x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Licitaţii blocate de contestaţii

Licitaţii blocate de contestaţii

de Elena Stan    |    23 Ian 2008   •   00:00
Licitaţii blocate de contestaţii
Sursa foto: Rompres foto/

Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a înregistrat anul trecut de 7,5 ori mai multe contestaţii faţă de 2006, ajungând la circa 5.000 de dosare.

Pentru unii mumă, pentru alţii ciumă, aşa s-ar putea descrie activitatea celor de la Consiliul Naţional pentru So­luţionarea Contestaţiilor (CNSC). În timp ce firmele au câştig de cauză, blocând licitaţii importante, ins­ti­tu­ţiile statului au de pierdut deoa­re­ce funcţionarii nu cunosc bine legisla­ţia. Numărul contestaţiilor a depăşit cu mult nivelul aşteptărilor au­to­ri­tă­ţilor. Cu atât mai mult cu cât serviciile Consiliului sunt facultative şi gratuite, nefiind nevoie de achita­rea vreunei taxe în momentul de-punerii contestaţiei. Instituţia în­regis­­trează contestaţii din toate do­me­niile în care se organizează achi­ziţii publice.


PROCEDURĂ. O licitaţie poate fi contestată ori de câte ori se consideră că au fost încălcate preve­de­­rile legale. După înregistrarea contestaţiei, aceasta devine obiectul unui dosar care este distribuit alea­toriu şi apoi soluţionat printr-o de­cizie de completul căruia îi revine. Soluţionarea contestaţiei se reali­zează pe baza documentelor care se depun la dosar. Oricine se în­cadrează în prevederile legale poate depune contestaţie la Consi­liu sau poate alege direct calea instanţelor de judecată. Contestaţia suspendă procedura achiziţiei pu­blice până la momentul soluţionării acesteia, însă instanţa nu are acelaşi efect decât prin urmarea procedurii civile. Decizia Consiliului poate fi atacată numai la Curtea de apel cu recurs. Dacă în 2006 procentul deciziilor emise de CNSC în favoarea instituţiilor statu­lui a fost de 50%, anul trecut acesta a ajuns la 63%.

 

ACTIVITATE. Iniţial insti­tuţia a fost creată pentru soluţio­na­rea a circa 600-800 de contestaţii anual, însă a ajuns să înregistreze peste 600 de contestaţii pe săp­tă­mână. “Anul trecut au fost înregistrate la CNSC 4.976 de contestaţii şi au fost emise 4.119 decizii. Numărul înregistrărilor a fost de 7,5 ori mai mare faţă de anul 2006, când au fost înregistrate 673 de dosare”, a de­cla­rat Cristina Liţă, purtător de cuvânt al CNSC. De asemenea, pentru anul acesta reprezentanţii instituţiei se aşteaptă ca trendul crescător din ultimii doi ani să se menţină. La soluţionarea fiecă­rei contestaţii lucrează un complet alcătuit din trei consilieri de so­lu­ţionare, obligaţi să-şi pronunţe punctul de vedere asupra dosarului, precum şi perso­nalul auxiliar afe­rent acestora. Consiliul are 21 de mem­bri, adică şapte complete, iar în perioada următoare vor funcţiona încă patru complete. Dacă anul trecut au fost emise 4.119 decizii, înseamnă că unui complet i-au revenit câte 588 de dosare, adică circa trei decizii pe zi. Consiliul are obligaţia de a soluţiona contestaţia în termen de 30 de zile de la data pri­mirii dosarului achiziţiei publice de la autoritatea contractantă.

 

Personal subdimensionat

Lipsa personalului reprezintă principala problemă cu care s-a confruntat şi se confruntă CNSC în desfăşurarea activităţii. Aceas­tă situaţie pare să se fi remediat la sfârşitul anului trecut, când prin modificarea legislaţiei a fost mărită schema de personal, creându-se patru noi complete de soluţionare. Din cauza numărului mic de personal, funcţionarii CNSCD au dus o muncă asiduă pentru soluţionarea în termen a majorităţii contestaţiilor. Eficienţa se poate observa în numă­rul redus, respectiv 34, de plângeri formulate împotriva instituţiei. Funcţionarii CNSC spun că nu au nici “clienţi fideli”, deoarece depunerea unei contestaţii reprezintă opţiunea fiecărei societăţi. Consiliul este un orga­nism independent administrativ-jurisdicţional al cărui rol este de a soluţiona contestaţiile depuse în domeniul achiziţiilor publice, conform prevederilor OUG nr. 34/2006, modificată şi completată prin OUG nr. 94/2007. Acesta funcţionează în baza Regulamentului propriu, iar în desfăşurarea activităţii se supune numai legii.

Dezăpezirea a fost contestată

Iarna acesta, pentru autos­trăzile Bucureşti – Piteşti (A1) şi Bucureşti – Cernavodă (A2) reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi nu au semnat un contract de desză­pe­zire, deoarece licitaţiile au fost tot timpul contestate. Firmele concurente care au depus oferte şi-au dat peste mână una alteia din cauza sumei ce urma a fi primită pentru serviciile de deszăpezire întreprinse pe autostrăzi. Deşi licitaţia din decembrie fusese câştigată de consorţiul format din PA&CO Internaţional şi Romprest, semnarea contractului a fost blocată de contestaţia depusă de societăţile care au făcut cealaltă ofertă, respectiv Argecom-Euro Construct Trading – Dimar. În timp ce consorţiul alcătuit din PA&CO Inter­naţional şi Romprest s-a angajat să presteze serviciul pentru circa 2,57 milioane de euro, celălalt consorţiu se angajase să realizeze serviciile pentru suma de 4,36 milioane de euro. Bugetul total al CNADNR pentru deszăpezirea autostrăzilor în iarna 2007-2008 este de 4,9 milioane de euro.

elena.stan@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: economic contestaţii contesta