Pregatirile pentru Pasti i-au costat pe romani peste 100 de milioane de euro, bani care au intrat in buzunarele comerciantilor. Partea leului si-au luat-o ciobanii, care au incasat circa 70 de milioane de euro.
Afacerea Pastilor a adus castiguri pentru toata lumea, fie ei comercianti, producatori sau importatori. Cei mai castigati au fost oierii, care in Saptamana Mare s-au ales cu cel putin 70 milioane de euro din vanzarile de miei. Acest calcul se bazeaza pe numarul de capete care au fost sacrificate si pe costul mediu cu care s-a comercializat un kilogram. Conform declaratiilor oficialilor din Ministerul Agriculturii, in perioada sarbatorilor de Pasti au fost sacrificati 2,5-3 milioane de miei si iezi. La un pret mediu de 150.000 de lei/kilogram si o greutate medie de 7 kilograme, rezulta ca afacerile cu miei au adus ciobanilor peste 70 milioane de euro.20 milioane de cozonaci
In topul vanzarilor s-au aflat si brutarii, cofetarii si patiserii. Acestia au copt si pus pe piata peste 20 de milioane de cozonaci, spune Viorel Marin, presedintele Asociatiei Romane a Morarilor si Brutarilor. âCozonacii pentru familiile cu venituri reduse s-au vandut cu preturi de 17.000-25.000 de lei, iar cozonacii de lux au avut preturi de 100.000 de lei datorita umpluturii si compozitiei foarte bogate", a adaugat Aurel Popescu, presedintele patronatului Rompan. Aceasta face foarte greu de estimat valoarea vanzarilor, insa daca luam in calcul un cozonac mediu, care costa 35.000 de lei, rezulta un volum al vanzarilor de circa 17 milioane de euro. La acestea se adauga si cifra obtinuta din vanzarile de pasca, care reprezinta un pic peste un sfert din cel al cozonacilor, adica 5 milioane de euro. Cifra de afaceri a brutarilor este estimata la aproximativ 22 milioane euro.
Oua si vin din belsug
Vanzari bune au avut si comerciantii si producatorii de oua. In saptamana dinaintea Pastilor s-au văndut peste 4 milioane de oua zilnic, cu 50% mai mult decat intr-o saptamana obisnuita. Cum un ou a costat intre 3.500 - 3.600 bucata, producatorii si comerciantii de oua au avut incasari de peste 3 milioane de euro.
Romanii au consumat de Pasti circa 5 milioane litri de vin, conform estimarilor realizate de patronatul de profil. Daca luam in calcul pretul de 1,5 euro (70.000 de lei) pentru un litru de vin imbuteliat, rezulta o cifra de afaceri de circa 7,5 milioane de euro. In acest calcul nu am inclus si vanzarile de vin varsat si consumul individual propriu al familiilor.
Ciocolata de milioane
In aceasta perioada fabricantii de ciocolata si-au orientat vanzarile catre produse de sezon: oua si iepurasi de ciocolata. Fabricile s-au batut sa arunce pe piata oferte care mai de care mai tentante. âFigurile amuzante ale iepurasilor, culorile atragatoare si formele speciale ale ambalajelor sunt motive suficiente sa cumperi. Insa este foarte important brandul care genereaza sau nu incredere", spune Emilian Cristescu, reprezentantul unui producator de ciocolata. Estimarile arata ca in aceasta perioada au fost vandute peste 2 milioane de figurine, ceea ce inseamna circa 3,5 milioane euro, la un pret mediu de 1,5 euro/iepuras sau punga de oua de ciocolata.
Daniela Ivan
Vacante in strainatate de un milion de euro
Vacanta de Pasti este o sursa de castig si pentru operatorii turistici, pentru ca in aceste zile romanii au scos din buzunar milioane bune pentru un sejur in tara sau in strainatate. Potrivit estimarilor agentiilor de turism, pentru petrecerea Pastilor peste hotare opteaza de obicei in jur de 1.500- 2.000 de romani. Preturile sejururilor in tari precum Malta, Tunisia sau Egipt au oscilat in acest an intre 400-600 de euro, in timp ce in Grecia turistii au putut petrece Pastile si cu 200 de euro. Estimativ, cheltuielile totale ale romanilor care au plecat in strainatate s-au ridicat la circa un milion de euro, daca luam in calcul un tarif mediu al sejurului de 300-400 de euro. (Iohanna Onaca)
Vanzari minime in perioada Pastilor
(in milioane de euro)