x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Învăţământ de stat transformat în SRL

0
Autor: Cristian Anton 22 Apr 2016 - 20:49
Învăţământ de stat transformat în SRL
Vezi galeria foto


România nu mai are flotă, dar se poate lăuda cu o breaslă numeroasă de marinari, bine pregătiţi şi apreciaţi în străinătate. E o meserie frumoasă, atractivă, dar şi foarte grea, de multe ori periculoasă, din cauza piraţilor, a războaielor sau a bolilor. Tocmai de aceea, marinăria este şi foarte bine plătită.

Un cadet câştigă între 400 şi 900 de euro pe lună, iar după practica obligatorie, de 12 luni, sare la un salariu de 2.500-3.000 de euro. În timp, navigatorii ajung să câştige şi 5.000 de euro pe lună, iar un comandant de navă poate încasa şi 12.000 de euro. An de an, marinarii români aduc acasă salarii de un sfert de miliard de euro. Cu toate acestea, statul nu face nimic pentru ei.

Meserie doar pentru bogaţi

„Nu este o meserie pentru cei săraci. Un tânăr care vrea să ajungă marinar trebuie să plătească tot, statul nu se implică în niciun fel. Doar le ia banii”, spune Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. „La Universitatea Maritimă Constanţa (UMC), sunt doar vreo 20 de locuri subvenţionate de stat, pe fiecare specializare. În rest, fiecare îşi plăteşte singur studiile, care costă cam 4.000 de euro. Apoi, trebui să-şi găsească singur de lucru. Statul ştie doar să ia bani, dar nu face nimic pentru marinarii români”, continuă Mihălcioiu.

60% din leafă merge la stat

Câştigurile băneşti sunt considerabile, mai ales pentru o ţară săracă precum România. Evident, şi riscurile sunt pe măsură, fără să mai vorbim că nouă luni din 12 sunt la mii de kilometri de casă şi familie. În plus, marinarul trebui să plătească şi obolul statului. „O dată la 5 ani, trebuie să plătească cel puţin 3.000 de euro pentru cursuri de pregătire la Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV). Acte de la căpitănie, brevet, examene, îmbarcări şi debarcări, toate se plătesc. O simplă foaie matricolă eliberată de ANR (Autoritatea Navală Română) costă 100 de lei. Statul nu oferă nicio facilitate, nu se implică deloc, dar se dovedeşte mai catolic decât Papa, astfel încât a stabilit obligativitatea vizitei medicale în fiecare an, deşi acest lucru nu se întâmplă în restul Europei. Vizita medicală costă. Şi acele cursuri obligatorii se întind pe 2-3 luni. Dacă nu eşti din Constanţa, trebuie să-ţi plăteşti cazare şi masa pentru trei luni, că doar nu o să faci naveta. La un venit mediu de 25.000 de euro pe an, un marinar plăteşte peste 60% pe taxe, cursuri etc.”, apreciază Adrian Mihălcioiu. Asta fără a mai pune la socoteală şpăgile pe care fiecare marinar român le-a plătit cel puţin măcar o dată în viaţă.    

Naufragiaţi pe uscat la 50 de ani

Doar jumătate din absolvenţi reuşesc să se angajeze pe vapoare. „În 2015, aveam 33.000 de marinari în România, dar nu toţi navigă. Din aceştia, 14.000 sunt ofiţeri şi 13.000 personal auxiliar (bucătar, ospătar, cameristă etc.), la care se adaugă 6.000 de nebrevetaţi. Un fel de seminavigatori, care îşi găsesc mai rar angajamente sau îşi reînnoiesc brevetul să-l aibă acasă, cum e Traian Băsescu. În total, anul trecut au fost 9.624 de marinari care au avut permanent de lucru”, a mai spus liderul sindicatului navigatorilor. Pe lângă faptul că trebuie să se descurce singuri, „lupii de mare” mai au o problemă. „La vârste de peste 50 de ani nu-şi mai găsesc de lucru decât pe funcţii superioare. Practic, până la 65 de ani, când au vârsta de ieşire la pensie, marinarii români nu au niciun venit. Consumă din ce au strâns până atunci, iar dacă nu sunt cumpătaţi, ajung pe stradă. Sunt multe cazuri în care, după o viaţă de om pe mare, să aibă pensie de 1.000 de lei”.

 

Şpaga cea de toate zilele

Pe lângă plata şcolarizării, trebuie să adăugăm şi şpăgile. La agenţiile de crewing din Constanţa „cotizaţiile” pentru angajarea pe un vapor pornesc de la 300-400 de euro, dar pot ajunge şi până la 1.500 de euro. „Ofiţerii cu experienţă nu mai plătesc şpăgi, fenomenul s-a mai restrâns în ultimul timp, poate şi cu DNA-ul ăsta. Dar se mai practică asta cu nou-veniţii sau la agenţiile-fantomă”, susţine liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. 

 

250 mil.euro este suma pe care o aduc în ţară, an de an, marinarii români

Termină o şcoală, dar e ca şi cum n-a făcut-o. Trebuie cadeţie de cel puţin 12 luni pe o navă. Sunt deja foarte mulţi marinari cu experienţă disponibili pe piaţă, cine să-şi mai bată capul cu începători? Măcar aici ar trebui să se implice şi statul,  Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Toţi navigatorii aduc banii în ţară, foarte rar se stabileşte vreunul în străinătate. An de an, ei aduc acasă salarii de un sfert de miliard de euro. Sunt plecaţi 8-9 luni pe an pe mare, timp în care nu beneficiază de absolut nimic din partea României. Tot ce au nevoie, ţară şi casă le este nava. Peste tot în lume, marinarii au statut special, sunt apreciaţi. Nu şi în România. În Filipine, de exemplu, există chiar şi un minister al navigatorilor.

 

Universitatea Maritimă Constanţa, Academia Navală din Constanţa şi Colegiul Nautic Român de la Mogoşoaia scot circa 1.500 de marinari pe an.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Creștere spectaculoasă a capitalului românesc în start-up-uri

Creștere spectaculoasă a capitalului românesc în start-up-uri
În plină pandemie de coronavirus, start-up-urile românești au atras cu 59% mai mult capital autohton în 2020, raportat la anul anterior, potrivit analizei Romanian Venture Report 2020, publicată How...

Unitatea 1 CNEE Cernavodă va fi oprită pe 23 ianuarie 2021

Unitatea 1 CNEE Cernavodă va fi oprită pe 23 ianuarie 2021
Unitatea 1 CNE Cernavodă va fi oprită controlat pe 23 ianuarie 2021 pentru lucrări de reparații, provocate de o defecțiune la circuitul tehnologic, transmite Nuclearelectrica (SNN). Manevrele de reducere a...

Majoritatea angajaților vor un loc de muncă aproape de casă

Majoritatea angajaților vor un loc de muncă aproape de casă
Peste 65% dintre angajați vor un loc de muncă aproape de locuință. Totodată, 41% vor ca tehnologiile din spațiile de birouri să fie mai sigure pentru sănătate, iar 51% acordă importanță măsurilor sanitare,...

Primul atelier de cold brew și craft soda din România

Primul atelier de cold brew și craft soda din România
Galerie Foto Piața băuturilor artizanale din România s-a extins și îmbunătățit în ultimii ani, tot mai mulți oameni căutând gusturi și arome rafinate pentru o stare de bine. Deși pandemia a afectat numeroase afaceri,...

Construcții împotmolite. Ultimul loc din UE

Construcții împotmolite. Ultimul loc din UE
Sectorul construcțiilor a încheiat luna noiembrie 2020 cu rezultate slabe, dar aceasta după o perioadă destul de îndelungată de creșteri accelerate. Specialiștii din domeniu arată că una dintre cauzele...

Pandemia ne-a răsturnat obiceiurile de consum

Pandemia ne-a răsturnat obiceiurile de consum
Criza COVID-19 a făcut ca evoluția afacerilor din comerțul cu ridicata să fie mult mai slabă, după cum arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). În anul pandemiei, aceste afaceri au...

Vești bune pentru șoferi. Polițele RCA vor fi decontate direct

Vești bune pentru șoferi. Polițele RCA vor fi decontate direct
Polițele RCA ar putea fi decontate direct, această clauză devenind obligatorie la cumpărare, ceea ce va duce la creșterea prețului. Această schimbare îi va liniști însă pe șoferi, nemulțumiți de faptul...

Schimbări importante în noile contracte de energie electrică. Clienții vor primi acasă un formular

Schimbări importante în noile contracte de energie electrică. Clienții vor primi acasă un formular
Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a anunțat noi schimbări în procesul de contractare şi informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să...

Cum utilizaţi comparatorul de oferte al ANRE

Cum utilizaţi comparatorul de oferte al ANRE
Dacă doriţi să comparaţi ofertele furnizorilor în piaţa concurenţială, ANRE vă pune la dispoziţie un comparator de oferte pe care îl găsiţi pe site-ul Autorităţii la adresa www.anre.ro. După ce accesaţi...

Cine sunt ofertanții prețurilor de chilipir pentru curentul casnic

Cine sunt ofertanții prețurilor de chilipir pentru curentul casnic
Există un „Top 5” al companiilor care furnizează electricitate și care, conform ofertelor vehiculate oficial, ar putea pune la dispoziția consumatorilor cele mai avantajoase oferte, din punctul de vedere al...

Bilanțul primilor ani de liberalizare a pieței de energie: 75% dintre clienții Enel au deja contracte concurențiale, potrivite nevoilor acestora

Bilanțul primilor ani de liberalizare a pieței de energie: 75% dintre clienții Enel au deja contracte concurențiale, potrivite nevoilor acestora
La 1 ianuarie 2021, momentul liberalizării totale a pieței de energie electrică, România avea, potrivit datelor oficiale, aproape 2,9 milioane de consumatori casnici cu contracte de furnizare la prețuri...

Consiliul Concurenţei se concentrează pe monitorizarea pieţei

Consiliul Concurenţei se concentrează pe monitorizarea pieţei
Sectorul energiei electrice și cel al gazelor naturale sunt domenii prioritare, pe care Consiliul Concurenţei le monitorizează cu atenție, având în vedere impactul pe care îl are asupra populației procesul de...

O liberalizare ratată: Să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic

O liberalizare ratată: Să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic
Galerie Foto După tensiunile create de modul haotic în care a fost gestionat procesul de liberalizare a pieţei de energie, Agenţia Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) încearcă acum să calmeze clienţii...

Bunăvoinţa furnizorilor şi false aşteptări pentru clienţi

Bunăvoinţa furnizorilor şi false aşteptări pentru clienţi
Galerie Foto Ministrul Energiei, Virgil Popescu, se declară şi el nemulţumit de actuala situaţie şi spune că a fost prelungită perioada în care poate fi schimbat contractul de furnizare. Deşi recunoaşte că cei care nu...

Ofertele marilor furnizori de energie pentru piaţa concurenţială

Ofertele marilor furnizori de energie pentru piaţa concurenţială
Galerie Foto Pentru a vă alege contractul în piaţa concurenţială care vi se potriveşte cel mai bine consumului dumneavoastră trebuie să vă înarmaţi cu răbdare şi să consultaţi ofertele cât mai multor furnizori....
Serviciul de email marketing furnizat de