x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie O nouă vară, aceeaşi aglomeraţie în trenuri

O nouă vară, aceeaşi aglomeraţie în trenuri

de Adrian Stoica    |    12 Iun 2017   •   15:30
O nouă vară, aceeaşi aglomeraţie în trenuri

CFR Călători are în prezent un deficit de 300-350 de vagoane, în condiţiile în care parcul rulant al companiei se situează la jumătate faţă de cât era în urmă cu 10-15 ani, iar dintre locomotivele aflate în circulaţie aproape 80% necesită reparaţii majore. Pentru achiziţionarea de material rulant, CFR Călători nu poate primi bani de la bugetul de stat, pentru că aceştia sunt consideraţi ajutor de stat necuvenit, iar Uniunea Europeană poate declanşa procedura de infringement.

 

"Minimum 300 de vagoane ne lipsesc în momentul de faţă, dar, în funcţie de traficul de care sperăm să beneficiem în viitor, încercăm să transportăm peste 1,4 milioane de călători în acest sezon către mare şi de la mare înapoi. Ne-ar mai trebui încă 300-350 de vagoane. Problema deficitului de vagoane nu este de acum. Ea a plecat cam din anii 2008, când activitatea CFR a început să scadă, iar parcul de vagoane a fost adaptat acestei scăderi de călători. Această activitate nu a fost scăzută de mine, nu a fost dispusă de mine. Noi ne-am trezit în momentul de faţă în situaţia în care activitatea începe să crească şi nu mai avem parcul rulant de acum 10-15 ani. El este la jumătate", susţine directorul general al companiei, Iosif Szentes. Potrivit acestuia, compania nu poate primi bani de la bugetul de stat pentru achiziţinarea de material rulant pentru că, potrivit regulilor comunitare, acest lucru ar fi considerat ajutor de stat. Pentru a permite totuşi companiei să-şi  completeze parcul de vagoane şi locomotive, o soluţia ar fi apariţia unei lege speciale care să reglementeze finanţarea sistemului feroviar.

 

Investiţii la cota de avarie

CFR Călători dispune anual de fonduri de investiţii în sumă de 50 de milioane de lei. Cu aceşti bani compania poate achiziţiona doar  10 vagoane, în cel mai bun caz. Societatea de transport feroviar are în prezent proiecte destinate modernizării vagoanelor începute anul trecut, în valoare de 21 de milioane de lei. Nici închirierea de vagoane nu este o soluţie pentru sezonul actual, întrucât o astfel de procedură durează cel puţin jumătate de an. "Închirierea în momentul de faţă nu e viabilă, pentru că o procedură de închiriere durează şase luni. Deci este în atenţia noastră, dar durând foarte mult, pentru acest sezon nu o putem lua în calcul”, mai spune Iosif Szentes.

 

Aproape 80% din parcul de locomotive al CFR Călători necesită reparaţii mari, potrivit lui  Iosif Szentes. Una dintre marile probleme ale companiei este datoria istorică, pentru achitarea ei mergând tot profitul societăţii. Anul trecut, CFR Călători a obţinut un profit de 49 de milioane de lei, dar toţi banii au fost folosiţi pentru palta acestor datorii, care în prezent sunt de 1,7 miliarde de lei.

×