Piaţa românească de retail este estimată, în prezent, la 40 miliarde euro, 85% din produsele vândute în lanţul de comerţ fiind de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale, conform unui studiu de specialitate, remis marţi.
Conform studiulu, în ceea ce priveşte piaţa de retail din România, aceasta a avut o creştere de 12% în anul 2016. Acest lucru s-a datorat creşterii salariului minim brut (în prezent 1.450 lei), reducerii TVA de la 24% la 19% şi ocupării mai mari a forţei de muncă cu 0,16% faţă de 2015.
Creşterea consumului a amplificat dinamica pieţei comerciale. Astfel că, în anul 2016 au fost livraţi 230.000 mp de spaţii comerciale noi, în creştere cu 40% faţă de 2015. Şi sectorul comerţului a înregistrat un număr record de 240 de magazine noi, dintre care cei mai activi jucători au fost Profi (134 de magazine), Mega Image (60), Lidl (11) şi Kaufland (6).
Comercianţii s-au concentrat mai mult pe deschiderea magazinelor de proximitate şi a magazinelor de format mic. Legislaţia a menţinut pragul obligatoriu de 51% pentru produsele româneşti în sortimentul total de produse. În prezent, piaţa românească de retail este estimată la 40 miliarde euro, cu 4 mari jucători, deţinând o cotă de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro Cash&Carry şi Auchan.
În 2017, retailerii şi-au direcţionat eforturile în identificarea unor parteneriate sustenabile cu furnizorii pentru a obţine cel mai bun preţ de cumpărare şi o varietate suficientă a produselor. În România, 85% din produsele vândute în lanţul de comerţ sunt de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale. Carrefour, Kaufland şi alţi retaileri au consolidat relaţiile cu mai mulţi producători locali şi au deschis noi centre regionale de logistică (depozite) pentru a sprijini extinderea reţelelor.
România este, după Turcia, Rusia, Franţa şi Italia, în topul ţărilor cu creştere de spaţii comerciale - de la 50 la 100 metri pătraţi la mia de locuitori în ultimii 4 ani, dar cu mult sub media europeană. În marile oraşe există o creştere a apetitului pentru spaţiile de dimensiuni mari în timp ce spaţiile stradale rămân în continuare cu un preţ de închiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continuă să dezvolte reţelele mai degrabă în oraşele mici unde nivelul chiriilor este mai scăzut, menţionează studiul realizat de Euler Hermes si preluat de agerpres.
Pentru 2017 au fost anunţaţi peste 43.000 mp de spaţii comerciale în România. Provocarea anului 2017 a fost creşterea pieţei în oraşele mici şi mijlocii. Statisticile arată că retailul prin lanţurile mari de magazine are o pondere de 62,4% în România (februarie 2017) faţă de 90% în ţările dezvoltate. În acest context, retailul are şanse de creştere cu o concentrare în oraşele mai mici (cu mai puţin de 100.000 de locuitori), unde deocamdată comerţul este reprezentat de magazinele stradale. Euler Hermes România estimează că evoluţia sectorului de retail va continua să fie pozitivă în 2018, influenţată de indicatori macroeconomici pozitivi cât şi de recentele modificări fiscale, cu toate acestea creşterea deficitului de cont curent şi reapariţia presiunilor inflaţioniste ar putea atenua potenţialul de creştere al comerţului.