Patru oameni și-au pierdut viața și 26 de copii au fost răniți vineri seara. Autocarul în care călătoreau s-a răsturnat, în dreptul localităţii Perșani din judeţul Brașov, chiar pe DN1, după ce s-a izbit violent de separatoarele din beton. Accidentele de pe Drumul Național 1 au ajuns în atenția Avocatului Poporului, care a comunicat că se autosesizează în legătură cu gravele probleme de siguranță de pe drumurile administrate de CNADNR.
În ultimii nouă ani, DN1 a fost marcat de peste 200 de accidente grave provo-cate de viteză sau de lipsa separatoarele din beton pe anumite sectoare de drum. Peste 200 de persoane au fost rănite, iar 85 de persoane și-au pierdut viața, conform statisticilor Poliției Rutiere. Iar numărul victimelor crește. Ultimul accident, cel de vineri, ar fi putut fi evitat dacă nu ar fi existat sepa-ratoarele din beton. Într-o curbă periculoasă, pe drumul dintre Brașov și Făgăraș, șoferul nu a mai reușit să redreseze autocarul și mașina s-a răsturnat, lovindu-se de ele. Surse din Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi au declarat că separatoarele din beton nu trebuiau montate într-o curbă atât de periculoasă și îngustă. Prin montarea lor, curba a devenit și mai periculoasă, conchide sursa.
Ne încalcă dreptul la viață
După bilanțul dramatic din ultimii ani de pe DN1, Avocatul Poporului s-a autosesizat în legătură cu gravele probleme de siguranță de pe drumurile naționale de care răspunde chiar Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi. Avocatul Poporului a comunicat că sesizarea din oficiu vizează posibila încălcare a art. 22 din Constituția României privind dreptul la viață și la integritate fizică și psihică.
Avocatul Poporului a cerut și date despre suma repartizată în planul de achiziții al CNADNR pe 2016 pentru achiziții de separatoare și un centralizator privind comenzile de parapete lansate în 2016, planul de măsuri al ministerului privind siguranța pe drumurile publice pe anul acesta și detalierea responsabilităților Companiei de Drumuri.
Avocatul Poporului a solicitat Ministerului Transporturilor o prezentare a măsurilor luate privind activitatea CNADNR, în urma accidentelor grave produse în perioada 2014-2016, pe DN1 și, în general, în întreaga țară, vizând în special accidente produse ca urmare a activității defectuoase a CNADNR. Alin Goga, consilier juridic CNADNR
95 de morți la un milion de locuitori. România se află pe primul loc în ceea ce privește rata mortalității în accidente cu 95 de morți la un milion de locuitori. Țara noastră este urmată de Letonia cu 94 de persoane decedate în accidente și de Croația și Lituania cu 82 de persoane. Maria Britanie, Suedia și Malta au câte 29, 28 și respectiv 26 de morți în accidente tot la un milion de locuitori.
Accidente provocate din nepăsare
Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi a ajuns în vizorul Avocatului Poporului, după ce în ultimii ani, ca administrator de drum, a ajuns să fie dată în judecată din cauza producerii mai multor accidente.
Georgiana Ghegeliu a primit în 2014 despăgubiri de un milion de euro de la Compania Naţională de Autostrăzi și Drumuri Naţionale după ce și-a pierdut mâna dreaptă în urma unui accident rutier la 26 decembrie 2006. Un parapet de pe marginea Drumului Naţional 13, care era rupt, a străpuns portiera mașinii în care se afla și i-a străpuns braţul la nivelul cotului.
Un alt tânăr a murit în 2010, chiar în ziua de Paște, pe Autostrada A1, când a intrat un cal pe carosabil.
Autostrada București-Pitești are și acum aceleași probleme.
Plasele care nu ar trebui să permită trecerea animalelor pe autostradă sunt rupte pe kilometri întregi sau furate și duse la fier vechi. Nici până acum nu au fost înlocuite de CNADNR.