Pe piata abia descoperita a carburantilor din uleiuri vegetale, "biodieselul" este inca incredibil de ieftin,
nefiind accizat. In timp ce gigantii petrolieri pregatesc investitii in fabrici de producere a motorinei vegetale, micii producatori profita deja de materia prima excedentara.
Un litru de biodiesel se vinde pe piata cu 2,6-3 lei, adica este mai ieftin si decat uleiul comestibil, nu numai fata de motorina clasica.
Cel mai mare producator roman, Autoelite Baia Mare, vinde in medie cu circa 2,85 lei/l, potrivit directorului firmei, Marcel Grebles.
"Este o piata abia descoperita, dar cumparatorii preseaza pe pret, pentru ca au aflat ca uleiurile vegetale stau pe stoc", spune Danut Cazan, patronul Firmei Nazac Trade din Galati.
Parca temandu-se de concurenta, companiile petroliere sustin ca pretul este prea mic, costul de productie al biocarburantilor fiind aproape dublu fata de carburantii clasici.
"Nu stiu pe ce se bazeaza", raspunde Marcel Grebles, care relateaza ca, in Austria, biodieselul este mai ieftin cu mai multi eurocenti decat motorina. Si in Germania biodieselul este cu circa 20 de eurocenti mai ieftin decat motorina
clasica.
AUTOCONSUM. "A venit la mine un doctor din Slobozia care are o mica ferma cu doua tractorase si este foarte interesat de o instalatie de mica productie", spune Daniel Peri, patronul firmei Biodiesel SRL.
Pentru consumul propriu, un mic fermier sau un mic transportator poate cumpara cu putin peste 2.500 de euro o instalatie care sa produca circa 300 de litri de "motorina vegetala". Echipamentele de capacitate mai mare, de pana la 15.000 l/zi, costa circa 25.000 de euro, potrivit lui Peri.
"Se mai adauga 300-500 de euro pentru autorizatii si avize, in functie de administratiile locale. La vanzare, pentru o sarja de 11.111 litri pe zi, profitul net ar putea fi de 1,106 pe litru, estimeaza reprezentantul Biodiesel SRL.
"Vindem biodiesel mai ales firmelor de transport, indiferent de marimea flotei", spune directorul Autoelite SRL, care va ajunge anul acesta la o productie de 40.000 - 45.000 de tone. Desigur, nu sunt refuzati fermierii.
"EXPLOZIA" PIETEI. Pana in 2010, 5,75% din continutul carburantilor vanduti in Romania ar trebui sa fie "bio".
Romania produce circa 4,5 milioane de tone de motorina, potrivit ultimelor date oficiale ale Institutului National de Statistica.
Pentru comparatie, anul acesta, micii producatori de biodiesel vor obtine cel mult 30.000 de tone, potrivit propriilor estimari, in functie de capacitatile de productie functionale cunoscute.
Se adauga cele 40.000-45.000 de tone ale Autoelite Baia Mare. Mai mult de jumatate din capacitati sunt folosite pentru autoconsum.
Afacerea "bio" va exploda in curand, dupa ce marii investitori vor finaliza investitiile: compania germana MAN si-a amplasat cartierul general la Sibiu, iar Petrom, Lukoil si Rompetrol au anuntat ca se vor implica puternic in producerea si promovarea combustibililor verzi. Printre investitorii autohtoni care au simtit potentialul pietei sunt fostul arbitru de fotbal Adrian Porumboiu, dar si Culita Tarata, a carui TCE 3 Brazi va produce biodiesel si bioetanol la Braila, in parteneriat cu o firma americana.
Dupa ce marii producatori isi vor fi finalizat investitiile, Romania va produce circa 200.000 de tone la inceputul anului 2008 si cel putin 400.000 pana in 2010.
Ministerul Agriculturii spune ca Romania poate produce 500.000- 550.000 de tone/an de materie prima (ulei de rapita, soia si floarea-soarelui).
Anul acesta a fost extinsa si la biodiesel subventia de un leu pe litru de biodiesel consumat. Subventiile pentru culturile de soia si de floarea-soarelui sunt de 500 de lei/hectar, respectiv 800 de lei/floarea-soarelui, la care se adauga din 2007 plata europeana de 40-50 euro/hectar.
BIODISELUL NU DETERIORIZEAZA MASINILE
|
Biodieselul nu este periculos pentru motor, sustin specialistii. "Trebuie verificate doar garniturile, ca sa nu contina cauciuc natural, care ar putea fi afectat in timp. In rest, nu este nici un pericol", ne asigura Dumitru Manoiu, director de cercetare-dezvoltare al Grupului Rompetrol. Specialistul spune ca motoarele diesel clasice suporta bine in orice proportii motorina ecologica.
"Singurul efect negativ ar fi acela ca ademeneste patrupedele nesupravegheate cu mirosul gazelor de esapament", glumeste Daniel Peri.
Biodieselul este produs in urma unor reactii chimice cu metanolul si soda caustica.
Specialistii dau asigurari ca produsul nu este catusi de putin coroziv, daca se respecta standardele de calitate legale.
Dar, controlul calitatii este impartit la trei institutii si e departe de a fi riguros.
|