Concret, acordul de sprijin, pentru care se va cere votul Parlamentului, stabilește modalitățile efective de cooperare între stat și compania de proiect prin stabilirea unor angajamente și obligații ale statului român privind asigurarea măsurilor necesare finanțării proiectului, implementarea și adoptarea măsurilor de sprijin, inclusiv măsuri de ordin legislativ. Astfel, Societatea EnergoNuclear S.A. se va împrumuta direct de la finanțatori internaționali, urmând ca Ministerul Finanțelor să acorde acestor finanțatori garanții de stat pentru 100% din valoarea împrumutului, după obținerea aprobărilor din partea Comisiei Europene. De asemenea, Finanțele garantează că, până când vor fi finalizate cele două reactoare, statul și ceilalți acționari nu vor lua de la Nuclearelectrica mai mult de 50% din profit sub formă de dividende.
Statul va atrage resurse financiare
Statul român își asumă obligația implementării prevederilor Taxonomiei în scopul de a atrage resurse financiare pentru dezvoltarea proiectului, promovării cadrului legislativ pentru implementarea schemei de tip „Contracte pentru diferență” (CfD), mecanism de sprijin esențial pentru fezabilitatea și implementarea proiectului. De asemenea, Ministerul Energiei va susţine includerea energiei nucleare în programele-cheie de investiţii şi va asigura suportul necesar pentru utilizarea Fondului de Modernizare în vederea dezvoltării, construcţiei şi punerii în funcţiune a Proiectului Unităţile 3 şi 4 CNE Cernavodă.
Alte obligații asumate
- Statul român va contribui cu aport în natură la capitalul social al EnergoNuclear, în calitate de investitor, acesta fiind reprezentat de cantitatea de apă grea şi de octoxidul de uraniu aferente primei încărcături de combustibil nuclear. Valoarea acestor active - apă grea şi octoxid de uraniu - va fi la valoarea de piață, determinată de un evaluator autorizat;
- Statul român va sprijini dezvoltarea rețelei electrice de transport cu o capacitate suplimentară de cel puțin 1,5 TW, în scopul racordării la Sistemul Electroenergetic Național a Unităţii 3 și a Unităţii 4 CNE Cernavodă, precum și pentru rezervarea de capacitate aferentă acestui proiect;
- Statul român, prin Ministerul Energiei, va sprijini demersurile Nuclearelectrica (SNN) în vederea încredințării operării și mentenanței Unităților 3 și 4 de la CNE Cernavodă către SNN;
- Statul român, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, va întreprinde demersurile necesare în vederea asigurării apei de răcire pentru funcţionarea a 4 unităţi nuclearelectrice pe amplasamentul de la Cernavodă, prin finalizarea etapei II a Proiectului derulat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și denumit „Îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre între Călăraşi şi Brăila (km 375 - km 170)”;
- Statul român va întreprinde diligențele necesare pentru adoptarea unor acte normative și/sau administrative și/sau normative specifice care să faciliteze emiterea autorizaţiilor şi aprobărilor necesare finalizării proiectului.
LEA 400 kV Cernavodă-Stâlpu, un proiect vital
Transelectrica efectuează în această perioadă lucrările pentru finalizarea liniilor de transport al electricității care să permită racordarea Unităților 3 și 4 de la CNE Cernavodă la Sistemul Electroenergetic Național și evacuarea energiei electrice produse de viitoarele unități. LEA 400 kV Cernavodă-Stâlpu este o investiție în valoare totală de circa 75 de milioane de euro și beneficiază de o cofinanțare nerambursabilă de 27 de milioane de euro prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei - Connecting Europe Facility (CEF). Recent, a fost finalizată etapa traversării fluviului.
Calendarul de execuție
Realizarea proiectului de construcție a Unităților 3 și 4 de la Cernavodă se va realiza în trei etape, se precizează în proiectul de lege. Acestea sunt:
- Etapa I: Etapa Pregătitoare, având o durată estimată de 24 de luni (2021-2023) şi un buget estimat de 15 milioane de euro, are ca obiective principale reoperaționalizarea societății de proiect EnergoNuclear, actualizarea documentaţiei specifice pentru iniţierea proiectului etc. (este finalizată).
- Etapa II: Lucrări Preliminare, având o durată estimată de 30 de luni (2023-2025) și un buget estimat de 185 de milioane de euro, are ca obiective principale elaborarea ingineriei critice pentru definirea proiectului, structurarea și contractarea finanțării și agrearea unei arhitecturi contractuale adecvate pentru implementarea Proiectului, obținerea Opiniei favorabile a Comisiei Europene în urma notificării Proiectului, respectiv a unei decizii pozitive în conformitate cu dispozițiile europene relevante în materia ajutorului de stat, obținerea Autorizației de Securitate Nucleară pentru etapa de Construcție și luarea Deciziei Finale de Investiție, pentru trecerea în Etapa III (Construcție);
- Etapa III: Construcție: Perioada: 2026-2030/2031 (finalizare U3-2030/finalizare U4 - 2031).
Agenția oficială de creditare la export a Statelor Unite, US EximBank, a anunțat la începutul lunii trecute că intenționează să acorde împrumuturi de peste 3 miliarde de dolari pentru finanțarea serviciilor tehnice de preproiect ale Unităţilor 3 şi 4.
EnergoNuclear, un vehicul investițional
Societatea EnergoNuclear a fost înființată în 2009 ca filială a SN Nuclearelectrica SA și este companie de proiect pentru dezvoltarea Unităților 3 și 4 de la Centrala Nuclearelectrica Cernavodă. În prezent, 100% din acțiunile EnergoNuclear sunt deținute de Societatea Națională Nuclearelectrica S.A. În vara acestui an, EnergoNuclear a derulat o campanie de recrutare de specialiști, strategia vizând angajarea a 20 persoane în etapa pregătitoare a proiectului și circa 100 de persoane în etapa următoare.