x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Marea problemă a mașinilor electrice de care nimeni nu vrea să vorbească. Dacă se întâmplă, autoturismul devine „daună totală”

Marea problemă a mașinilor electrice de care nimeni nu vrea să vorbească. Dacă se întâmplă, autoturismul devine „daună totală”

de Redacția Jurnalul    |    03 Ian 2024   •   20:15
Marea problemă a mașinilor electrice de care nimeni nu vrea să vorbească. Dacă se întâmplă, autoturismul devine „daună totală”

În ciuda promisiunilor inițiale de a oferi o alternativă ecologică la mașinile cu motoare bazate pe combustie internă, mașinile electrice se confruntă încă cu provocări majore, iar bateriile reprezintă centrul acestor probleme. Deși au devenit din ce în ce mai populare, prețul ridicat și fiabilitatea relativ scăzută îi descurajează pe mulți potențiali cumpărători.

Bateria, inima unei mașini electrice, este adesea considerată cea mai mare problemă. Înlocuirea unei baterii defecte poate deveni o afacere costisitoare, fapt recunoscut și de companiile de asigurări. Acestea au început să ajusteze tarifele polițelor pentru a reflecta potențialele riscuri asociate cu bateriile mașinilor electrice, potrivit Antena 3 CNN.

Una dintre principalele preocupări este fiabilitatea bateriilor, ceea ce determină mulți potențiali cumpărători să evite achiziționarea mașinilor electrice la mâna a doua. Cu toate acestea, unele companii auto, precum General Motors și Ford, au abordat această problemă prin introducerea de baterii modulare, ușor de înlocuit în caz de defecțiuni sau accidente.

Chiar și Tesla, cunoscut pentru bateriile integrate, își reconsideră abordarea pentru a aduce mai multă flexibilitate în întreținerea și reparațiile bateriilor. În prezent, bateriile Tesla nu pot fi reparate, ci doar înlocuite.

În România, proprietarii de mașini electrice se confruntă cu un paradox asigurativ: plătesc aceleași tarife ca și cei cu mașini cu motoare cu ardere internă, deoarece nu au fost înregistrate multe accidente care să ducă la deteriorarea bateriilor.

Cu toate acestea, atunci când se întâmplă un accident, costurile reparării unei mașini electrice pot deveni exorbitante. De exemplu, înlocuirea bateriei unei Dacia Spring poate ajunge aproape la jumătate din prețul mașinii, fluctuând între 18 și 21 de mii de euro. Modelul Renault Zoe nu este mai ieftin, cu costul înlocuirii bateriei ridicându-se la 8.000 de euro. Și pentru mașinile Tesla, prețurile pentru o baterie nouă variază între 16.000 și 20.000 de euro, iar aceste sume nu includ costurile de manoperă din service.

Potrivit unei analize realizate de Reuters în Statele Unite și Europa, companiile de asigurări consideră practic mașinile electrice drept bunuri de unică folosință. Orice avarie la baterie, chiar și cea mai mică, poate duce la declararea daunei totale economice în cazul unui accident.

Cu toate acestea, există speranțe că prețurile bateriilor vor scădea în viitor, odată cu avansul tehnologic și creșterea producției. În prezent, costul unei baterii pentru mașinile electrice se situează în jurul sumei de 145 de euro pentru un kilowatt-oră, reprezentând aproximativ opt ori mai puțin decât acum 10 ani.

×