x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie MAGAZINE DESCHISE NONSTOP / Cumpărături de ultimul moment

MAGAZINE DESCHISE NONSTOP / Cumpărături de ultimul moment

de Vali Blanaru    |    24 Dec 2008   •   00:00

Magazine pline ochi, programe prelungite până în miez de noapte, supermarketuri transformate în nonstop. Românii sunt sclavii consumului indiferent de vremurile negre care se anunţă. Chiar dacă sunt cumpărători meticuloşi care îşi fac liste minuţioase majoritatea cadourilor sau bucatelor pentru masa de Crăciun sunt lăsate pe ultima sută de metri.



Anul acesta, românii şi-au propus să cheltuiască în medie 119 euro pentru persoană pentru cadouri, o sumă similară celei cheltuită anul trecut, potrivit unui studiu realizat de GE Money în şase ţări europene. Bărbaţii sunt mai cheltuitori decât femeile, bugetul alocat de aceştia pentru cumpărături fiind de 136 de euro, cu 25% mai mare decât cel estimat de către doamne. Românii cu vârsta între 30 şi 39 de ani şi-au planificat pentru anul acesta cel mai mare buget de cadouri (172 de euro). Suma este mai mult decât dublul bugetului alocat de persoanele cu vârsta peste 50 de ani (80 de euro). Totuşi, românii nu sunt mână spartă ca ceilalţi europeni. Pe lista de cadouri sunt trecute cel mult patru persoane. Spre comparaţie, cehii cumpără cadouri pentru 7 persoane, iar vecinii noştri unguri fac daruri la 8 persoane. În consecinţă, timpul petrecut prin magazine diferă de la o ţară la alta. Dacă românii au nevoie de 5 ore pentru a alege cadourile pentru cei dragi, ruşii şi maghiarii petrec în magazine circa 11 ore. Cehii conduc detaşat la acest capitol petrecând în medie 14 ore la cumpărături şi având un buget alocat de 327 de euro.

În România, cei mai decişi cumpărători au vârsta peste 50 de ani. 27% dintre aceste persoane petrec mai puţin de o oră prin magazine. De asemenea, bărbaţii sunt mai rapizi decât femeile în ceea ce priveşte timpul petrecut prin magazine.

ÎNTÂRZIAŢI
În total, 5 milioane de bărbaţi din Europa Centrală şi de Est încep vânătoarea de cadouri chiar în ziua de Crăciun. 53% dintre ei petrec mai puţin de patru ore la cumpărături, inclusiv drumul pe care îl parcurg până la magazin şi înapoi. Aparent organizaţi, românii întocmesc liste de cumpărături şi se bazează pe cunoştinţele pe care le au despre cei cărora vor să le cumpere cadouri. Totul în limita bugetului alocat.

Achiziţionarea cadourilor este lăsată însă pe ultima sută de metri. 58% dintre români se apucă să caute cadouri în ultima săptămână de dinainte de Crăciun. În privinţa ideilor de cadouri, românii sunt mai mult practici decât inventivi. Hainele, cosmeticele şi jucăriile în cazul copiilor sunt cadourile standard. Doar 10% dintre români aleg să dăruiască bijuterii. În Letonia acestea sunt cadourile preferate, aproape 30% dintre letoni aşteptând de la Moş Crăciun ceva strălucitor. Felul în care sunt ambalate cadourile nu este prea important pentru români. 47% dintre aceştia le oferă în pungi speciale, gata făcute, iar 10% nici măcar nu le ambalează. Ruşii sunt mult mai meticuloşi, jumătate dintre aceştia alegând serviciile speciale de împachetat oferite de magazine.  

NOCTAMBULUI
În proporţie de 65%, românii participanţi la sondaj au declarat că aleg magazinul de unde cumpără în funcţie preţuri, dar mai ales în funcţie de orarul de lucru. Tinerii în special preferă magazinele deschise până târziu. Astfel, nu e de mirare că mai multe magazine şi-au prelungit programul, sau chiar ţin deschis nonstop. Magazinele vor avea programul prelungit doar până astăzi, când vor închide la ora 18:00. Supermarketurile au constatat deja apraiţia unei noi specii de cumpărători: noctambulii care preferă să achiziţioneze cadouri la primele ore între 3:00 şi 5:00.

Moş pentru toţi

Aproape toţi românii (97,38%) obişnuiesc să ofere daruri de Crăciun. În ciuda crizei financiare două treimi din salariaţi intenţionează să cheltuiască leafa din decembrie pentru cadouri. Deşi majoritatea românilor se aşteaptă ca, la începutul anului viitor, situaţia lor financiară să sufere modificări ca urmare a crizei internaţionale, 64% din aceştia declară că salariul lunii decembrie va fi destinat cadourilor de Crăciun. Doar unul din trei români a reuşit sa facă economii pentru perioada Sărbătorilor, potrivit unui sondaj realizat de Aviva. Datele sondajului arată că România este o societate orientată cu preponderenţă spre consum, în comparaţie cu ţările din Europa de Vest, unde populaţia pune accent pe economisire.

Vin vremuri tulburi

Agenţia de rating Fitch previzionează că România va avea anul viitor o creştere economică de 1%, estimare în scădere cu două puncte procentuale faţă de cea din luna noiembrie. “Estimările pentru 2009 sunt o creştere economică de 1%, o inflaţie de medie de 4%, un deficit bugetar de 5% şi un deficit de cont curent de 11%. Totuşi, incertitudinile legate de aceste prognoze sunt mult mai ridicate decât în mod obişnuit din cauza contextului actual”, a declarat Andrew Colquhoun, director pentru statele emergente în cadrul agenţiei de rating. Potenţialul României rămâne “foarte puternic” anul viitor, în contextul în care statul este o bază de producţie “relativ mare şi cu cheltuieli de producţie încă reduse”, din UE. “Totuşi, România se confruntă cu un risc semnificativ de a intra într-o criză financiară şi a monedei, care ar putea afecta economia reală şi situaţia financiară a statului”, a precizat directorul Fitch.

×
Subiecte în articol: economic romănii cadouri magazine