Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a înregistrat anul trecut de 7,5 ori mai multe contestaţii faţă de 2006, ajungând la circa 5.000 de dosare.
Pentru unii mumă, pentru alţii ciumă, aşa s-ar putea descrie activitatea celor de la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC). În timp ce firmele au câştig de cauză, blocând licitaţii importante, instituţiile statului au de pierdut deoarece funcţionarii nu cunosc bine legislaţia. Numărul contestaţiilor a depăşit cu mult nivelul aşteptărilor autorităţilor. Cu atât mai mult cu cât serviciile Consiliului sunt facultative şi gratuite, nefiind nevoie de achitarea vreunei taxe în momentul de-punerii contestaţiei. Instituţia înregistrează contestaţii din toate domeniile în care se organizează achiziţii publice.
PROCEDURĂ. O licitaţie poate fi contestată ori de câte ori se consideră că au fost încălcate prevederile legale. După înregistrarea contestaţiei, aceasta devine obiectul unui dosar care este distribuit aleatoriu şi apoi soluţionat printr-o decizie de completul căruia îi revine. Soluţionarea contestaţiei se realizează pe baza documentelor care se depun la dosar. Oricine se încadrează în prevederile legale poate depune contestaţie la Consiliu sau poate alege direct calea instanţelor de judecată. Contestaţia suspendă procedura achiziţiei publice până la momentul soluţionării acesteia, însă instanţa nu are acelaşi efect decât prin urmarea procedurii civile. Decizia Consiliului poate fi atacată numai la Curtea de apel cu recurs. Dacă în 2006 procentul deciziilor emise de CNSC în favoarea instituţiilor statului a fost de 50%, anul trecut acesta a ajuns la 63%.
ACTIVITATE. Iniţial instituţia a fost creată pentru soluţionarea a circa 600-800 de contestaţii anual, însă a ajuns să înregistreze peste 600 de contestaţii pe săptămână. “Anul trecut au fost înregistrate la CNSC 4.976 de contestaţii şi au fost emise 4.119 decizii. Numărul înregistrărilor a fost de 7,5 ori mai mare faţă de anul 2006, când au fost înregistrate 673 de dosare”, a declarat Cristina Liţă, purtător de cuvânt al CNSC. De asemenea, pentru anul acesta reprezentanţii instituţiei se aşteaptă ca trendul crescător din ultimii doi ani să se menţină. La soluţionarea fiecărei contestaţii lucrează un complet alcătuit din trei consilieri de soluţionare, obligaţi să-şi pronunţe punctul de vedere asupra dosarului, precum şi personalul auxiliar aferent acestora. Consiliul are 21 de membri, adică şapte complete, iar în perioada următoare vor funcţiona încă patru complete. Dacă anul trecut au fost emise 4.119 decizii, înseamnă că unui complet i-au revenit câte 588 de dosare, adică circa trei decizii pe zi. Consiliul are obligaţia de a soluţiona contestaţia în termen de 30 de zile de la data primirii dosarului achiziţiei publice de la autoritatea contractantă.
Personal subdimensionat
Lipsa personalului reprezintă principala problemă cu care s-a confruntat şi se confruntă CNSC în desfăşurarea activităţii. Această situaţie pare să se fi remediat la sfârşitul anului trecut, când prin modificarea legislaţiei a fost mărită schema de personal, creându-se patru noi complete de soluţionare. Din cauza numărului mic de personal, funcţionarii CNSCD au dus o muncă asiduă pentru soluţionarea în termen a majorităţii contestaţiilor. Eficienţa se poate observa în numărul redus, respectiv 34, de plângeri formulate împotriva instituţiei. Funcţionarii CNSC spun că nu au nici “clienţi fideli”, deoarece depunerea unei contestaţii reprezintă opţiunea fiecărei societăţi. Consiliul este un organism independent administrativ-jurisdicţional al cărui rol este de a soluţiona contestaţiile depuse în domeniul achiziţiilor publice, conform prevederilor OUG nr. 34/2006, modificată şi completată prin OUG nr. 94/2007. Acesta funcţionează în baza Regulamentului propriu, iar în desfăşurarea activităţii se supune numai legii.
Dezăpezirea a fost contestată
Iarna acesta, pentru autostrăzile Bucureşti – Piteşti (A1) şi Bucureşti – Cernavodă (A2) reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi nu au semnat un contract de deszăpezire, deoarece licitaţiile au fost tot timpul contestate. Firmele concurente care au depus oferte şi-au dat peste mână una alteia din cauza sumei ce urma a fi primită pentru serviciile de deszăpezire întreprinse pe autostrăzi. Deşi licitaţia din decembrie fusese câştigată de consorţiul format din PA&CO Internaţional şi Romprest, semnarea contractului a fost blocată de contestaţia depusă de societăţile care au făcut cealaltă ofertă, respectiv Argecom-Euro Construct Trading – Dimar. În timp ce consorţiul alcătuit din PA&CO Internaţional şi Romprest s-a angajat să presteze serviciul pentru circa 2,57 milioane de euro, celălalt consorţiu se angajase să realizeze serviciile pentru suma de 4,36 milioane de euro. Bugetul total al CNADNR pentru deszăpezirea autostrăzilor în iarna 2007-2008 este de 4,9 milioane de euro.
elena.stan@jurnalul.ro