Aparatul administrativ al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) va fi restructurat prin organizarea instituţiei pe direcţii de specialitate şi direcţii de sinteză, cu stabilirea clară a responsabilităţilor, etapă care are ca termen de finalizare luna decembrie a acestui an.
"Etapa a doua presupune dimensionarea direcţiilor de specialitate şi a direcţiilor de sinteză în conformitate cu specificul activităţii ¬- dezvoltarea direcţiei de strategie, înfiinţarea direcţiei de politică tarifară şi transport multimodal, înfiinţarea direcţiei de mediu ¬-, proces care are ca termen de derulare luna iunie a anului viitor, potrivit planului de acţiune al MTI pentru perioada 2010-2011", au declarat pentru Mediafax surse din instituţie.
Sursele au menţionat că restructurarea va fi operată în baza unei evaluări externe, pentru a implementa principiile bunei guvernări şi a supraveghea entităţile subordonate MTI.
De asemenea, planul prevede reorganizarea până în decembrie 2010 a asistenţei medicale specifice şi sociale pentru personalul din transporturi în unităţile spitaliceşti şi în ambulatoriile de specialitate ale reţelei sanitare proprii a MTI.
Planul de acţiuni a fost întocmit cu asistenţă din partea Băncii Mondiale şi cuprinde recomandările acestei instituţii.
Contractele de mandat la societăţile monitorizate aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor vor fi revizuite în această lună, iar pe termen mediu şi lung va fi evaluată introducerea managementului privat, afirmă surse din instituţie, care precizează că vor fi reorganizate CFR şi CNADNR.
Aceste măsuri sunt prevăzute în planul de acţiune al MTI pentru perioada 2010-2011, care cuprinde şi recomandările Băncii Mondiale, au declarat pentru Mediafax sursele din MTI.
De asemenea, vor fi încheiate contracte de performanţă multianuale între MTI ¬- CNADNR, MTI ¬- CN CFR SA. Bugetarea multianuală în baza indicatorilor tehnico-economici va fi extinsă la toate companiile din subordinea şi sub autoritatea MTI.
Sursele au arătat că vor fi revizuite atribuţiile AGA la companiile/societăţile din subordinea/de sub autoritatea MTI în sensul limitării aspectelor pe care acestea trebuie să le avizeze imediat sau asupra cărora au drept de veto faţă de deciziile consiliilor de administraţie, în condiţiile separării clare a atribuţiilor MTI faţă de cele ale companiilor din subordine. Această acţiune are ca termen de finalizare luna martie 2011.
Planul de acţiuni prevede şi reducerea numărului de membri în consiliile de administraţie la companiile şi societăţile de sub autoritatea MTI până la finele lunii noimebrie, precum şi evaluarea separării funcţiei de director general de cea de preşedinte al consiliului de administraţie şi amendarea cadrului legislativ în vigoare până la sfârşitul lunii martie a anului viitor.
CNADNR, CFR şi CFR Călători vor fi reorganizate până în luna decembrie în vederea restabilirii echilibrului financiar, iar pentru anul viitor sunt prevăzute elaborarea unui plan de redresare economico-financiară şi continuarea procesului de privatizare a CFR Marfă SA.
Documentul mai stabileşte înfiinţarea în acest an a societăţilor de transport feroviar de călători de scurt parcurs şi lung parcurs, condiţionată de realizarea unui cadru legislativ care să echilibreze transportul rutier şi cel feroviar, precum şi să stabilească poziţionarea faţă de sectorul privat. Totodată, va fi creat în alt minister un organism de supraveghere în domeniul feroviar în conformitate cu prevederile directivelor europene, au adăugat sursele din MTI.
Tot în zona funcţiilor de reglementare, este prevăzută până la finele anului viitor unificarea activităţii de control în trafic prin crearea unei entităţi, organism unic de control care să preia atribuţiile în domeniu ale ARR, RAR şi CNADNR.
În ceea ce priveşte gestionarea investiţiilor publice, planul de acţiuni stabileşte că vor fi elaborate în acest an contractele-cadru de achiziţii bunuri şi servicii, lucrări publice, standardele de cost în domeniul transporturilor, criteriile de performanţă pentru întreţinerea periodică a drumurilor naţionale.
De asemenea, vor fi implementate contracte-pilot de reabilitare şi întreţinere a drumurilor naţionale pe baze de performanţă.
Programul de investiţii publice al MTI va fi prioritizat şi raţionalizat prin renunţarea la anumite proiecte şi decalarea termenelor de implementare la altele, creându-se spaţiul fiscal pentru cofinanţarea proiectelor cu finanţare rambursabilă.
De asemenea, până la mijlocul anului viitor va fi realizat un registru unic naţional informatizat de evidenţă a personalului cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei pe ramuri de transport, prin care se asigură controlul şi intervenţia specifică, medicală şi psihologică, asupra acestei categorii de personal, ca premisă a realizării unei platforme europene privind factorul uman cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei.
Referitor la participarea sectorului privat, planul prevede constituirea până la sfârşitul lunii februarie 2011 a portofoliului de proiecte ce pot fi realizate în regim de PPP/concesiune pentru toate modurile de transport şi activităţile din sfera de competenţă a MTI, precum şi implementarea unor proiecte-pilot prin parteneriat public-privat pentru reabilitarea/modernizarea clădirilor spitalelor şi dezvoltarea serviciilor medicale.
La capitolul strategie şi politică sunt prevăzute elaborarea strategiei naţionale de transport multimodal pe perioada 2011-2020, dar şi întocmirea strategiei generale de transport în conformitate cu politicile europene, cu obiective clare pe termen mediu şi lung, în acord cu POS-T 2007-2013 şi cu viitoarea perspectivă financiară în domeniul transporturilor 2014-2020.