom salarii greva