Noul ministru al Transporturilor si Infrastructurii a crescut in doua luni cat altii in zece. Alexandru Nazare a fost numit ministru al Transporturilor la propunerea Ancai Boagiu. Garda veche a PDL se schimba la acel moment cu garda noua. Tinerii ministri au venit cu mandat scurt: continuarea proiectelor incepute sub discipolii lor. La nici doua luni de la numirea in functie, mai tanarul ministru al Transporturilor vrea cu tot dinadinsul sa se dezica de mai vechii lui colegi din PDL.
Intr-un interviu acordat recent Ziarului Financiar a afirmat ca dezastrul din infrastructura din ultimii 20 de ani se datoreaza lipsei unui portofoliu de proiecte in Ministerul Transporturilor. “In primul rand, lipsa unei planificari adecvate, lipsa unui portofoliu de proiecte clar, si in special coerenta in prioritizare. Noi am vorbit in ultimii doi ani de zile clar despre Coridorul IV si rutier si feroviar, si am incercat sa imprimam acest obiectiv ca si prioritate si nu intamplator(...) Dar nu era foarte clar in trecut aceasta prioritate, desi acest coridor e practic cel mai important la ora aceasta.' Nazare uita ca la conducerea Ministerului Transporturilor au fost colegii lui din PDL, garda veche si grea, cum ar fi, spre exemplu, Traian Basescu, Radu Berceanu si Anca Boagiu.
Sefa de la drumuri, demisa sI nu prea
Foarte controversata a fost de altfel si informatia potrivit careia directorul interimar al CNADNR ar urma sa plece. Se fluturau dosare la DNA legate in special de deszapezire, dar si nume de inlocuitori. Desi presa a cerut insistent un punct de vedere al Ministerului Transporturilor legat de schimbarea din functie a Danielei Draghia, institutia nu a dat nici un comunicat. Surse din minister spun ca singurii care ar fi dorit schimbarea directorului Companiei ar fi noii prieteni ai ministrului. Miza ar fi cele 5 loturi de autostrada care urmeaza a fi licitate in cel mult o luna. Singurul punct de vedere legat de acest aspect l-a avut Anca Boagiu, fostul ministrul al Transporturilor care a afirmat ca aceasta schimbare va bloca procesul de accesare a fondurilor europene.
Remintim ca ministerul ar trebui sa acceseze circa 1,6 miliarde de euro in acest an. Alexandru Nazare nu a declarat nimic la acel moment, Ministerul Transporturilor nu a dat nici o lamurire. Dupa o saptamana a imbratisat insa opinia Ancai Boagiu sI a tratat succint subiectul la o intalnire cu Consiliul Investitorilor Straini.
Pe de alta parte, Nazare ar trebui sa stie care sunt problemele din ministerul pe care il conduce. A chemat atat Curtea de Conturi cat si comisiile de audit ca sa verifice bunul mers al institutiei pe care o conduce. Sunt verificate, spune ministrul, atat deszapezirile cat si modul in care au fost cheluiti banii publici in ultimi doi ani. Nu ca vreodata, vreun alt raport din Ministerul Transporturilor ar fi fost facut public, dar Nazare ar trebui sa stie unde are probleme si mai ales de ce le are. Spre exemplu, desi in subordinea Ancai Boagiu s-a ocupat de proiectele europene, a avut un soc atunci cand a pasit pe santier. Din birou, realitatea este mai frumoasa.
Mai multe fapte
“Mai putine promisiuni si mai multe fapte!', acesta a fost de altfel sloganul cu care si-a inceput Alexandru Nazare vizitele de lucru pe santierele autostrazilor. Din scaunul de ministru, Nazare tuna si fulgera impotriva constructorilor de parca in ultimii ani nu ar fi fost Secretar de stat tot la Transporturi. Pe santierul autostrazii Orastie-Sibiu - lotul 1, in zona localitatii Balomir, el s-a declarat nemultumit de ritmul in care se desfasoara activitatea pe acest santier si a cerut mobilizare maxima. “Nu sunt deloc multumit de mobilizarea de aici. Va spun foarte sincer. Nu, nu este in modul pe care ni-l propunem noi de a lucra, mai ales ca au fost foarte multe situatii in care v-ati plans din cauza vremii.
Acum, asta nu mai e un argument. Acum, vreau sa vad mobilizare maxima. Iar acest tronson este foarte dificil si, daca nu va mobilizati rapid, nu o sa reusiti sa asfaltati anul acesta', le-a spus Nazare reprezentantilor firmei de constructii. De aceiasi nemultumire a avut parte si pe autostrada Nadlac – Arad, lotul 1. Mobilizarea din santier l-a demoralizat total. Le-a spus constructorilor ca in acest ritm nu termina nici macar in 2014. Pe tronsoanele pe care lucrarile erau ceva mai avansate, Nazare a tinut sa precizeze ca tine si la calitate, nu numai la canitate. A cerut rapoarte si a amenintat cu inca o vizita peste o luna.
Nazare, zapezile si prima cerere de demisie
Alexandru Nazare, noul ministru al Transporturilor s-a ocupat mai mult cu vizitele la Bruxelles si cu declaratii despre colaborarea stransa cu UE. Ramane de vazut daca in tara vor ajunge cele 1,6 miliarde de euro, atat cat este valoarea lucrarilor semnate pe POST anul trecut. Inceputul de mandat a fost dificil, in plina iarna grea. Zapezile au adus cu ele si primul scandal legat de numele lui Nazare. Presa a relatat atunci ca in Focsani, strada pe care locuieste tatal lui Alexandru Nazare, ministrul Transporturilor, a fost deszapezita in timp record, de parca in Moldova ar fi nins in joaca.
La acea vreme, primarul din Focsani a negat orice interventie care sa aiba o directa legatura cu ministrul Transporturilor. Pe noul ministru l-a suparat si pe presedintele Consiliului Judetean Cluj, cerandu-i-se chiar demisia din scaunul de la Transporturi. I s-a reporosat faptul ca Targu Mures este parte din Cordorul IV, dar Clujul nu. Nazare a intrat in PD in 2005. Din aprilie 2010 a fost pentru cinci luni secretar de stat si la Ministerul Finantelor. Boc l-a recuperat repede la de Finante si l-a numit in august 2010 de secretar de stat la Ministerul Transporturilor. Echipa cu Anca Boagiu a fost astfel reintregita iar Nazare a ajuns sa se ocupe cu prioritate de proiectele pe fonduri europene.